جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سران مرتجع

دکتر سید رضا صدر الحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آمریکایی ها به تنهایی از پس مقاومت منطقه بر نمی آیند؛ بنابراین کشورهایی که به شکل منافقانه طی سال های گذشته در اجلاس های بی خاصیت ، خود را مدافع آرمان فلسطین می دانستند مجبور شدند در صف حامیان اسراییل قرار بگیرند.

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»، 14ماه مه 2018 مصادف با هفتادمین سالگرد اخراج صدها هزار فلسطینی از سرزمین‌شان و 15 ماه مه هفتادمین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی و «روز نکبت» است. مردم فلسطین تاکنون هر ساله در این روز تظاهرات ضد اسرائیلی برگزار کرده و بر حاکمیت خود بر سرزمین‌های اشغال شده تاکید کردند. هفتادمین سالگرد روز نکبت با تحولات مهمی رو به رو است. تظاهرات بازگشت بزرگ، انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و عادی سازی روابط رهبران عرب با رژیم صهیونیستی و حمایت از اسرائیل از مهمترین تفاوت‌های هفتادمین سالگرد روز نکبت با سال‌های قبل است.

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا و منطقه در این خصوص با خبرنگار بین الملل خبرگزاری حوزه به گفت و گو پرداخته است.

حوزه: همزمان با روز نکبت ایالات متحده آمریکا اقدام به انتقال سفارت خانه خود به بیت المقدس کرده و به گفته برخی از رسانه های منطقه ای و فرا منطقه ای در این مراسم برخی از رهبران و مسوولان عربی از کشورهای منطقه حضور دارند به نظر شما این اقدام با چه رویکردی از سوی محور عربی -عبری و آمریکایی انجام شده است؟

 با توجه به تحولات بسیار قابل توجه در منطقه و پیروزی هایی که محور مقاومت به دست آورده است  و بن بست های راهبردی  که آمریکا و اسراییل در منطقه با آن روبرو شدند آمریکا به این نتیجه رسیده که برای خروج از این بن بست بهترین روش این است که خود وارد معرکه شده و با استفاده ازهمه  توانمندی های منطقه از جمله برخی از کشورهای مرتجع عرب موضوع انتقال سفارت خانه خودش را به قدس شریف مطرح کند.

با توجه به این مسئله ارتباطات فراوان در منطقه گرفته شد تا موضوع موجودیت رژیم غاصب صهیونیستی مورد توجه قرار بگیرد و بعضی از کشورها که سالیان سال داعیه‌ی مخالفت با اسراییل و حمایت از فلسطینی های مظلوم و قدس شریف را  داشتند چهره واقعی خودشان را نشان دادند و در ارتباط با این مسئله همراهی آشکاری را با آمریکا و رژیم صهیونیستی  داشته باشند.

 

 

* حضور سران عربی در مراسم انتقال سفارت آمریکا روز نکبت مضاعف برای فلسطینی ها است

 با توجه به این که روز نکبت که در تاریخ فلسطینی ها به عنوان یکی از روزهای ماندگار به مناسبت حضور همگانی و همه جانبه مردم فلسطین در تجمعات گسترده از آن یاد شده و یا می شود، به نظر می رسد؛ حضور برخی از سران کشورهای مرتجع منطقه برای انتقال سفارت خانه آمریکا به قدس شریف روزی خواهد بود که فلسطینیان این روز را به عنوان "روز نکبت" مضاعف مطرح خواهند کرد.

حوزه: به نظر شما انتقال سفارت خانه آمریکا به قدس شریف در برجسته سازی آرمان قدس و یا کم رنگ شدن این مسئله در جهان و دنیای اسلام چه تاثیری خواهد گذاشت؟

 با توجه به قیام عمومی که در سرزمین های اشغالی ایجاد شده و همراهی که مجموعه تفکر مقاومت با مردم فلسطین داشتند موضوع جابه جایی سفارت آمریکا به قدس نتواند فلسطین را از موضوع اولیه جهان اسلام دور کرده و شرایط امنی را برای ساکنان رژیم صهیونیستی و فلسطین اشغالی ایجاد کند. در جمع بندی کلی می توان گفت امروز مصاف و صف بندی دو جریان اصیل نکبت دانستن اشغال فلسطین و استعمار و وابستگی روبروی هم قرار گرفتند و آنچه تاریخ و سنت الهی به ما نشان داده این است که  آن کسانی که با توکل به خدا وند متعال برای رسیدن به حقوق خود فعالیت کنند پیروز معرکه خواهند بود.

حوزه: با شرایط فعلی که امروز در منطقه و فلسطین در جریان است و راهپیمایی های بازگشت که ماه ها است از سوی فلسطینی ها انجام می شود زمینه ای برای ظهور انتفاضه جدید علیه رژیم غاصب قدس وجود دارد؟

مدتی است که موضوع تشکیل انتفاضه جدید مطرح شده و با عنوان انتفاضه سوم در محافل رسانه ای معرفی می شود. به نظر می آید نقطه عطف شروع این انتفاضه جدید در حقیقت همین اتفاقی است که قرار است توسط آمریکایی ها و همکاری برخی از سران مرتجع کشورهای عربی رخ دهد و در حقیقت می تواند حرکت آشکاری در راستای به هدف رسیدن آرمان فلسطین باشد و شروع یک انتفاضه که به نابودی اسراییل بیانجامد و ممکن هست در حقیقت همین روز نکبت باشد.

* آمریکایی ها  به تنهایی از  پس مقاومت منطقه بر نمی آیند

در راستای عادی سازی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی وزیر امور خارجه بحرین در اقدامی شگفت و ناهنجار از تجاوز اسراییل به سوریه حمایت کرد و آن را حق مشروع اسراییل در دفاع از  خود عنوان کرد به نظر شما چنین اقداماتی چه اهدافی را دنبال می کند؟

به نظر می رسد تمام رهبران و رؤسای کشورهای مرتجع منطقه که طی سالیان اخیر چهره واقعی خودشان را به نمایش نگذاشته بودند در حال حاضر شرایطی در منطقه پدید آمده که آمریکا تمام توانمندی های خودش را به میدان آورده و اظهار نظر اخیر وزیر امور خاجه بحرین در همین راستا قابل تحلیل است که آمریکایی ها  به تنهایی از  پس مقاومت منطقه بر نمی آیند بنابراین کشورهایی که به شکل منافقانه طی سال های گذشته در اجلاس های بی خاصیت ، بی نتجیه و بی تاثیر خود را مدافع آرمان فلسطین می دانستند مجبور شدند در صف حامیان اسراییل در کنار حامی اصلی یعنی آمریکا قرار بگیرند و به نظر می آید که در حال غربالگری در چهره های منافقان در منطقه خواهیم بود که یکی از آنها وزیر امورخارجه و امیر بحرین هستند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha