پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه حیا بر عفاف و عفاف بر حجاب مقدم است، گفت: بر این اساس تبیین فرهنگ حیا در جامعه خودبه‌خود سبب گسترش عفاف و ترویج حجاب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، ظهر امروز در دیدار نخبگان و فعالان عفاف و حجاب استان، با تبریک ولادت باسعادت کریمه اهل بیت، اظهار کرد: سه واژه حیا، عفاف و حجاب باید از هم تفکیک شوند، زیرا این سه واژه با هم ارتباط طولی دارند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه ما معمولاً معلول‌ها را می‌بینیم اما علت‌ها را کمتر می‌بینیم و بیشتر ذهنیت ما به سمت معلول‌ها می‌رود و ریشه‌ها و علت‌ها را واکاوی نمی‌کنیم، تصریح کرد: درزمینهٔ حجاب هم باید ریشه‌ای‌تر فکر کنیم؛ به این معنا که از حیا شروع کنیم تا به عفاف برسیم و سپس از عفاف به حجاب برسیم.

وی افزود: اگر فرهنگ حیا در جامعه در بین زن و مرد نهادینه شود به دنبال آن عفت آمده و سپس حجاب هم می‌آید و در سوی مقابل وقتی حیا در خانواده‌ها کمتر و کمرنگ شد عفت کلام و رفتار و حجاب هم کمتر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه در روایات ما کلمه رأس برای حیا به کار برده شده است، ادامه داد: امام صادق (ع) می‌فرماید مکارم اخلاق 10 مورد است و حیا را سرآمد کرامت‌های اخلاقی ذکر می‌کند.

وی با بیان اینکه حیا به معنای انقباض از انجام کار زشت و خودکنترلی است، اظهار کرد: اگر به جای اینکه درباره حجاب و چادر صحبت کنیم درباره حیا تبلیغ بیشتری کنیم زودتر به نتیجه می‌رسیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با تأکید بر انجام کارهای پژوهشی درزمینهٔ حیا، خاطرنشان کرد: باید حیا را از نظر تئوری تبیین کرده، راهکارهای فرهنگ حیا در جامعه را ترویج داده و نمونه‌های حیا را تبیین کنیم تا الگوسازی مناسبی در این زمینه صورت گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha