پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
عید فطر

حوزه/عید سعید فطر زمان اعلام نمره قبولی در آزمون بندگی معبود هستی‌بخش است و یکی از برجسته‌ترین نکات عید سعید فطر برپائی نماز این عید به نشانه وحدت و یکپارچگی امت اسلامی است.

خبرگزاری حوزه – استان‌ها/ عید سعید فطر پس از یک ماه عبودیت و عبادت مؤمنان روزه‌دار در مهمانی خدا فرامی‌رسد و مردم شهرها و روستاهای ایران مانند دیگر مسلمانان جهان این روز مبارک را با برپایی آداب‌ورسوم و سنن خاص خود باشکوه فراوان گرامی می‌دارند؛ در تمام کشور وداع عاشقان حضرت حق فضای کشور را عطرآگین می‌سازد و مؤمنان تلاش می‌کنند در مراسم وداع با ذکر مناجات و ریختن اشک از خوان الهی هرچه بیشتر بهره‌مند شوند.

معمولاً مردم از چند روز قبل از عید فطر با چراغانی کردن سر در مساجد، حسینیه‌ها، ادارات، مراکز دولتی و خصوصی، معابر، میدان‌ها، بازارها و خانه‌ها، خانه‌تکانی، خرید نیازمندی‌های نو اعم از لباس نو برای بچه‌ها، هدایا برای نزدیکان، اثاثیه نو برای منزل و شیرینی و میوه به استقبال این عید بزرگ می‌روند.

در برخی نقاط که ماه قابل‌رؤیت است مردم در آخرین شب از ماه مبارک رمضان در نقطه‌ای بلند به افق چشم می‌دوزند تا با رؤیت هلال ماه شوال با ماه رمضان وداع کنند؛ آن‌ها در این شب تا به صبح در مساجد و تکایا و حسینیه‌ها احیا می‌دارند و تا اذان صبح به اقامه نماز، ذکر مناجات و استغفار می‌پردازند.

روز عید فطر در مساجد، بقاع متبرکه و مصلاها، نماز عید فطر را اگرچه واجب نیست، اما به دلیل استقبال همگان به‌ویژه آنان که موفق به روزه گرفتن شده‌اند هر چه باشکوه‌تر برگزار می‌کنند.

مسلمانان روزه‌دار که ماه رمضان را به روزه‌داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده‌اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می‌طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.

لزوم صیانت از پاکی و طهارت رمضان در طول سال

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با اشاره به اهمیت و جایگاه عید سعید فطر اظهار داشت: عید فطر روز پاداش مؤمنان روزه‌دار پس از یک ماه بندگی و عبودیت است و مؤمنان باید تلاش کنند تا پاکی و معنویت کسب‌شده در ماه مبارک رمضان را در طول سال نیز حفظ کنند.

آیت‌الله سید محمد شاهچراغی تصریح کرد: در روز عید فطر که روز پایان ماه رمضان قرارگرفته است درواقع فرصتی برای شکرانه به‌واسطه یک ماه تمرین بندگی خالصانه و خاضعانه است و برگزاری نماز عید فطر شکرگزاری از خداوند متعال برای حضور در ماه میهمانی اوست.

وی با تأکید بر حضور در نماز وحدت‌آفرین و دشمن‌شکن عید سعید فطر و پرداخت زکات فطره افزود: رستگاری انسان در دنیا و آخرت به دو چیز پاکی جان و پاکی مال است و جان انسان به‌وسیله نماز و مال او به‌وسیله زکات فطره پاک می‌شود و نماز رابطه بین انسان و خداست.

عید سعید فطر روز بازگشت به فطرت الهی

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه عید سعید فطر اظهار داشت: روز عید سعید فطر روز بازگشت به فطرت الهی و توحیدی و رسیدن به حقیقت بندگی به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد میرعمادی با بیان اینکه عید سعید فطر جشن بزرگ مسلمانان و از اعیاد بزرگ و برجسته اسلامی است، تصریح کرد: عید سعید فطر یک جشن بزرگ و زیبا برای مسلمانان به‌واسطه بهره‌مندی از ثواب و فضیلت‌های ماه مبارک رمضان است و از جهت اینکه روز شکرگزاری درک ماه مبارک رمضان بوده از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه عید سعید فطر روز جشن بندگی برای خداوند متعال است، افزود: مؤمنان روزه‌دار در ماه پرفضیلت و خیروبرکت رمضان از خود رهایی یافته و به مقام قرب الهی رسیده‌اند و درواقع این عید در پایان ماه مبارک رمضان یک جشن بزرگی برای عبور از گردنه‌های سخت و هولناک هوای نفس است.

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان با بیان اینکه مسلمان در سراسر عالم در عید سعید فطر جشنی باشکوه برگزار می‌کنند، خاطرنشان کرد: عید سعید فطر نمایانگر وحدت، اتحاد، همدلی و همبستگی مسلمانان در برابر دشمنان جهان است.

آموزه‌های ماه مبارک رمضان در زندگی‌ها جاری شود

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان نیز در همین رابطه اظهار داشت: عید سعید فطر روز رحمت الهی برای مسلمانان است و مؤمنان روزه‌دار در این روز پاداش یک ماه روزه‌داری، بندگی و عبودیت خود را از خداوند متعال کسب می‌کنند.

آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی با اشاره به حضور باشکوه و پرشور مردم در آئین‌های ماه مبارک رمضان نظیر لیالی قدر و راهپیمایی بزرگ روز جهانی قدس تصریح کرد: مردم بصیر و هوشیار در انقلاب اسلامی مسیر خود را به‌درستی تشخیص داده و می‌دهند و ما مشاهده کرده‌ایم که در هر شرایط خاصی که برای کشور به وجود آید مردم ما حضوری آگاهانه و مؤثر دارند.

وی با بیان اینکه تشخیص درست مسیر زندگی و حیات دنیوی به معنای رسیدن به رستگاری است، افزود: رستگاری و کسب سعادت در دنیا و آخرت در سایه تقوای الهی و تمسک به قرآن کریم و حرکت در مدار ولایت به دست می‌آید.

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان با تأکید بر تداوم و حفظ معنویت‌های کسب‌شده در ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: باید آموزه‌های مکتب ماه مبارک رمضان همواره در زندگی‌های انسان‌ها جاری باشد و پایان ماه رمضان به معنای پایان بندگی، عبودیت تقواداری نیست.

نماز عید فطر نمایش وحدت و اقتدار امت اسلام است

عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور و امام جمعه شهر ری نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه عید سعید فطر با بیان اینکه عید فطر عید بندگی است، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان، ماه فرصت‌ها و ظرفیت‌های عظیم معنوی است و عید سعید فطر در پایان ماه رمضان، به‌واقع یک جشن موفقیت در امتحان الهی برای یک ماه بندگی و عبودیت و روزه‌داری و تمرین تقوامداری است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی شاهچراغی با بیان اینکه عید سعید فطر در تعالیم دینی و اسلامی یکی از بزرگ‌ترین اعیاد جهان اسلام حساب می‌شود، تصریح کرد: در روز عید سعید فطر مسلمانان عالم به سمت میعادگاه‌های برپایی نماز عید می‌روند تا اتحاد و وحدت و همگرایی مسلمانان را پس از یک ماه عبادت، روزه‌داری و بندگی به نمایش بگذارند و در حقیقت نماز عید سعید فطر نمایش وحدت مسلمانان جهان و اقتدار امت اسلامی است.

وی با اشاره به معرفت‌های کسب‌شده در ماه مبارک رمضان از سوی مؤمنان روزه‌دار بر تداوم خودسازی و کسب معنویت مسلمانان در طول سال تأکید کرد.

زکات فطره اقدامی در جهت فقرزدایی از جامعه توسط اسلام

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) نیز در همین رابطه اظهار داشت: عید سعید فطر برای فرد روزه‌دار یک عید خرسندی و رضایتمندی از انجام اعمال در ماه مبارک رمضان است و این عید روز تشکر از خداوند به جهت درک معرفت‌های ماه رمضان حساب می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن اختری تصریح کرد: روز عید فطر یک روز بزرگ و جشن با عظمتی در اسلام است که در پایان یک ماه بندگی خالصانه و خاضعانه واقع‌شده و یکی از ویژگی آن نماز عید سعید فطر بوده که این نماز اجتماع عمومی مردم است که مسلمانان در جهان با برپایی این نماز قدرت، وحدت و عظمت خود را به نمایش می‌گذارند.

وی با بیان اینکه یکی از اعمال فردی در روز عید سعید فطر پرداخت زکات فطره توسط مؤمنان است، افزود: پرداخت زکات فطره با این تصور که ازنظر کمیت مقدار زیادی نیست، اما به جهت تأکید روایات و احادیث بر برکت و شمولیت آن ارزشمند است و پرداخت زکات فطره اقدامی در جهت فقرزدایی از جامعه و دستگیری از بینوایان و گرفتاران توسط اسلام است.

عید فطر، عید بزرگ مسلمین جهان

معاون پژوهش مرکز آموزش‌های تخصصی تبلیغ حوزه نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه عید سعید فطر اظهار داشت: خداوند متعال پس از یک ماه روزه‌داری، بندگی و عبودیت بندگانش و پاک کردن روح و جسم آن‌ها از زشتی‌ها و پلیدی‌ها، روز عید فطر را به‌عنوان عید پاداش به مؤمنان درگاه الهی قرار داده است.

حجت‌الاسلام‌ صمد نظری با بیان اینکه عید فطر، عید بزرگ مسلمین جهان و از اعیاد بزرگ در دین مبین اسلام است، تصریح کرد: در عید سعید فطر مؤمنان پس از یک ماه روزه‌داری و خودسازی و تمرین تقوا، برای کسب پاداش و جایزه الهی آماده می‌شوند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های اعیاد در دین مبین اسلام این است که این اعیاد برخلاف بسیاری از اعیاد که مرتبط با تحولات جهان طبیعت بوده، اعیاد اسلامی در ارتباط با تحولات معنوی بشریت و بازگشت افراد به فطرت ملکوتی و معنوی است و عید سعید فطر، نویدبخش تحولی سرنوشت‌ساز در زندگی اهل ایمان است.

گزارش: ناصر مؤمنیان

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha