جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
هم اندیشی مدیران مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها،

حوزه/ هم اندیشی مدیران مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به میزبانی جامعه الزهرا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،حجت الاسلام والمسلمین مدنی، هم اندیشی مدیران مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها،  با اشاره به اینکه دو مجموعه جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به دلیل وحدت اهداف و ماموریت‌ها در دو بعد فکری و اجرایی می‌توانند با هم تعامل و همکاری داشته باشند و این جلسات می‌تواند زمینه را برای همکاری‌های دوجانبه ایجاد کند،  گفت: جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در هر دو بعد فکری و عملی اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه همه مسئولیت‌ها، مناصب و جایگاه‌ها در جمهوری اسلامی با جانفشانی‌ها و خون‌های شهدا و ایثارگران ایجاد شده است، بیان داشت: این مساله مسئولیت سنگینی برای ما ایجاد می‌کند و کسی حق ندارد در هر سمتی که هست بر اساس منیت‌ها و سلایق شخصی خودش عمل کند. از این رو وظیفه داریم برای تحقق اهداف نظام و انقلاب اسلامی با هم همکاری و همفکری داشته باشیم.

جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها دارای تجربیات متراکم و متفخم است

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور اظهار امیدواری کرد تا اینگونه جلسات باری از دوش شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران بردارد و افزود: به میزانی که مجموعه‌ها با هم همکاری کنند و ظرفیت‌هایشان را به هم پیوند بزنند و هماهنگ شوند، شورای سیاستگذاری با فراغ بال بیشتری به سیاستگذاری خواهد پرداخت.

وی خاطر نشان کرد: بنده ۶-۵ سالی است که عضو هیات امنای جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها هستم و به این سرمایه بزرگ و ارزشمند افتخار می کنم. این مجموعه فاخر کانون رشد و وجاهت همه ماست و چون جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خوب درخشید معلوم شد که جایی به نام مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران نیاز داریم و می‌توانیم حوزه‌ها را در سراسر کشور گسترش دهیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در نگاه من دارای تجربیات متراکم و متفخم است، ادامه داد: عمده دغدغه رهبری در مورد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها دیده شدن هویت مستقل این مجموعه علمی است. ایشان در هنگام تشکیل شورای سیاستگذاری بیشترین نگرانی‌شان این بود که نقش جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) نادیده گرفته شود از این رو فرمودند در همه شوراها، کمسیون‌ها و جلسات باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی بیان داشت: وظیفه داریم تسهیل کننده استفاده از تجارب تجمیع شده در جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) باشیم. آغوش حوزه علمیه خواهران برای استفاده از تجارب مدیران جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) باز است و از همین‌جا به طور رسمی از مدیر محترم جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) دعوت می‌کنم تا در جلسات شورای اداری مرکز مدیریت حضور یابند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور به ظرفیت قابل قبول دانش‌آموختگان جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: ما ۵۰۰ واحد در کشور داریم که نیازمند استاد، معاون و مدیر هستند و از سوی دیگر گسترش رشته‌های تخصصی در سطح سه نیازمند استفاده از این ظرفیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها است.

وی ادامه داد: جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در طول این چند دهه یک فرهنگ حوزوی با جنسیت زنانه ایجاد کرده که بافت این فرهنگ بسیار محترم و مورد اعتماد است. این بافت فرهنگی را می توان با اندکی اصلاح و بومی‌سازی، تبدیل به یک فرهنگ آموزشی، اداری و سازمانی در کل کشور کرد. متمایلم در تعاملات دو مجموعه، انتقال فرهنگی صورت بگیرد تا عطر این فرهنگ در کل کشور پراکنده شود.

هویت طلبه خواهر نیاز به بازسازی دارد

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمیان با اشاره به اینکه اگر ظرفیت‌های هر دو مجموعه شناسایی شود، مبنای برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی مشترک برای استفاده هر دو مجموعه ایجاد می‌کند، بیان داشت: جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها یک تصویر محیطی مثبت و به عبارت دیگر برند قابل قبولی است و در ادبیات مطالعات راهبردی، رسیدن به یک برند و ایجاد یک تصویر خوب و مناسب نزد مخاطبان کار سخت و پرهزینه ای است. این برند اگر مورد توجه و برنامه‌ریزی مناسب قرار گیرد می‌تواند موجب افزایش سرمایه فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی شود. چیزی که امروزه با توسعه شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یک نقطه آسیب برای حوزه‌های علمیه شده است.

وی افزود: تصویرپردازی شبکه‌های اجتماعی از طلبه و روحانی با واقعیت، فرسنگ‌ها فاصله دارد از این رو جا دارد که با نگاه راهبردی در فضای رسانه‌ای توسعه همکاری داشته باشیم تا هم در اصلاح این تصویر بتوانیم گامهایی را برداریم و هم در جهت ترمیم، تکمیل و بازسازی هویت طلبه خواهر طرح‌ها و برنامه‌هایی را اجرایی کنیم.

مدیر مرکز نظارت و برنامه ریزی حوزه های علمیه خواهران با اشاره به ظرفیت شبکه اجتماعی کوثر نت حوزه علمیه خواهران گفت: این شبکه هم اکنون دارای ۱۰۵ هزار عضو از بین طلاب خواهر است. اضافه شدن ظرفیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به آن می تواند به ایجاد یک شبکه اجتماعی قوی کمک کند.

برنامه ریزی برای حرکت به سوی تولید علم

استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلاان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، ایجاد کارگروه‌های مشترک برای برنامه‌ریزی‌ها در مورد تدوین رشته‌ها و سرفصل‌های آموزشی، بازسازی هویتی طلاب خواهر، تشکیل شوراهای مشترک در پژوهش، ارتقای انجمن‌های علمی پژوهشی به عنوان یک مساله مشترک، توجه به کرسی های آزاداندیشی برای دوری از موازی کاری و بهینه‌سازی آن، شناخت اولویت های پژوهشی و جهت‌دهی به پژوهش‌ها و حرکت به سوی تولید علم، ایجاد امکان بهره‌مندی از اساتید و شخصیت های علمی تاثیرگذار در هر دو مجموعه، برطرف کردن چالش های حوزه‌های اجرایی و استفاده از تجربیات طرفین، تدوین و ارائه طرح‌های مشترک کارآمد در حوزه مباحث تربیتی، تبلیغی و دانش‌آموختگان و ورود به عرصه آینده پژوهی در مورد مسائل زنان و خانواده از جمله مباحث مطرح شده توسط مدیران هر دو مجموعه در این جلسه بود.

در پایان مقرر شد، دبیرخانه مشترکی برای تدوین نظام‌نامه تعاملات و تعیین مسائل مشترک شکل بگیرد و در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای بین دو مرکز امضا شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha