شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی خود یکی از نماد های نظریه عقلانیت وحیانی هستند و واکاوی سیره علمی و روحی و معرفتی ایشان می تواند چراغی فراروی حوزه و دانشگاه برای پیمودن این مسیر عقلانیت وحیانی باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی در مراسم اختتامیه کنگره بین المللی «توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی»  که  با حضور شخصیت ها و اندیشمندان داخلی و خارجی در سالن فرهنگ پردیس فارابی دانشگاه تهران در قم برگزار شد، به ارائه تصویری از سیمای ارزشمند و علمی و سنتهای عقلانی و روحی حضرت آیت الله جوادی آملی پرداخت و گفت: محور این نشست عقلانیت وحیانی به عنوان یک نظریه و دیدگاه و رویکرد در حوزه کاربرد عقل است و اینکه رویکرد عقلانیت وحیانی یک نظریه ریشه دار اسلامی و فلسفی است که در مقابل چند دیدگاه دیگر می تواند رقابت نماید و عرصه های جدیدی را به ارمغان بیاورد.

وی افزود: حضرت آیت الله جوادی آملی خود یکی از نماد های این نظریه عقلانیت وحیانی هستند و واکاوی سیره علمی و روحی و معرفتی ایشان می تواند چراغی فراروی حوزه و دانشگاه برای پیمودن این مسیر عقلانیت وحیانی باشد.

مدیر حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: من از آن چیزی که در مورد حضرت آیت الله جوادی آملی می دانیم چند نکته را بر گرفته ام و محور این نکات در سیره علمی و معرفتی ایشان، همان جامعیت ایشان است، عقلانیت وحیانی از ویژگی های جامعیت این نظریه و پاسخگویی آن به همه نیاز های بشر است و ایشان  خود نمادی از این جامعیت هستند که من به جلوه هایی از آن اشاره می نمایم.

امام جمعه قم خاطر نشان ساخت:  حضرت علامه به عنوان دست پرورده بزرگانی هستند که باعث شده است از جامعیتی برخوردار شوند که اولین نکته جامعیت ایشان در علوم اسلامی و علوم پایه حوزه است؛ عزیزانی که با معارف و علوم حوزوی آشنا هستنتد می دانند که دستیابی به جامعیت در این علوم آن هم در حد رسیدن به قله اجتهاد کار بسیار دشواری است و ما معدود بزرگانی داریم که در عمده علوم حوزوی به قله رفیع اجتهاد برسند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر عمده ترین علوم پایه حوزه را بخواهیم نام ببریم عبارتند از فقه و اصول، ادبیات عرب، فلسفه و کلام و منطق، عرفان، تفسیر و حدیث. اینها علوم پایه حوزه هستند.

وی افزود: حضرت استاد جمع بین تبحر و تتبع و تحقیق و تحلیل دارند، احاطه ایشان بر  همه ظرایف و دقایقی که در متون ابن سینا و ملاصدرا و محی الدین وجود دارد و احاطه ایشان به همه گزاره ها و منابعی که ایشان دارند را ما در کمتر شخصیتی داریم، البته حضرت علامه حسن زاده آملی هم اینچنین هستند.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: این احاطه و تبحر ایشان در متون فلسفی، کلامی و عرفانی و سایر میراث حوزوی هرگز از عمق و تحلیل ایشان نکاسته و باید دانست که جمع اینها بسیار دشوار است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به جمع بین اجتهاد و ذوفنون بودن از سوی حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: غالبا ذوفنون بودن مانع از رسیدن به اجتهاد می شود که آن هم در کمتر چهره هایی مانند مرحوم شهید مطهری دیده می شود.

وی گفت: جمع بین تعقل و تعبد هم نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد چرا که به نظریه مورد بحث ما هم ارتباط دارد و در رفتار انسان تجلی می کند. شخصیتی که اینقدر آزاد فکر می کند و در تحلیل به هیچ قید و مقدمه مفروضی تکیه نمی کند و در عین حال به نکته ای می رسد که نهایت ادب و معرفت و اخلاق در او متجلی می شود.

امام جمعه قم افزود: نکته دیگر در باب علامه جوادی آملی تدریس لاینقطع ایشان در حوزه فلسفه،  منطق و عرفان است که چنین تدریسی را فقط بعضی از بزرگان ما داشته اند و در موسوعه های عظیم فلسفی و عرفانی که از ایشان به چاپ رسیده است جمع آوری شده است، این نکته در تاریخ حوزه علمیه واقعا بی نظیر است.

آیت الله اعرافی در پایان با اشاره به سابقه عظیم تدریس حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: تدریس مستمر تفسیر ایشان هم واقعا زبانزد است البته بنده از حدود سال 56 در جلسه اسفار ایشان شرکت داشتم، اما کمتر توفیق داشتم در درس تفسیرشان شرکت کنم، اما اینکه شخصیتی،چند دهه چنین فعالیتی انجام دهد که تبدیل شود به موسوعه های بزرگ تفسیر ترتیبی و موضوعی بی نظیر است.

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha