چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود حسینی کاویانی

حوزه/ جلسه اخلاق رمضانیه مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، همه روزه بعد از نماز جماعت ظهر و عصر و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی، رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، ظهر امروز در جلسه اخلاق رمضانیه این مجتمع به آثار و برکات ماه مبارک رمضان اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از جهاتی که انسان را با مشکل مواجه می سازد، زمانی است که قوای درونی آدمی از چارجوب خود خارج شده، طغیان  می کند.

وی با اشاره به این که طاغوت هیچ حد و مرزی برای خود قائل نیست، تصریح کرد: زمانی نیروها و استعداد های انسان شکوفا می شوند، که هر کدام در چارچوب خود مورد توجه قرار گیرد؛ در صورت شکسته شدن حد و حدود قواهای درونی نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی در ادامه به حدیثی از نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) اشاره نمود و ابراز داشت: خداوند رحمت کند کسی را که ضمن شناخت جایگاه خویش، پای خویش را از حد و حدودش فراتر نمی گذارد.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی خوب گوش کردن را فن و حرفه ای ارزشمند دانست و یادآور شد: آماده نگه داشتن گوش، برای شنیدن سخن های متعالی، عنصری مهم در تعالی معرفتی انسان است.

وی ضمن تأکید بر رعایت حق و حقوق دیگران، خاطرنشان کرد: انسان باید ضمن شناخت تمام حدود الهی، به قوای حد شکن توجه بیشتری داشته باشد؛ چرا که این قوا زمانی بیدار می شوند که نفس به خود جرات حد شکنی داده، تصور موفقیت و سرمستی به او دست دهد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی منیت را نقطه آغازین تمام طغیانگری های آدمی دانست و یادآور شد: انسانی که منیت را در وجود خویش کنترل نکند، اراده اش را در مقابل اراده خداوند متعال تعریف نموده، به قارون و فرعون زمان تبدیل خواهد شد.

وی به حدیثی از اهل بیت(علیهم السلام) اشاره نمود و اذعان داشت: انسان اگر قوه های طغیانگر درونی که ابزار آزمونی برای تعالی بخشی آدمی است را کنترل نکند؛ ممکن است با به زبان آوردن کلمه ای، به اندازه حد فاصل مشرق و مغرب از خداوند متعال دور شود.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی با بیان این که انسان موجود درمانده و ضعیفی است که به تنهایی توان برآورده سازی نیازهای خود را ندارد، اظهار داشت: اگر منیت درونی انسان کنترل نشود، توهم قدرت به او دست داده، در برابر ذات اقدس الهی طغیان خواهد نمود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی در پایان، ماه مبارک رمضان را ماه تأدیب و عرصه کنترل هوای نفسانی و قواهای طغیانگر درونی دانست و خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان ماه کنترل منیت و توهمات درونی آدمی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • SAABER IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    0 0
    رئيس اتاق اصناف: دلار ۴۲۰۰ توماني براي همه کالاها تامين شد