پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حسن غفاری فر

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: راه مصون ماندن از آسیب ها و آفت های فضای مجازی این است که ما مواجهه ای هوشمندانه و حساب شده با آن داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن غفاری فر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به مطلب فوق، ابراز داشت: متاسفانه در سال های اخیر به موازات رشد استفاده از رسانه های مدرن به خصوص شیوع حضور در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، شاهد آسیب ها و مشکلاتی هستیم که بی توجهی و کم توجهی به آن ها نه فقط فرد بلکه جامعه را دچار مخاطره جدی می کند.

وی با بیان این که یکی از آسیب های جدی حضور بیش از حد و بی برنامه در فضای مجازی و شیوع بی ضابطه استفاده از شبکه های اجتماعی این است که تا حدودی روابط محبت آمیز و صمیمی میان اعضای خانواده کاهش پیدا کرده است، گفت: جهان مدرن و ابزارهای نوین و تکنولوژیک آن علیرغم آن که داعیه دار آرامش و آسایش برای بشر بوده اما آنچه مشهود است این که اتفاقاً خود زمینه ساز کاهش محسوس عاطفه و محبت میان انسان ها شده است.

وی همچنین افزود: امروزه جریانات رسانه ای مدرن، انسان را به سمت سوی تنهایی بیشتر سوق داده و لذا می بینیم که در مهمانی ها نیز عموم افراد یا درگیر تلویزیون می شوند و یا این که سرگرم تلفن همراه خود و شبکه های اجتماعی هستند و کمتر به ابراز محبت و نیز انتقال اطلاعات در بحث ها و گعده های خانوادگی و خویشاوندی ، توجه و اهتمام دارند.

عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم گفت: دنیای مدرن ریشه ایجاد ارتباط بین افراد را از بین برده است حال چه بخواهیم که این ارتباط با محبت باشد یا بی محبت، بحث بر سر آن است که ریشه کم شدن محبت به زمینه سازی برای عدم ایجاد محبت برمی گردد و لذا تا صاحب نظران و مسئولان تحصیل کرده در عرصه ارتباطات وارد عرصه نشده و خرد جمعی را به کمک نگیرند، به سمت حل مساله نزدیک نشده ایم.

وی خاطرنشان کرد:آنچه مهم است این که ما باید از طریق رسانه ها به خصوص رسانه ملی به نسل جوان و خانواده ها آموزش بدهیم که چگونه و چقدر از فضای مجازی استفاده کرده و مراقب باشند که به قیمت حضور بیش از حد در شبکه های اجتماعی، در روابط خانوادگی و فردی و گروهی خود دچار مشکل نشوند.

حجت الاسلام و المسلمین غفاری فر همچنین با بیان این که در کنار رسانه های جمعی، نهاد خانواده نیز نقش بسیار مهمی در مقابله هوشمندانه با آسیب های فضای مجازی و رسانه های دیجیتال ایفا می کند، گفت: ما باید هم در زمینه خانواده ها و هم مدارس و هم رسانه ها و دیگر عرصه ها برای کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی ناشی از فضای مجازی و رسانه های مدرن، برنامه ریزی هدفمند و منسجمی داشته باشیم و گرنه به صرف حرف و شعار مشکلی رفع نمی شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha