چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی

حوزه/ رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از عناصر منافق صفت درون نظام خون‌جگر می‌خورند، گفت: خطر امروز کشور کسانی هستند که با نام خط امام (ره) دارند به آمریکا خدمت می‌کنند و سکوت بر خیانت‌های منافقین کشور تائید عملکرد آنان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حمید روحانی 76 ساله متولد مهدی‌شهر (سمنان) و مورخ انقلاب اسلامی است که از اعضای دفتر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در نجف بوده؛ وی مؤسس و رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ بود.

او در سال ۱۳۷۶ از مرکز اسناد انقلاب اسلامی استعفا داد و در سال ۱۳۸۱ بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی را پایه‌گذاری نمود؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی مؤسس و رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی و صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول فصلنامه ۱۵ خرداد است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به راز ماندگاری اندیشه و راه امام خمینی(ره)، شرح فرمایشات آیت الله العظمی  خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در خصوص تحریف اندیشه و شخصیت امام خمینی(ره) و مهم‌ترین آسیب‌هایی که انقلاب اسلامی را تهدید می کند  پرداخته که حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

 

* ضمن تقدیر و تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، به نظر جنابعالی مهم‌ترین ویژگی در شخصیت و حرکت امام خمینی(ره) چه بوده که نام و یاد و مکتب ایشان را برای همیشه ماندگار کرد؟

از بزرگ‌ترین ویژگی‌های حضرت امام(ره) که رمز موفقیت و پیروزی ایشان را به همراه داشت و نام و یادشان را ماندگار ساخت، این بود که امام خمینی (ره) از خودرسته بود و خود را نمی‌دید و ذره‌ای نفسانیات در امام خمینی(ره) نقشی نداشت و حضرت امام(ره) یکپارچه خدایی بودند و به خدا اندیشه می‌کردند و راه خدا را در پی می‌گرفتند و سخنشان، موضع‌گیری‌هایشان هرچه بود برای خدا بود و حتی عشقشان در ملت هم‌ریشه در خدا داشت و مردم را آیتی از آیات الهی می‌دانستند و این ویژگی حضرت امام که از خودرسته بودند بسیار مهم بود که ایشان بتوانند اهداف و آرمان‌های اسلامی را پیش برده و انقلاب اسلامی را به سرانجام برسانند.

بزرگ‌ترین مصیبتی که امروز می‌بینیم کشور ما با آن مواجه شده، نفسانیتی است که بسیاری از کسانی که ادعا مسئولیت دارند و مدعی هستند که راه امام (ره) دنبال می‌کنند و می‌بینیم که دچار هوای نفس شدند و همین نفسانیات و جاه‌طلبی‌ها و شهوت مقام می‌بینیم که کشور ما را به چه مشکلاتی دچار ساخته است.

ویژگی دیگر امام خمینی(ره) این بود که با مردم صداقت داشتند، مردمی بودند و راهشان را با مردم تطبیق می‌دادند و از آن روزی که نهضت را آغاز کردند، مردم‌داری محور کارهای امام(ره) بود.

در 16 مهر 1341 وقتی امام خمینی(ره) خبر تصویب لایحه غیرقانونی انجمن‌های ایالتی و ولایتی را شنیدند و در روزنامه‌ها اعلام شد، آمدند منزل شیخ عبدالکریم حائری«ره»، بنیانگذار حوزه علمیه قم و علما و مراجع را خواستند و همه در آنجا جمع شدند. در آنجا امام خمینی(ره) مطلبی گفتند که: «اگر ما می‌خواهیم اسلام در ایران از اضمحلال نجات پیدا کند، باید این خاندان پهلوی را از قدرت پایین بیاوریم؛ استعمار انگلیس این‌ها را به قدرت رسانده تا به دست این‌ها اسلام را از بین ببرد و ایران را به‌روز سیاه بنشاند». این سخن آن روز امام خمینی(ره) با شگفتی حاضران در جمع مواجه شد و آقای شریعتمداری گفته بود که «با کدام قدرت و با کدام نیرو و بمب می‌توانیم چنین حرفی را به زبان بیاوریم و چنین هدفی را تعقیب کنیم؟» امام فرموده بود: «ما قدرتی داریم که از بمب قوی‌تر است. آن چیست؟ مردم» و مردمی که امام خمینی(ره) آن‌ها را از بمب قوی‌تر می‌دانست.

مسئله مردم‌داری و مردم محوری ابتکار آغاز نهضت امام خمینی(ره) بود و تا روز نهضتشان و روز ارتحالشان ایشان با مردم بودند و با راستی و درستی برخورد کردند. ویژگی سوم حضرت امام خمینی(ره) خط مقاومت بود و امام با الهام از قران فَاستَقِم کما أُمِرتَ سعی کردند خط مقاومت را استواری ببخشند و در مقابل خط سازش با سازمان‌ها و گروه‌های غرب‌زده و وابسته به دشمن به‌جای خط سازش مقاومت را تقویت کرده و با مقاومت جلو رفتند و با اتکا به قران کریم پیش می‌رفتند.

امام خمینی(ره) تربیت‌یافته مکتب قران بودند و هرچه داشتند از قرآن بود هرچه می‌گفتند از قرآن بود و این خط قرآن و خط مقاومت را دنبال کردند تا به امروز می‌بینید این خط مقاومت و خط قرآن است که کشور ما توانسته دشمن را از سرنوشت این کشور دور سازد و ملت ایران را اقتدار و عزت ببخشیده و استقلال و آزادی و نظام جمهوری اسلامی را پایدار بدارد.

 

* مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر نسبت به مسئله تحریف اندیشه و شخصیت بنیانگذار کبیر انقلاب هشدار داده‌اند، به نظر شما چه چیزی ممکن می‌شود در اندیشه و شخصیت  امام خمینی(ره) تحریف شکل بگیرد و چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد؟

از آن روزی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، جریان‌های بیگانه و عناصر سازش‌کار، جاه‌طلبان، دست‌به‌دست هم دادند تا خط امام (ره) را به نحوی کمرنگ و خط سازش و وابستگی را تقویت سازند.

سردمداران این قضایا هم کسانی بودند که زیر عنوان اصلاح‌طلبی حرکت می‌کردند و حرکت می‌کنند، این‌ها وقتی دریافتند خط امام (ره) این‌جور نیست که شکست خورده و از بین برود، درصدد برآمدند این خط را به نحوی به انحراف بکشند و در برابر نام و خط امام (ره) سعی کنند اندیشه‌های سازش‌کارانه خود را تقویت کنند.

برخی در کشور تلاش کرده‌اند و می‌گویند باید ببینیم اگر امروز امام (ره) در بین ما بود، چه‌کار می‌کرد، یعنی بهترین شگرد برای اینکه آثار و پیام امام را از مردم بگیرند، می‌خواهند غیرمستقیم به مردم بگویند و این‌گونه اقرار کنند که اگر امروز امام در میان بود، حتماً برای امریکا فرش قرمز مینداخت و این‌یک بخش بسیار خطرناک که مردم را از آثار امام که برگرفته از کلام‌الله مجید است دور ساخته و سعی کنند امام را به‌عنوان یک آدم یا سازش‌کار معرفی کنند و شیوه‌های مختلفی برای تحریف خط در پیش گرفتند.

گاهی می گویند امام اهل محبت بود. بله امام اهل محبت و اهل صفا بود، درست است که امام اهل جنگ نبود، اما اهل سازش هم نبود، در مقابل توطئه‌ها لب به سخن برمی‌داشت و از جنگ پروا نداشتند و اگر جنگ را دشمن به ما تحمیل می‌کرد، امام(ره) تاآخرین‌نفس و تا آخرین نفر می‌ایستادند و راه امام حسین(ع) و راه عاشورائیان را دنبال می‌کردند و این تحریف‌نگری‌ها خیلی خطرناک است.

 

* قریب 29 سال از رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای می‌گذرد و ایشان زمام امور کشور را به عهده‌دارند. نگاه حضرت‌عالی به مدیریت کلی ایشان چگونه است؟ مدیریت سیاسی رهبر معظم انقلاب چطور؟

امروز این وظیفه همهٔ ماست که رهبر را یاری کنیم و مقام معظم رهبری واقعاً امروز در مقابله با توطئه‌های منافقانه برخی از عناصر داخلی تنها مانده‌اند؛ مقام معظم رهبری در پیام‌ها و در سخنرانی‌ها و رهنمودهایشان سازنده‌ترین و ارزشمندترین طرح‌ها را می‌دهند، لذا وظیفه رسانه ملی ، وعاظ، خطبا و ائمه جمعه است که باید پیام مقام معظم رهبری را تشریح، تبیین و به مردم بازگو کنند.

 

*مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بارها  بر واژه انقلابی بودن و انقلابی ماندن تأکید فرموده اند. به نظر شما روحیه انقلابی چه تأثیری در پیشبرد اهداف نظام و انقلاب دارد؟

اصولاً اگر یک انسان انقلابی نباشد، نمی‌تواند اسلامی باشد و اسلام دین مبارزه با ظلم و استعمار است؛ اگر کسی با قرآن سروکار داشته، پیرو قرآن بوده و مکتب قرآن را درک کند، انقلابی است.

امام(ره) چون تربیت‌یافته مکتب قرآن بودند، انسانی انقلابی بود، انقلابی یعنی ظلم‌ستیز بودن، یعنی با ظلم مبارزه کردن و مبارزه با ظلم مقطعی نیست که یک روز باشد و یک روز نباشد،جمله زیبایی از امام (ره) است که فرمود «تا ظلم هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم»، لذا تا ظلم هست باید مبارزه کرد.

 

* نکته پایانی

به عزیزان در حوزه‌های علمیه، روحانیت، خطبا و وعاظ و ائمه جمعه و همهٔ روحانیونی که واقعاً دلسوز اسلام و انقلاب هستند توصیه می‌کنم اگر در مقابل خط سازش، سازش‌کاری و مذاکره و قراردادهای استعماری سکوت کنند خدای‌نخواسته ضربه‌های سنگین و جبران‌ناپذیری به کشور و انقلاب ما وارد می‌شود.

البته انقلاب ما ریشه در اسلام دارد و تا اسلام هست انقلاب در ایران ما هست، ولی باید بدانیم به همان نحوی که در دوره‌های مختلف بسیاری از کسانی از شاگردان و دست‌نشانده بیگانه که توانستند به اسلام ضربه جبران‌ناپذیر بزنند امروز هم ممکن است همین اتفاق تکرار شود و باید مراقب باشیم.

راه خروج از بحران‌های نظام و خطراتی که کشور را تهدید می‌کنند، این است که حداقل پیام مقام معظم رهبری را درک کرده و دنبال کنند و ما نمی‌خواهیم چیزی خودسر انجام دهیم و  باید پیرو رهبر و ولایت باشیم و آنچه مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند، تبیین و تشریح نموده و برای مردم بازگو کنند.

 

* از اینکه فرصت خود در اختیار خبرگزاری حوزه قرار دادید از شما سپاسگزاریم

متشکرم، موفق و مؤید باشد.

 

گفت‌وگو از ناصر مؤمنیان

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha