شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام حاج ابوالقاسم

حوزه/ عضو هیئت امنای مدرسه علمیه مشکات گفت: نمازهای جماعتی که امروزه در برخی کشورهای مدعی مسلمانی برگزار می‌شود، خدمت به طاغوت است و نمازی که طاغوت را زیر سؤال می‌برد بر خلاف خواسته‌های طاغوتیان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، عصر امروز در جمع زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) در تفسیر آیات جز سوم ماه مبارک رمضان اظهار کرد: پنج درس مهم در حوزه معاد در آیات این جز وجود دارد که در این جلسه به تشریح آن‌ها خواهیم پرداخت.

وی با اشاره به آیه 257 سوره مبارکه بقره اضافه کرد: خداوند متعال مردم را به دو دسته پیرو جانشینان الهی و پیرو شیطان تقسیم‌بندی می‌کند و در این آیه از ولایت طاغوت به‌عنوان عامل مهم جهنمی شدن افراد نام می‌برد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: طاغوت فردی است که برای زندگی بشر طرح و ایده‌ای را ارائه می‌دهد که آن طرح و ایده مخالف نظر انبیا و اولیای الهی است به همین علت فردی که در مسیر اولیای الهی حرکت کند در حقیقت مخالف طاغوت بوده و با تبعیت درست خود به بهشت خواهد رسید.

وی یادآور شد: در دنیای کنونی اسلام نیز افرادی هستند که به‌جای تمسک به قرآن از طاغوت تمسک می‌جویند که این افراد به دنبال پیاده‌سازی آمریکا به‌عنوان طاغوت بزرگ هستند و جهنمی خواهند بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه انسان می‌تواند در خدمت طاغوت به جهنم و در خدمت اولیای الهی به بهشت برسد، گفت: نمازهای جماعتی که امروزه در کشورهای مدعی مسلمانی برگزار می‌شود، خدمت به طاغوت است و نمازی که طاغوت را زیر سؤال می‌برد بر خلاف خواسته‌های طاغوتیان است.

وی از آیه 260 سوره بقره یاد کرد و ادامه داد: ایمان دارای مراحل مختلفی است، خداوند متعال با زنده کردن پرنده‌ای به حضرت ابراهیم(ع) آموخت که برای روز قیامت نیز اینگونه انسان‌ها را زنده می‌کند؛ انسان باید تلاش کند تا ایمان خود را افزایش داده و به درجات الهی والا برسد.

این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به اینکه بر اساس آیه 284 سوره مبارک بقره انسان نسبت به آنچه که در دل می‌گذراند مورد محاسبه قرار می‎‌گیرد، عنوان کرد: علامه طباطبایی اشتباهات انسان را به دو دسته بدون اختیار و با اختیار که منشأ اعمال می‌شود، تقسیم‌بندی می‌کند چراکه نیت‌ها عامل انجام افعال بیرونی می‌شود  بر اساس این آیه نیت‌ها در روز قیامت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در نخستین آیات سوره آل عمران به گوشه‌ای از انحرافات اهل کتاب اشاره شده است، تصریح کرد: منشأ بسیاری از انحرافات کوچک شمردن عذاب الهی است که موجب استمرار در گناه می‌شود، تصور کم بودن عذاب الهی عامل بزرگی در گمراهی انسان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با تاکید بر اینکه قرآن کریم بر روی تصورات اشتباه خط بطلان کشیده است، گفت: رژیم صهیونیستی نژادپرست، خود را برتر از دیگران می‌داند به همین علت به دنبال ظلم به نژادهای دیگر است درحالی‌که در پیشگاه درگاه الهی همه نژادها با یکدیگر برابر هستند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آموزه‌های آیه 30 سوره آل عمران اعمال نیک و بد انسان در قیامت مجسم می‌شود و انسان همه کارهای خوب و بد خود را حاضر می‌یابد و آرزو می‌کند که ای کاش میان او و اعمال زشت قرن‌ها فاصله بود.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha