پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ا استاد قرائتی

حوزه/ رئیس ستاد اقامه نماز کشور به برخی ویژگی ها و خصیصه های مساجد در تراز انقلاب اسلامی اشاره کرد و با بیان این که مساجد باید محور باشند، گفت: یکی از دلائل اصلی جبهه و جنگ در تاریخ حفظ معابد بوده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در همایش ویژه تقدیر و تجلیل از ائمه جماعات و خادمین نماز صبح مساجد مشهد مقدس، در مجتمع آیه ها در مشهد، مسجد را به عنوان جایگاه عبادت مسلمانان و از مهمترین نهادهای جامعه اسلامی دانست که در طول تاریخ نقش بنیادین ایفا کرده است، اظهار کرد: مسجد به عنوان پایگاه اصلی انقلاب نقش آفرینی کرده و امروز نیز نقش چشمگیری به عنوان کانون تحولات بیداری اسلامی در منطقه دارد.

وی در ادامه ضمن اشاره به برخی ویژگی ها و خصیصه های مسجد در تراز انقلاب اسلامی تصریح کرد: بنا بر آیه 96 سوره آل عمران خداوند این چنین بیان کرده که من کره زمین را که خلق کردم مسجد الحرام را برای عبادت قرار دادم؛ این بیان صریح بدین معنی است که مسجد باید محور باشد و یکی از دلایل شاخص جبهه و جنگ نیز در تاریخ حفظ معابد بوده است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که مسجد به عنوان جایی برای عبادت بسیار مورد توجه اسلام بوده حتی اگر محل های عبادت غیر مسلمانان باشد، ابراز کرد: بنا بر آیه 44 سوره حج مبنی بر «لَوْلا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یُذْکَرُ فیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثیراً» باید مقابل متجاوزین ایستاد و الاّ صومعه‌ها و مساجد که محل عبادت هستند، خراب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که خادمین، ائمه جماعات و مسئولین مساجد باید افراد انقلابی باشند، خاطر نشان کرد: انسان های ترسو باید از مسئولیت مساجد کنار بروند و کسانی حق عهده دار شدن مسئولیت را دارند که واهمه ای نداشته باشند.

وی با بیان این که اگر عده ای از خادمان به علت کهولت سن توانایی اداره مساجد را ندارند، باید جوان تر ها به میدان آمده و عهده دار انجام امورات مساجد شوند، بیان کرد: اداره مساجد باید شراکتی باشند و خادمین مساجد ضمن تعامل با سایر نهاد ها بتوانند نسل جوان را به مساجد کشانده و در این پایگاه معنوی با روی خوش و استقبال پرشور پذیرای آنان باشند. 

رئیس ستاد اقامه نماز کشور خطاب به طلاب با بیان این که سخنرانی ها باید کوتاه و خلاصه باشد تا مخاطبان از استماع سخنان ائمه جماعات خسته نشوند، گفت: این طور نباشد که تنها افراد با کهولت سن و مسن ترها قدم به مسجد بگذارند، بلکه در موعد نماز حتی جوان ترها نیز باید کسب و کار را کنار گذاشته و برای نماز بشتابند تا فرهنگ نماز ترویج شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که بر اساس حدیثی از امام رضا(ع) خداوند متعال نماز را واجب کرد تا قرآن از مهجوریت خارج شود، گفت: قرآن را درک کنید، سپس برای نسل جوان حرف های تازه بگویید و بدانید که قرآن سرشار از حرف های نو و تازه است و به یاد داشته باشید که مصادیق قرآنی همه فعالیت های امروز اجتماعی را می توانید از قرآن خارج کرده و برای مردم بیان کنید.

وی با بیان این که بنا بر روایات هر کس به مسجد می رود هشت چیز نصیب او می شود که یکی از این ها علم است، خاطر نشان کرد: پیش نمازان و ائمه جماعات باید مرتب مطالعه کنند، شکیات تازه را خارج کرده و مسائل مورد نیاز و مبتلا به جامعه را از رساله استخراج کنند؛ در حقیقت باید ائمه جماعات آنچه را برای امروز مردم کاربردی است، ارائه دهند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور خطاب به ائمه جماعات، با بیان این یکایک شما باید ساده زیستی داشته باشید و گرنه مردم بی دین می شوند، تصریح کرد:  مساجد باید استفاده چندمنظوره داشته باشند و همانطور که در صدر اسلام مسجد کوفه محل مشورت، قضاوت، سؤال و جواب، عبادت و دیگر امور بوده امروز نیز مسجد باید به محور فعالیت‌های دینی و فرهنگی در جامعه تبدیل شود.

وی با بیان این که امروز پنج میلیون دانشجو وجود دارد که اگر از میان همه آنها یک درصد جوان حزب‌اللهی باشند، ظرفیت بزرگی است و باید آنان را شناسایی و به مساجد دعوت کرد، افزود: یکایک شما باید قرآن را دست بگیرید، آن را از مهجوریت خارج کنید، معارف آن را درک کرده و با این معارف نسل جوان را به مساجد دعوت کنید.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha