شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست خبری کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی»

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور، سخنران مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» را آیت الله العظمی مکارم شیرازی و سخنران اختتامیه را آیت الله العظمی سبحانی اعلام کرد و گفت: مهمانان کنگره شنبه به محضر مقام معظم رهبری می رسند و از رهنمودهای معظم له بهره مند می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در نشست خبری کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» که پیش از ظهر امروز در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، در تهران برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، با بیان این که مقام معظم رهبری بر برگزاری آبرومندانه این کنگره بین المللی تأکید داشتند، گفت: بیش از 20 نهاد علمی، حوزوی و دانشگاهی در برگزاری این همایش نقش دارند. ولی تمام هزینه آن را شخص حضرت آیت الله مکارم شیرازی تأمین می کنند.

وی با تأکید بر بررسی نقش امت اسلامی در گسترش علوم در جهان تصریح کرد: امت اسلامی در تولید علوم اسلامی، طبیعی، الهی، ریاضی و... نقش مهمی داشته اند. شاید کسی نتواند نقش بی بدیل و حساس دین و امت اسلام را در تولید این علوم نادیده بگیرد، ولی بحث دیگر سهم پیروان اهل بیت(ع) و تشیع در  پیشگامی امت اسلام در حوزه علم و معرفت است و این پرسش طی قرن های مختلفی مطرح بود که باید پاسخ داده شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: البته کارهایی در طول قرن ها برای نشان دادن نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی و انسانی انجام شد، ولی جامع، کامل و با رویکرد بین المللی نبود. به سبب همین خلأ و نقصان تصمیم بر این شد که کنگره «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» به صورت بین المللی برگزار شود تا بتوانیم نقش شیعیان و انقلاب اسلامی را در گسترش علوم و معارف تبیین کنیم.

وی ادامه داد: ایده برگزاری کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» ۲ سال پیش توسط حضرت آیت الله مکارم شیرازی که از پیشگامان حوزه های علمی و معرفتی هستند، مطرح شد و طی دو سال جلسات بسیار خوبی برای آن برگزار شد.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که کنگره به دور از تعصبات مذهبی و ایجاد رقابت برگزار می شود، خاطرنشان کرد: همه امت اسلامی در یک خیمه قرار دارند و شیعیان اهل تعامل و وحدت اسلامی هستند، به همین دلیل برگزاری کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» به هیچ دلیلی برای انجام حرکات و تعصبات مذهبی نیست. ما خود از پیکره امت اسلامی هستیم و علما و مراجع تقلید بر وحدت و همگرایی تأکید فراوانی دارند.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: البته این کنگره به تمام قلمرو تشیع در امت اسلامی نپرداخته و تنها حوزه علمی و معرفتی را مورد بررسی قرار می دهد. تلاش بر این است که دبیرخانه این کنگره تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم شیرازی دائمی باشد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» همچنین از حضور ۲ هزار میهمان داخلی در این کنگره خبر داد و خاطرنشان کرد: ۱۰۰ مهمان خارجی نیز در این کنگره حضور خواهند داشت.

آیت الله اعرافی در اپایان، سخنران مراسم افتتاحیه را آیت الله العظمی مکارم شیرازی و سخنران مراسم اختتامیه را آیت الله العظمی سبحانی عنوان کرد و گفت: مهمانان کنگره، شنبه به محضر مقام معظم رهبری می رسند و از رهنمودهای معظم له بهره مند می شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha