پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سکینه سردار

حوزه/ جلسه دفاع از پایان‌نامه «بررسی قاعده الزام و کاربرد آن در فقه امامیه» یکی از طلاب غیرحضوری سطح سه، در حوزه علمیه خواهران استان فارس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، جلسه دفاعیه خانم سکینه سردار از طلاب غیرحضوری رشته فقه و اصول ورودی سال 89، با عنوان «بررسی قاعده الزام و کاربرد آن در فقه امامیه» و با راهنمایی حجت‌الاسلام محمدهادی رحیمی صادق و داوری خانم اسکندر جو در شیراز برگزار شد.

سکینه سردار در تشریح قاعده الزام بیان کرد: این قاعده، یکی از قواعدی است که بیشتر در محیط‌ هایی کاربرد دارد که یا شیعه و سنی با یکدیگر زندگی می‌کنند و یا ارتباطی بین شیعه و سنی وجود دارد و بین دو نفر که یکی امامی و دیگری عامه و اهل سنت است، اختلاف مذهب باشد، در این مواقع طبق نظر فقها به نفع شیعه حکم می‌شود.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران استان فارس به بیان نحوه اجرای حکم به نفع شیعه پرداخت و افزود: اگر یک معامله یا عقد طبق مذهب عامه صحیح بوده، اما طبق مذهب شیعه صحیح نباشد، طبق مفاد قاعده الزام، شخص شیعه می‌تواند آثار صحت را بر آن مترتب نموده و شخص عامی را مجبور به پذیرش آن کند.

وی با تأکید بر اهمیت روایات در قاعده الزام گفت: مدرک قاعده الزام، آیات، روایات، عقل، اجماع و سیره متشرعه هستند که مهم‌ترین مستند، روایات است و بر طبق روایت «الزموهم بما الزموا انفسهم» که عنوان قاعده الزام نیز از آن اخذ شده، می‌توان آنان را بر آنچه معتقد هستند، الزام کرد.

سردار با بیان اینکه قاعده الزام اختصاص به باب خاصی از ابواب فقه ندارد، ادامه داد: این قاعده در همه ابواب فقه جریان دارد؛ به‌گونه‌ای که اگر کتاب فقه را به چهار دسته تقسیم کنیم، برای هر چهار کتاب یعنی عبادات، عقود، احکام و مناسبات مثالی ذکر شده است.

گفتنی است این پایان‌نامه به‌شرط انجام اصلاحات با رتبه خوب پذیرفته شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha