جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ همایش نشان محبت برای کمک به عتبات عالیات در بیرجند

حوزه/ جشنواره «نشان محبت» برای اولین بار در خراسان جنوبی برگزار شد و مردم این استان با کمک ۶ میلیاردی خود، نشان دادند همچنان پیرو مکتب حضرت علی بن ابی طالب(ع) و فاطمه زهرا(س) هستند و از آرمان های خود، قدمی عقب نشینی نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، عراق یکی از مقاصد اصلی سفرهای خارجی مردم ایران است، علاقه‌ای که ایرانی ها به زیارت عتبات عالیات دارند، مربوط به دوران معاصر نیست؛ از قرن ها پیش، مردم ایران برای زیارت قبور ائمه اطهار(ع)، به عراق سفر می کردند، این علاقه وافر موجب شده که در طول صده های مختلف، ایرانی ها متولیان ساخت، نگهداری و بازسازی اماکن مقدسه باشند، همین اتفاق پس از سرنگونی صدام نیز با شدت و علاقه بیشتر در حال انجام است.

کتیبه نویسی ها، طلاهای روی گنبد، فرش های روی زمین، دیوار نوشته ها و نقوش اسلامی دور تا دور حرم های مقدسه در عراق، رگه هایی زیادی از معماری ایرانی-اسلامی دارند.

این علاقه ایرانی ها زمینه ساز این مسئله شده که حالا بخش زیادی از معماری حرم های ائمه اطهار در کشور عراق با هنر و معماری ایرانی ساخته و بازسازی شوند، گام هایی که عراق را به عنوان یکی از مهدهای میراث فرهنگی مسلمانان حفظ کرده و ضرورت حفظ آن نیز بیش از پیش با توجه به بهبود رابطه ایران و عراق حس می شود.

بازسازی عتبات عالیات و آباد کردن قبور ائمه اطهار(ع) و زیارت مداوم ایرانیان از بارگاه ائمه(ع) در عراق امری مهم است که واقعیت شیعیان ایرانی را به شیعیان عراق می شناساند و موجب تقویت موقعیت شیعیان عراق و تقویت موقعیت شیعه در مقابل اقدامات وهابیت می شود.

عشق وافر ملت ایران به ائمه اطهار(ع) همواره خاری در چشمان دشمنان این مرز بوده و خواهد بود، لذا آنان نیز همواره تمام تلاش خود را برای نابودی مزارات ائمه معصومین(ع) به کار گرفته‌اند، که خوشبختانه تاکنون موفق نشده اند و این به دلیل تلاش‌های شیعیان در راستای حفظ  و نگهداری و زیباسازی قبور متبرکه ائمه معصومین(ع) می باشد.

البته وقتی بحث از تعمیر یا بازسازی یا حتی زیبا‌سازی یک حرم به میان می‌آید، اندک افرادی در داخل نیز پیدا می شوند که با فعالیت شبانه روزی خود در فضای مجازی و سایت های ضد انقلاب، خواسته یا ناخواسته با منحرف کردن ذهن افراد، زبان دشمن می شوند و با طرح سوالاتی به دنبال ضربه زدن به اعتقادات و آرمان های ملت ایران هستند.

این افراد مباحث اسراف، تبذیر، گزاف‌بودن، وجود فقر، گرسنگی و محتاج بودن مردم را در حالی فریاد می زنند که خود بر سر سفره های رنگین می نشینند و به فکر دیگران نیستند.

 علی رغم موج سنگین دشمنی و شایعه پراکنی علیه کمک کردن به عتبات عالیات، مردم ایران اسلامی از جمله خراسان جنوبی همواره ثابت کردند که قدمی از اعتقادات خود عقب نشینی نمی کنند و بر اراده فولادین خود ثابت قدم هستند.

حماسه خراسان جنوبی در تاریخ ثبت شد

حماسه مردم خراسان جنوبی در 31 خرداد ماه 97 باری دیگر نقشه های دشمنان را نقش بر آب کرد و در تاریخ ثبت شد، حماسه ای که از دل آن کمک 6 میلیاردی امت ولایت مدار بیرجند بیرون آمد و جوابی دندان شکن به شبهه افکنان داد.

روز پنج شنبه جشن بزرگ «نشان محبت» با حضور عوامل برنامه «کوی محبت» شبکه دو سیما، داریوش ارجمند، بازیگر سینما و تلویزیون و جمعی از خیرین و نیک اندیشان و مردم ولایت مدار و محب اهل بیت(علیه السلام) خراسان جنوبی در سالن اجلاس پیام نور بیرجند برگزار شد.

 قبل از ورود به سالن، شوق و نشاط در چهره یکایک شرکت کنندگان در این جشن، قابل مشاهده بود که حکایت افتخارآفرینی دیگری را برای مردم این مرز بوم، فریاد می زد.

حضور اقشار مختلف مردم از جمله پدر و مادر شهدا، جانبازان، نظامی، فرهنگی، روحانیت و مردم عادی حال و هوای خاصی را به مراسم داده بود.

پس از تلاوت قرآن و قیام حضار برای سرود جمهوری اسلامی ایران، جلسه وارد فضای رسمی خود شد و مجری از داریوش ارجمند، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون برای آمدن به روی سن دعوت کرد.

سخنان این بازیگر مشهور کشور آنقدر زیبا و دلشنین بود که توجه هر کسی را به خود جلب می کرد.

نهج البلاغه حضرت علی(ع) مشکل گشاست

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه غربی ها حسرت داشتن شخصیتی مانند حضرت علی(ع) را در ادیان خود دارند، ادامه داد: در نهج البلاغه حضرت برای هر مشکلی راه حل ارائه شده که می توان به آن مراجعه کرد و این در هیچ جای دیگر نیست.

اگر انسان های خیّر در دنیا نبودند، دولت ها هیچ غلطی نمی توانستند بکنند

ارجمند با بیان این که کمک به بازسازی حرم اهل بیت(علیه السلام) فقیر و غنی ندارد و چه بسا آنهایی که غنی ترند، محتاج تر هستند، گفت: اگر انسان های خیر در جهان نبودند؛ دولت ها هیچ غلطی نمی توانستند بکنند، لذا ما امروز علاوه بر کمک به ساخت عتبات، شاهد کمک هایی از سوی خیرین برای امر مدرسه سازی، تاسیس یتیم خانه و بسیاری موارد دیگر هستیم.

بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون افزود: این خوب نیست که کسی به من بگوید، چرا طلاهای زنتان را روکش گنبد می کنید، ما با این اقدام خورشید دیگری را در مقابل خورشید خداوند متعال قرار می دهیم و می گوییم که شمس الشموس ما نیز علی ابن موسی الرضا(ع) و سید الشهدا(ع) هستند.

نقطه عطف مراسم، هنگامی بود که پرچم بارگاه علی ابن موسی الرضا(ع) و به دنبال آن پرچم بارگاه اباعبدالله الحسین(ع) وارد مجلس شد و حال و هوایی وصف ناشدنی را به وجود آورد، حال و هوایی که شاید در کمتر جلساتی شاهد آن باشیم.

طلا، هدیه خواهران به بازسازی عتبات و عالیات

در ادامه این مراسم معنوی که گاهی اشک و گریه بر فضا حکم فرما می شد، هر کس هر چه در توان داشت را بدون منت، در راه اهل بیت(علیه السلام) می‌گذاشت، برخی از کمک ها قرائت می شود و حضار برای بانی آن صلوات می فرستند، برخی دیگر نیز از جمله خواهران حاضر در جلسه با در دست داشتن طلاهای خود به کنار جایگاه آمده و هدیه خود را تقدیم می کردند.

 یکی از افراد مسئول نیز با در دست داشتن یک عدد کارتخوان در پی جمع آوری کمک های آن دسته از افرادی بود که پول نقد با خود به همراه نیاورده بودند، و از طریق کارت های بانکی، نذرشان را ادا می کردند.

خیرینی که بیشترین کمک را به ساخت عتبات و عالیات می کردند نیز به روی سن دعوت می شدند و در کنار داریوش ارجمند می نشستند و بعد از گفتگوی کوتاهی رقم پیشنهادی خود را عنوان می کردند و سپس با تشویق و صلوات فرستادن حضار بدرقه می شدند.

امام حسین(علیه السلام) نجاتم داد!

عباسی یکی از خیرینی که تعهد تامین 120 تن سنگ برای عتبات را کرده، با اشاره به این که خدمت در راه اهل بیت(علیه السلام) یک افتخار است، گفت: از این که توانستم هدیه کوچکی را به محضر اهل بیت(ع) تقدیم کنم، بسیار لذت می برم و امیدوارم که همیشه در همین راه بمانم و بتوانیم همیشه کمک کنم.

وی که با پای شکسته به این مراسم آمده، زنده ماندن خود را مدیون امام حسین(علیه السلام) می داند و می گوید: «در حال حمل سنگ 20 تنی برای فراوری باب الشهداء امام حسین(علیه السلام) بودم که ناگهان سنگ بزرگ تری که پشت سرم بود تکان و از بلندی به سمت پایین غلت خورد، ناگهان فریاد «یا حسین» سردادم و خود را پرت کردم و چون به زمین خوردم پایم شکست. اگر این معجزه امام حسین(علیه السلام) نبود من امروز در این دنیا نبودم.»

خراسان جنوبی استانی معدنی با سنگ های زینتی گران قیمت زیادی است که بیشتر آن در دو شهر خوسف و نهبندان است، برخی از مسئولان این معادن هم که امروز در جلسه حضور داشتند، 240 تن سنگ و 500 میلیون تومان به برای بازسازی عتبات هدیه کردند.

بهره برداری از یک معدن سنگ با ذخیره 150 هزار تن

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم مجوز بهره برداری و واگذاری یک معدن بزرگ سنگ با ذخیره 150 هزار تن سنگ را برای بازسازی عتبات صادر کرد. معدنی که به گفته کارشناسان صنعت، معدن و تجارت ارزش ذخیره سنگ های آن حدود 40 میلیارد تومان است.

کمک یک میلیاردی کارخانه سنگ کیمیای بیرجند، کمک 250 میلیون تومانی مردم حاجی آباد زیرکوه، یک میلیارد تومانی مردم طبس، تامین 100 هزار مترمربع کاشی برای صحن حضرت زینب(سلام الله علیها) از سوی کارخانه کاشی فرزاد، واگذاری نصف یک معدن سنگ، تامین 300 میلیون تومان کمک نقدی توسط مردم سرایان برای پنج سال، هدیه یک ملک درخت زرشک، اهدای 500 متر زمین روستایی، اهدای هزار متر زمین در شهر سربیشه، حمل و نقل رایگان سنگ های تامینی توسط شرکت حمل و نقل نیمبلوک، اهدای محصول 20 درخت عناب تا پایان محصول دهی، اهدای 160 متر زمین در بیرجند، کمک 10 میلیون تومان یک جانباز، اهدای 11 خشت طلا توسط خانواده شهدای قاین، 110 میلیون تومان کمک نقدی و اهدای مقدار زیادی طلا توسط خواهران از کمک هایی بود که در این مراسم برای امر بازسازی عتبات عالیات شد که پیش بینی می شود ارزش ریالی این کمک ها در استان بی سابقه باشد.

گوشواره های طلا، هدیه یک دختر هفت ساله

 در بین تمام افرادی که برای کمک به جلوی سن می آمدند، دختری 7 ساله، با در دست داشتن یک جفت گوشواره بچگانه از پله های سن بالا رفت و در کنار مجری ایستاد، نامش ام البنین بود که چند سالی نیز از دیدن روی پدر محروم گشته بود، با همان لحن بچگانه خود می گوید: آمدم تا با دادن گوشواره هایم هدیه ای را از این دنیا برای پدرم بفرستم.

در همین حین مادرش نیز به بالای سن می آید و انگشتری را از طرف خود اهداء می کند، دیدن این صحنه ها همه را مجذوب خود می کند و صداهای صلوات حضار بلندتر از قبل بر سالن حکم فرما می شود.

پیشتازی مردم خراسان جنوبی در امر بازسازی عتبات و عالیات

جوینده، مسئول ستاد بازسازی عتبات و عالیات خراسان جنوبی، برای ارائه گزارشی از کمک های مردم استان به دعوت مجری به روی سن می رود و با اشاره به این که وضعیت اقتصادی مردم خراسان جنوبی خیلی مناسب نیست، اما این استان در امر بازسازی عتبات و عالیات همواره پیشتار است، می گوید: خواهران خراسان جنوبی در این زمینه در کشور کار بی نظیری کردند و امروز به برکت اهل بیت(علیه السلام) شاهد احیای هنرهای قالی بافی، توبافی و خیلی هنرهای دیگر در استان

هستیم؛ به طوری که در حال حاضر 15 هزار خواهر در 260 کارگاه فرش بافی برای کمک به عتبات عالیات به امر بافندگی فرش مشغولند.

وی با بیان اینکه سال گذشته تعهد خراسان جنوبی برای کمک به امر بازسازی عتبات حدود 3 میلیارد تومان بود که بالای 4 میلیارد تومان کمک جمع آوری شد، گفت: علاوه بر اینها سال گذشته 850 نفر از استان ما به عنوان کارگر و استاد بنا به عتبات رفتند و خدمت کردند.

اهدای انگشتر و تحسین حضار

با پایان سخنان مسئول ستاد بازسازی عتبات و عالیات خراسان جنوبی، همسر وی انگشتر طلای خود را از دست بیرون آورد و برای کمک به این سازمان هدیه کرد، اقدام پسندیده ای که باعث تحسین حضار شد.

علیرضا رادان، جانشین معاونت فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز در حاشیه این مراسم گفت: زنان قالیباف خراسان جنوبی با برپایی کارگاه های متعدد در استان کمک شایانی به بازسازی عتبات مقدسه کردند که این اقدام در کشور منحصر به فرد است.

استفاده از کالای ایرانی در بازسازی عتبات

وی ادامه داد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، کیفیت و انتخاب کالای ایرانی در مصارف بازسازی در دستور کار قرار گرفته است به طوری که همه مصالح مورد نیاز بازسازی از کشور تامین می شود که نقش مهمی در اشتغالزایی و رونق اقتصادی دارد.

جانشین معاونت فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات در پایان گفت: مقدار قابل توجهی از ساخت صحن فاطمه زهرا(س) با همت خیران به اتمام رسیده و امیدواریم تا پایان سال بخشی از این پروژه را افتتاح کنیم.

کم کم مراسم نشان محبت به انتهای خود نزدیک می شد و تقدیر از خیرین خراسان جنوبی که سال های گذشته نقش بسیار ارزشی در کمک به ساختن عتبات و عالیات و همچنین ساختن مدارس و... داشتند، از جمله برنامه های پایانی بود که با شکوه هرچه تمام تر برگزار شد.

بوسه سردار شجاع بر پیشانی داریوش ارجمند

با پایان مراسم سیل جمعیت به سمت داریوش ارجمند روانه شدند، بوسیدن پیشانی داریوش ارجمند توسط سردار شجاع، فرمانده نیروی انتظامی خراسان جنوبی نیز از دیگر تصاویر منحصر به فردی بود که ثبت رسید.

کمک 6 میلیاردی مردم استان در جشنواره "نشان محبت"

کمک های بیشمار مردم خراسان جنوبی در این مراسم نشان از بی سابقه بودن داشت، لذا صبح امروز مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند اظهار کرد: جشنواره نشان محبت برای اولین بار در خراسان جنوبی برگزار شد که حدود 120 میلیون تومان وجه نقد و حدود 5 میلیارد و 880 میلیون تومان هم کمک غیر نقدی خیران برای بازسازی عتبات عالیات جمع آوری شد.

جوینده افزود: فرآوری سنگ به ارزش یک میلیارد تومان، کاشی به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون تومان، دو باب منزل مسکونی در بیرجند و آرین شهر، باغ زرشک، طلا و یک میلیارد تومان کمک مردم طبس از جمله کمک های مردم استان در این جشنواره برای بازسازی عتبات و عالیات بود.

این کمک بی سابقه حکایت از آن دارد که تلاش های دشمنان و شایعه پراکنی های مخالفان نظام و مکتب تشیع هیچ تأثیری بر اراده و هدف والای مردم خراسان جنوبی ندارد و به آن ها فهماند پیرو مکتب علی ابن ابی طالب و فاطمه زهرا(س)، مال که هیچ حتی حاضر است جان خود را در کف دست قرار دهد و در راه آن ها فدا کند.

سخن پایانی...

در پاسخ به آن دسته از افرادی که چشم خود را بر روی دیگر مصارف کشور می بندند اما نوبت به هزینه ساخت و یا بازسازی حرم‌های منفجر شده در کاظمین، یا سایر حرم‌ها و مسجد که می‌رسد، مدعی می‌شوند اگر حرم‌ها همه مثل بقیع مخروبه باشند، از معنویت بیشتری برخوردار خواهند بود، باید به سه نکته اشاره کرد:

1- فقط مردم ما در ایران، سالانه 62 میلیارد نخ سیگار دود می‌کنند که حدود 40٪ آن نیز قاچاق وارد کشور می‌شود. لذا اگر متوسط هر نخ سیگار 70 تومان محاسبه گردد، این رقم بالغ بر 4 هزار و 340 میلیارد تومان می‌شود، که اصلاً با هزینه‌ی بازسازی حرم‌ها یا مساجد قابل قیاس نیست.

2- طبق آمار رسمی سالانه 1 میلیارد و سیصد میلیون دلار لوازم آرایشی و بهداشتی (نه دارو) وارد کشور می‌شود که فقط 200 میلیون دلار آن به صورت قانونی است، این رقم نزدیک به دو هزار میلیارد تومان می‌شود، یعنی اگر قیمت ساخت و ساز یک واحد آپارتمان متری 500 هزار تومان و قیمت فضا سازی آن نیز متری 500 هزار تومان محاسبه گردد، با این رقم می‌توان یک شهر جدید با ظرفیت حدود 20 هزار واحد مسکونی 100 متری ساخت، و این هزینه‌ی فقط مربوط به یک سال مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی است.

3- اگر مجموع زائرین ایرانی در حج تمتع و عمره فقط سالانه یک میلیون نفر باشند و هر نفر فقط و فقط 1000 دلار سوغات [عمدتاً چینی یا کره‌ای و در نهایت ترکیه‌ای] از مکه و مدینه خریداری نماید ـ البته متوسط شاید بیش از دو برابر باشد - هر ساله بیش از یک میلیارد دلار، یعنی 1400 میلیارد تومان صرف خرید بنجول‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین کالاهای دنیا می‌گردد.

مجموع همین سه رقم سالانه نزدیک به سه هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص می‌دهد که بخش عمده‌ی این پول از کشور خارج و به جیب بازار خارج ریخته می‌شود، و هزینه‌های اسرافی دیگر مانند جشن فارغ‌التحصیلی، برگزاری مراسم تشریفاتی در تالارهای گران از نفری 15 هزار تومان تا نفری 150 هزار تومان، سفرهای سیاحتی داخلی و خارجی مسئولان، خرید سوغات از کشورهای متفاوت و ...، قابل محاسبه نمی‌باشد.

این ها گوشه ای از مصارفی است که کسی حرفی از آن به میان نمی آورد بلکه مدام سرپوشی می شود، لذا در میابیم که در پشت تمامی این حرف و شایعات نیات پلیدی وجود دارد که عقاید شیعه را نشانه رفته است، عقایدی که تا وقتی به آن پایبند باشیم هیچ ابر قدرتی نمی تواند به ما ضربه بزند...

گزارش: ابوالفضل طالبی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha