پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست نقش زبان

حوزه/ در بیست و ششمین نمایشگاه قرآن از سوی دانشگاه علامه طباطبایی نشست«نقش زبان و کلام در سلامت روان ازدیدگاه قرآن و عترت » برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نشست «نقش زبان و کلام در سلامت روان ازدیدگاه قرآن و عترت » برگزار شد.

کیومرث فرحبخش، رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست اظهار داشت: انسان، در خانواده هایی که صحبت از امید، آینده، هدف، نشاط، شجاعت، عفت، قدرت و اراده است شخصیت و منش سالمی پیدا می کند، اما در خانواده هایی که حرف از تهدید به نابودی، مرگ و نیستی زده می شود، بیشتر به سمت خود کشی می رود.

وی گفت: اگر می خواهیم  زندگی ما به سلامت روان خوب برسد باید مراقب زبان وادبیات خود باشیم، چیزی که در روایات بسیار به آن توجه شده است.

رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبایی تهران با بیان اینکه باید مراقب زبان خود باشیم، به رابطه زبان و تفکر اشاره کرد و افزود: زبان و تفکر یک فرایند پیوستار به همدیگر است یعنی زبان را از تفکرنمی شود جدا کرد و بالعکس، اما معرفت و شناخت را تا حدی می شود از این دو جدا کرد، چرا که تفکر چیزی نیست جز زمزمه درونی و تفکر چیزی است که در ذهن وجود دارد و معرفت فراتر از تفکر است و تمام دانش های ما را در بر می گیرد.

فرحبخش توضیح داد: ما بخش زیادی از معرفتمان را از طریق زبان کسب می کنیم و بخش بسیار کمی از آن را از طریق خود گفتگویی و حدیث نفس به دست می آوریم.

وی با اشاره به اینکه گفتار خلاقانه با خویشتن موجب تولید اندیشه های جدید می شود، گفت: اندیشه ماندگار اندیشه ای است که بر بال زبان سوار باشد و این زبان در بسیاری از ابعاد زندگی انسان تأثیر ویژه ای دارد.

رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبایی تهران مطرح کرد: اگر می خواهیم در زندگی موفی باشیم نحوه کاربرد زبان را باید به فرزندانمان آموزش دهیم و قدرت زبان را نادیده نگیریم.

وی افزود: نفوذ ما در جامعه از طریق زبان است و کسی که قدرت بیان خوبی دارد، جایگاه اجتماعی خوبی پیدا می کند؛ به گفته امیر المؤمین(ع) شخصیت یک آدم در پشت زبانش نهفته است.

فرحبخش تصریح کرد: قدرتمند ترین افراد کسانی نیستند که هوش بالا، زور و بازو، ثروت دارند، بلکه قدرتمند ترین افراد کسانی هستند که با زبانشان بتوانند ذهن ها را به سمتی که می خواهند ببرند، با زبان احساسات مردم را بر انگیزند و با کاربرد درست کلمات مردم را تحت تآثیر قرار دهند.

وی با بیان اینکه قوی ترین ابزار قدرت ما برای تسلط بر جهان هستی زبان است، گفت: حتی تسلط بر خویشتن بستگی به قدرت زبان ما دارد.

رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبایی به آیات «رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی»، «خَلَقَ الْإِنسَانَ، عَلَّمَهُ الْبَيَانَ» و«  اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ» اشاره کرد وگفت: آیات بسیاری هستند که جنبه کلامی دارند و اهمیت سخن، کلام و ادبیات را مطرح می کنند.

وی افزود: در قرآن کریم سخن به چند دسته تقسیم شده است که برخی از آن ها عبارت اند: قول معروف که به نظر من این قول برای این است که اگر انسان با افراد سطح پایین جامعه به خوبی حرف بزند موجب رشد آن ها می شود.

فرحبخش قول سدید، بلیغ و کریم را از دیگر انواع سخن در قرآن برشمرد و ابراز کرد: به فرموده امام علی (ع) اگر زبان نبود انسان چيزی جز يك نقش مجسم يا حيوان رها شده نيست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha