جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جلسه انجمن‎های علمی حوزه علمیه کرمان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین هاجری در اولین جلسه انجمن‎های علمی حوزه علمیه کرمان گفت: انجمن‎های علمی مبداء و مبنای گسترش علوم در حوزه‎های علمیه هستند و این انجمن‎ها مرجعیت علمی را شکل می‎دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، اولین جلسه انجمنهای علمی حوزه علمیه کرمان با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالرسول هاجری مسوول دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه علمیه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین هاجری در این جلسه در رابطه با انجمنهای علمی حوزه علمیه گفت: امروزه در حوزه علمیه ۱۹ انجمن علمی تشکیل شده و ‌۶ انجمن دیگر نیز در نوبت دریافت مجوز هستند.

مسوول دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه ادامه داد: تشکیل انجمنهای علمی از ۱۵ سال پیش آرام آرام کلید خورد که اولین  انجمنها مربوط به تاریخ و ادیان و مذاهب بود که امروزه با پیشرفت کار، این انجمنها در  مباحث سنتی حوزه مانند تفسیر، حدیث، اصول فقه و...، و همچنین در مباحث جدید همچون سیاست، اقتصاد، روانشناسی و... شکل گرفته است. ضمنا انجمن‌هایی مانند زنان، دین و سلامت، فضای مجازی در نوبت صدور مجوز هستند‌.

وی، سه هدف در تشکیل انجمنهای علمی در جهان برشمرد و بیان داشت: هدف از شکل گیری انجمنهای علمی در جهان این بوده است که اساتید رشتههای مختلف در موضوعات متفاوت برای استفاده بهتر از تجارب علمی یکدیگر در جلساتی نزد هم حاضر گردند و محفلی تشکیل دهند تا آخرین یافتههای علمی خود را مطرح کنند و به بحث و گفتگو در رابطه با آن بنشینند. درواقع این جلسات در جهت تعمیق و گسترش دانش بوده است و هدف دوم آن گسترش علوم بوده است.

مسوول دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه به هدف سوم اشاره کرد و بیان داشت: هدف دیگر تشکیل انجمنهای علمی، فعالیتهای پژوهشی اساتید، فارغ از مناسبات سیاسی و مدیریتی حاکم بر فضاهای علمی در جهان بوده است و اساتید و پژوهشگران با تشکیل انجمنهای علمی به دنبال استقلال از حیات سیاسی بودهاند. این انجمنها به هیچ کجا وابستگی ندارند و نهادی هستند که تنها توسط اساتید تشکیل و مدیریت می‌شوند.

وی در رابطه با پیشینه تشکیل انجمنهای علمی حوزه گفت: پیشینه انجمنهای علمی حوزه علمیه نیز به همینگونه بوده و این انجمنها مستقل تاسیس شدند و در امور داخلی خود به هیچ کجا وابسته نبودند و نیستند. در طی این سالها حوزه علمیه نیز تلاش کرده است این آزادی عمل برای اساتید محفوظ بداند. البته باید گفت که این انجمنها در حوزه شکل می‌گیرند و از اساتید حوزه در آن‌ها استفاده می‌شود و میان حوزه و آنها به نوعی یک همکاری فکری می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری در رابطه با ویژگیهای مثبت تشکیل این انجمنها گفت: انجمنهای علمی مبدا و مبنای گسترش علوم در حوزههای علمیه هستند. خیلی از مباحث قبل از تشکیل انجمنها هیچ کجا بررسی نمی‌شد اما در هرشته که انجمنی تشکیل شده است شاهد گسترش آن موضوع علمی هستیم.

وی افزود: یکی از کارهای انجمنها تربیت طالبان علم و شناخت استعدادها است. استعدادیابی تخصصی یکی از کارهای انجمنها است. اساتید عضو انجمنهای علمی باید کاری کنند تا طلاب علایق خود را بشناسند و بتوانند در آن رشته تحصیل کنند.

وی ادامه داد: یکی از کارکردهای این انجمنها حفظ حریم یک علم است و انجمنهای علمی اجازه نمی‌دهند افراد غیر متخصص به علوم وارد شوند. به نوعی این انجمنها مرجعیت علمی  را شکل میدهند.

مسوول دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه علمیه تصریح کرد: یکی دیگر از فواید تشکیل انجمنهای علمی تاثیر گذاری در برنامهریزیهای حوزه است. اساتید می‌توانند برای حوزه برنامهریزی داشته باشند. خیلی از مشکلات اجرایی ما از این جا نشأت میگیرد که اساتید در برنامهریزیها دخالتی ندارند. یکی از برنامههای انجمنهای علمی نقد برنامههای حوزه توسط اساتید است. امیدواریم با شکل گیری انجمنها برنامههای حوزهها روند بهتری به خود بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین هاجری بیان داشت: یکی دیگر از کارها خدمات رسانی به حوزههای استانها است. حال چه در درون حوزه و مدارس و چه در دیگر سازمانهای مرتبط با حوزه در استانها است. اساتید میتوانند به عنوان مشاور به مسوولین استانی خدمت رسانی علمی داشته باشند. ما شاهد این موضوع هستیم که برنامههایی که در خیلی از سازمانها اجرا می‌شود، از روی آگاهی نیست. اگر انجمنهای علمی حوزه فعال شود، حوزههای علمیه به تکیه گاه مدیران ما تبدیل می‌شود زیرا اینجا هم علم و هم دین هست.

وی به دیگر هدف از اهداف تشکیل انجمنهای علمی اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف ما تغییر در چینش و آرایش نیروهای استانی است. تا به حال آنچه در جامعه بیشتر مورد توجه است خطبا و مداحها هستند. نیروی علمی ما پشت صحنه است و نیروی ها احساسی و اقناعی جلو هستند که باید در این مساله جابجایی صورت پذیرد.

مسوول دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه علمیه گفت: با شکل گیری انجمنهای علمی، اساتید ما از حصار جغرافیایی خارج میشوند و تعاملات علمی چه در داخل و چه در خارج ایجاد میشود و با بالا رفتن سطح تعاملات علمی در کشور اساتید مجرب شناسایی و معرفی میگردند. همچنین این موضوع زمینه برای استقلال مدیریتی حوزههای استانها را آماده می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین هاجری در پایان خاطر نشان کرد: ما در استانها باید به سمت تشکیل مراکز تخصصی برویم و‌ رشتههای مختلف تخصصی را ایجاد کنیم. بعضی از استانها از ظرفیت علمی بالایی برخوردار هستند که به همین علت قطب علمی در این مراکز در حال شکل گیری است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha