پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که طلبه در برنامه منظمی باید بتواند سنت ها و جوهره اصلی حوزه را شناخته و لمس کند، گفت: این که حوزه علمیه خراسان امروز در زمینه احیای سنت های کارآمد و اصیل حوزه دغدغه مند است، جای تقدیر دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در اختتامیه اولین همایش تخصصی «حوزه علمیه، سنت های کارآمد» در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد با بیان این که طلبه باید در برنامه منظمی بتواند سنت ها و جوهره اصلی حوزه را شناخته و لمس کند، گفت: اینکه حوزه علمیه خراسان امروز در زمینه احیای سنت های کارآمد و اصیل حوزه و آشنایی طلاب با این سنت ها دغدغه مند است، جای تقدیر دارد.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه ضمن اشاره به ضرورت اجتهاد سنتی و نوآوری بر اساس اجتهاد سنتی، تصریح کرد: بنا بر بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی، فقاهت اصل الاصول حوزه های علمیه است، البته گرچه ارزش سایر علوم را انکار نمی کنیم، اما ادعای صریح و قاطعانه ما آن است که بدون اجتهاد سنتی دقیق نمی توان در علم کلام به نتایج متقنی رسید و در تفسیر وارد شد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر لزوم توجه به اجتهاد سنتی دقیق، خاطر نشان کرد: طی جلساتی در حوزه های علمیه، بارها تاثیر علم اصول در مباحث کلامی را بیان کرده و بیش از ده ها مطلب مهم کلامی را مطرح و اثبات کرده ام که مباحث موجود در اصول ما تاثیر بسزایی در مباحث کلامی دارند.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: اگر عالمی دارای اصول قوی بود، بدون شک فقه آن دچار انحلال نمی شود و فقه امروز عامه نیز هیچ گاه با اوائل متاخرین قابل قیاس نیست و به هر حال در این میان رسالت امروز شماست که ارزش فقه، اصول و اجتهاد سنتی را درک و تبیین کنید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امروز باید به دنبال سنت های کارآمد و اصیل حوزه باشید و با بهره گیری از این سنت ها به اجتهاد برسید، گفت: سنت مباحثه، تقریرنویسی و مراوده بین استاد و شاگرد در راه رسیدن به اجتهاد از ضروریات است که باید تقویت شود.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که فقه و اجتهاد شیعی به برکت فقها و محققین همواره در طول تاریخ پویایی و حیات داشته و بزرگان حوزه نیز به طور مستمر به دنبال حل مشکلات بودند، اظهار کرد: باید از همین مشی فقها استمداد طلبید و رسالت امروز نیز استخراج مشی اجتهاد بزرگان حوزه های علمیه و حرکت در مسیر اجتهادی آنان است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که اگر می خواهید حوزه های علمیه بمانند باید فقه بماند، خاطر نشان کرد: امروز در دانشگاه های غرب هزاران بحث مطرح می کنند که هیچ فلسفه اسلامی ندارد و در این میان حوزه های علمیه با قدمتی هزار ساله که اساس آن مبتنی بر فقاهت، اجتهاد و کشف احکام خداوند است می تواند فلسفه اسلامی را در دنیا ترویج کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که بزرگان ما از امت های پس از خود خواستند تا به فقه بها دهند و از آن غافل نشوند، خاطر نشان کرد: فقه را در حوزه به طور عمیق مطرح کنید؛ هوشیار باشید که امروز سرمایه های عظیمی در حوزه های علمیه نهفته است که با تکیه بر فقاهت و مجتهد پروری به عنوان اصل الاصول حوزه های علمیه می توان آینده ای روشن را برای حوزه ترسیم کرد.

انتهای پیام/313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha