پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
ابوالفضل گائینی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بی شک بدون باور داشتن به تاثیرگذاری بالای فرهنگ، نمی توان به علاج معضلات فرهنگی در جامعه پرداخت.

دکتر ابوالفضل گایینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با تاکید بر این که فرهنگ زیربنا و اساس توسعه یک جامعه به شمار می رود، اظهار داشت: با توجه به اهمیت و حساسیت مسئله فرهنگ باید برای حل معضلات و مشکلات فرهنگی، یک نگاه عالمانه، دقیق و همه جانبه به عرصه های فرهنگی داشت چرا که بدون این شناخت و درک لازم نمی توان در این راستا ، اقدام اصلاح گرایانه ای انجام داد.

وی با بیان این که رویکرد شعاری و نگاه سطحی به مسایل فرهنگی ما را به جایی نمی رساند، گفت: اگر ما به بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمینه مسایل فرهنگی و نوع نگاه و انتظارات جامعه و حاکمیت اسلامی به آن دقت و توجه لازم را بکنیم متوجه می شویم که چقدر فرهنگ در ساختار حاکمیت اسلامی مهم و کلیدی است به همین خاطر است که ایشان چندین مرتبه بر این نکته تاکید کرده اند که با وجود مشکلات جدی کشور در عرصه اقتصاد و لزوم اهتمام جهادی مسئولان برای حل آن، اما همچنان فرهنگ از اقتصاد مهم تر است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین افزود: به همین خاطر است که اساساً یک مسئول و مدیر در جامعه اسلامی، نمی تواند و حق ندارد که نسبت به چنین مساله مهمی که همه روزه با زندگی عادی مردم به طور مستقیم و یا غیرمستقیم مرتبط است، بی تفاوت یا کم تفاوت باشد.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر دقیق بنگریم متوجه می شویم که حل بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور ما نیز در سایه پرداختن جدی به مقوله فرهنگ صورت خواهد گرفت، چرا که بسیاری از مشکلات ریشه فرهنگی دارد و تا زمانی که به این موضوع از این زاویه نگریسته نشده و بر اساس آن راهکار ارایه نشود، مشکلات کمابیش سر جای خود باقی خواهند بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر باید فرهنگ بیش از پیش هدف و دغدغه مسئولان و دولتمردان باشد و این را هم به طور جدی بدانیم که به صرف شعار و برگزاری نشست و همایش نمی توان به حل مشکلات فرهنگی همت گماشت بلکه این کار نیازمند عزم و اراده ای راسخ در عرصه اجرا دارد.

وی با تاکید بر این که در آموزه های دینی ما نیز به مباحث فرهنگی و لزوم فرهنگ سازی برای اصلاح جامعه توجه ویژه ای شده، گفت: ما اگر می خواهیم که به مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن بپردازیم راهش این است که اولاً به اهمیت فرهنگ و تاثیرگذاری آن در اجتماع باور داشته باشیم و ثانیاً هم این که بر اساس آموزه های دینی و اقتضائات ملی به شناسایی و بکار بستن راهکارهایی برای علاج معضلات فرهنگی جدیت نشان دهیم.

گایینی همچنین در خاتمه افزود: از دیگر سو می بایست از ظرفیت ها و توان فکری و ایده های نخبگانی در راستای شکوفایی و تحولات فرهنگی استفاده لازم را بُرد و همان طور که مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید کرده اند باید مردم و توان و ظرفیت بسیار بالای آن ها را در این امور مشارکت دهیم تا ان شاءالله نتایج مورد نظر را در دوره های زمانی کوتاه مدت و میان مدت شاهد باشیم.

313/8

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha