پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین اسکندرلو

حوزه/ کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی از قلمرو، طرح، برنامه و اهداف بلندتری برخوردار بوده است و جنبه جهانی آن نیز گسترده تر است و فعالیت ها و موفقیت هایی هم که از آغاز کنگره تا کنون بدست آمده بسیار چشمگیر است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین اسکندرلو با تشریح فعالیت های کمیته مستشرقان همایش بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، گفت: مهم ترین جنبه محتوایی این کنگره که انگیزه و یا حکمت اصلی تشکیل آن تلقی می شود، خنثی سازی شایعه عدم دخالت عالمان شیعی در رشد و گسترش علوم اسلامی می باشد.

وی افزود: اصولا کارهای پراکنده ای در این مورد انجام گرفته ولی لازم است این کنگره کار منسجمی ارائه دهد که خروجی آن تالیف 20 جلد کتاب باشد و به زبان های دیگر ترجمه شود تا موقعیت شیعه در عالم اسلام و میزان خدمات ارزنده آن روشن گردد.

مدیر کمیته مستشرقان این همایش اظهارکرد: بُعد مهم دیگرآن جهانی بودن قلمرو کنگره است و برای تقویت بُعد جهانی تشکیل کمیته استشراق امری لازم بوده تا از کارهایی که مستشرقان در مورد شیعه ارائه داده اند غفلت نورزیم.

وی گفت: مقام مقایسه با کنگره هایی همچون کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی تکفیری که سابقا تاسیس و برگزار گردیده است، کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی از قلمرو، طرح، برنامه و اهداف بلندتری برخوردار بوده است و جنبه جهانی آن نیز گسترده تر است و فعالیت ها و موفقیت هایی هم که از آغاز کنگره تا کنون بدست آمده بسیار چشمگیر است و براساس اهداف از پیش تعیین شده برنامه ها به خوبی اجرایی می گردد

حجت الاسلام والمسلمین اسکندرلو بیان کرد: از نظر بنده، این کنگره تا کنون روند مطلوب و پسندیده ای را پشت سر نهاده و نقاط قوت زیادی از قبیل برگزاری جلسات متعدد تخصصی، شرکت و همکاری موثر اساتید و محققان بزرگوار، دریافت حدود هزار و پانصد مقاله یا چکیده مقاله برای این کنگره، آغاز ارزیابی مقالات و انعکاس تبلیغ وسیع این کنگره در صداوسیما داشته است.

وی اظهارکرد: لازم است اطلاع رسانی برنامه ها و اهداف کنگره در سطح جهانی گسترده تر شود و درصورت امکان، پیش نشست ها در داخل و خارج کشور افزایش یابد. در مورد موسوعه، رعایت حساسیت های مذهبی و ملیتی لازم است و باید در راستای سیاست تقریب و وحدت مسلمانان از توهین و تحریک مخالفان به طور جدی پرهیزشود.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندرلو با ذکر این مطلب که گستره این کنگره، جهانی است بیان کرد: بنابراین به شبهات مخالفان و مستشرقان توجه شود، ولی تاحد امکان از نام بردن و مواجهه مستقیم پرهیز شود و آداب نقد و بهداشت قلم رعایت گردد و باید اصالت را به کیفیت مقالات و کتاب ها داد و بحث ها فشرده تر، جامع تر و محدودتر ارائه شده و در این مورد از تکرار مطالب در مقالات به شدت احتراز شده است.

وی گفت: در زمینه فراخوان مقالات ده جلسه هم اندیشی با اعضای کمیته مستشرقان برگزار کردیم که در این جلسات موضوعات مهم برای نگارش مقالات عمومی و سفارشی تعیین گردید؛ در ادامه نویسندگان نخبه شناسائی شدند و قرارداد برای نگارش مقاله با آن ها منعقد گردید، سپس درباره منابع مناسب جهت تدوین کتاب و مقاله بحث و بررسی لازم انجام شد.

مدیر کمیته مستشرقان این همایش اظهارکرد: کار دیگری که در این جلسات صورت پذیرفت، این بود که مراکز و موسسات علمی حوزوی و دانشگاهی جهت مشارکت در کارهای علمی پژوهشی کنگره و مستشرقان شایسته جهت دعوت به کنگره شناسایی شدند.

وی گفت: مورد دیگری که در این جلسات مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت، محتوای دایره المعارف دین، دایره المعارف قرآن و دایره المعارف نوین جهان اسلام بود تا برای تدوین مقاله سفارشی دراختیار نویسندگان مقالات مصوب قرار بگیرد که  این امر محقق شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha