پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اعرافی نماز جمعه

حوزه/ امام جمعه قم بر لزوم اتحاد ملی مسئولان و مردم برای نقش بر آب کردن نقشه ترامپ برای تسلیم شدن ایران تاکید کرد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیت‎الله اعرافی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه قم در مصلای قدس، گفت: امروز همه ما باید بپذیریم که تمام قدرت های استکباری تجمیع شده اند که فروپاشی اقتصادی و آشوب و هرج و مرج و فاصله مردم و انقلاب را رقم بزنند؛ ترامپ دیروز گفت منتظر تسلیم شدن و گفت وگوی ایران با خود هستیم؛ ملت ما باید هوشمند باشد و دولتمردان باید بیش از گذشته در وسط میدان بیایند و تدابیر حکیمانه را اتخاذ کنند.

وی افزود: کنترل قیمت ها، اقتصادمقاومتی و اتکای به منابع داخلی و... باید نگاه اصلی مسئولان ما باشد و مردم نیز باید شرایط را درک کنند؛ دشمنان پس از انقلاب همیشه گفته اند که چند ماه دیگر و چند سال دیگر نظام ما ساقط می شود و امروز همه آنها جمع شده اند که چهلمین سال انقلاب ما برگزار نشود ولی به فضل خدا این ملت پس از گذر از سختی ها راه خود را برای تقویت پیدا خواهد کرد و آرزوهای ترامپ و امثال او را نقش برآب خواهد کرد.

امام جمعه قم بیان کرد: همه مستکبران و نوکران آنها بسیج شده اند که این ملت بزرگ را از پای درآورند، ولی در پس این ژست های قلدر مآبانه به جایی نخواهد رسید؛ قطعا ما با منطق داران گفتگو و تعامل می کنیم ولی نه این چهره های منفورو سفاکان عالم؛ با بازگشت به منطق انقلابی در مقابل آنها می ایستیم و این ملت از امام عاشورا را یادگرفته است که تسلیم این قدرت ها نشود و سخن و زبان آنها هیهات من الذله است.

وی با اشاره به کمبود منابع آبی و برق در کشور گفت: امروزه در شرایطی هستیم که با کمبودهایی در آب و برق مواجه هستیم؛ دولت و مسئولان باید به شکل انقلابی به مسایل حیاتی جامعه توجه مضاعف داشته باشند که این مساله، تکلیفی انقلابی است؛ در این جهاد اقتصادی بسیج همه مسئولان برای تامین آب و برق اهمیت دارد؛ از دیگر سوی اصلاح الگوی صرف جویی در شرب اهمیت دارد زیرا ما دو برابر جهان آب و برق مصرف می کنیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: اصلاح الگوی مصرف در کشاورزی برای مهار اسراف، استفاده از پساب در صنعت و فضای سبز، حذف چمن در شهرها، استفاده از ابزارهای کم مصرف و مجاز و تلاش در جهت اصلاح الگوی برداشت و توسعه تولید در این عرصه بسیار مهم است.

امام جمعه قم با اشاره به سالروز نهضت سواد آموزی گفت: یکی از کارهای مهم برای محو بی سوادی آن است که ورودی بی سوادی را در سن 7 سال مسدود کنیم ؛در سال های اخیر هنوز در این استان کودکانی هستند که در سن 7 سالگی به مدرسه نمی روند؛ در این زمینه همه موظف هستند فرزندان خود را به مدرسه گسیل بدارند.

وی سالروز تاسیس شورای نگهبان بیان کرد: در سایر کشورهای دنیا، نهادهای نگهبان قانون اساسی و نظام وجود دارد و با تجربه ای که درتاریخ معاصر داشته ایم، وجود نهادهایی که از نظام و قوانین صیانت کنند وجود دارد و این کار استراتژیک از سوی امام پایه ریزی شد و همه جریان ها باید ارزش و اهمیت این صیانت را بدانند؛ این جایگاه نباید دستخوش کج اندیشی ها شود.

استاد حوزه علمیه در خصوص هفته حج گفت: علی‌رغم همه کینه های استکباری و دشمنی وابستگان آنها، حج ،امسال نیز برگزار می شود زیرا حج مظهر همبستگی امت اسلامی است و امیدواریم که دل های پاک و قلب های مستعد عازم خانه خدا شوند و آداب و اخلاق حج را رعایت کنند و چهره اسلام انقلابی و اسلام تمدنی و وحدت بخش را به نمایش بگذارند.

وی با اشاره به  روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه بیان کرد: ایران اسلامی میزبان هزاران امام زاده عظیم الشان است که هر کدام پرچمدار مقاومت در مقابل ظلم و ستم بودند و افتخار می کنیم که در قم چند صد امامزاده عظیم الشان را میزبان هستیم.

آیت الله اعرافی بیان کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) به قله های علم و فضیلت و حکمت نائل شده بود و این سفر بزرگ را در راه زیارت امام و برادر خود پیمود و افتخار ما نیز آن است که در کنار مرقد ایشان زندگی می کنیم؛ بارگاه ایشان جایگاه عاشقانی شد که همیشه گرداگرد آن چرخیدند و منشا ایجاد یک حوزه بزرگ اسلامی شد.

وی گفت: امیدواریم که دختران و زنان جامعه ما این همه فضیلت را از این بانوی کرامت فرابگیرد؛ الگوی حجاب و پاکدامنی در کنار ایفای نقش اجتماعی را باید از این بانوی بزرگوار گرفت و جامعه و به خصوص زنان جامعه ما باید از ایشان درس بگیرند.

امام جمعه قم در خطبه اول نیز بیان کرد: از دیدگاه مادی، جهان به هیچ مبدا ماورایی وابسته نیست و فرجامی نیز نخواهد داشت؛ این نگاه ماده گرایانه، هدف زندگی را کامروایی و بهره گرفته از عالم طبیعت می داند و اگر بشریت مسئولیتی نیز داشته باشد در همین چارچوب است؛ نتیجه این تفسیر، با تفسیر الهی و معنوی کاملا متفاوت است.

وی افزود: با این تفسیر، جهان جای کامروایی است و اگر مسئولیتی نیز وجودداشته باشد در حد تنظیم روابط دنیوی است؛ ولی در رویکرد دوم که ادیان الهی و اولیای خدا و قرآن و دین، آن را پایه ریزی کرده و ما را به آن فراخواندند، عالم در یک حصار و پرانتز محدود قرار ندارد بلکه از یک سو، این عالم به یک مبدا(الله) وابسته است و این جهان نیز به نشانه های خدا تعبیر می شود.

آیت الله اعرافی یادآورشد: این جهان از یک سو، آیه و جلوه الهی است و در رخ این عالم و جهان طبیعت، جهانی دیگر دیده می شود؛ عالم قدس نیز در این جهان دیده می شود؛ از دیگر سوی پرانتز سمت دیگر نیز در تلقی الهی، از این جهان برداشته می شود زیرا این جهان با مرگ و فروریختن آسمان ها به نقطه پایان نمی رسد؛ نه انسان با مرگ به نقطه پایان می رسد و نه جهان با خرابی و متلاشی شدن ویران خواهد شد.

وی گفت: این عالم آیات و جلوه گاه صفات و اسما خداست و دوم اینکه این جهان رهسپار به جهان دیگر است و به جهان دیگر گره خورده است؛ این تلقی از عالم، اساس تلاقی ادیان الهی با دنیای مادی است.

آیت الله اعرافی یادآورشد: قرآن کریم بیان می کند که فرزندان آرایه و زینت زندگی انسان هستند؛ آیه دیگر بیان می کند که فرزند نیز مثل نعمت های دیگر، وسیله امتحان و آزمایش انسان است؛ نعمت ها از جمله مال می تواند حیات سعادت آمیز و شقاوت آمیز را برای انسان رقم بزند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha