چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام سالاری مکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: هنرمند با تاکتیک هنر آثار مختلفی را خلق می‌کند، اما مهم‌ترین عامل تأثیرگذاری خمیرمایه اندیشگی هنرمند ، گفتمانی است که پشت اثر هنری وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، چهارشنبه‌شب در جمع هنرمندان برجسته کارتون و کاریکاتور کشور که به‌منظور شرکت در ورک شاپ جشنواره سراسری کاریکاتور «روزی حلال» در بجنورد گرد هم آمده بودند، اظهار کرد: یک هنرمند تاکتیکی به نام هنر دارد که آن را در قالب‌های مختلف ارائه می‌کند، اما مهم خمیرمایه اندیشگی هنرمند و گفتمانی است که پشت اثر هنری وجود دارد که هر چه قوی‌تر باشد کار هنری که ارائه می‌شود بهتر و مؤثرتر خواهد بود.

وی افزود: به همین دلیل شاید یک اثر هنری از نظر تاکتیک مناسب و قابل پسند باشد، ولی اگر قرار باشد اثر مذکور را به لحاظ محتوایی نقد و بررسی کنیم ممکن است نقدهای زیادی بر آن وارد باشد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی در ادامه با بیان اینکه در مورد رزق حلال آیات زیادی در قرآن وجود دارد، گفت: وقتی به این آیات نگاه می‌کنیم می‌بینیم که دو موضوع در رزق حلال مطرح است؛ نخست اینکه رزق را خداوند می‌دهد و دوم اینکه وظیفه انسان در قبال رزق حلال چیست.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 114 سوره نحل می‌فرماید: «فَکُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلالاً طَیباً وَ اشْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ إِیاهُ تَعْبُدُونَ» و تأکید می‌کند که از آنچه خدا روزی حلال و طیّب شما قرار داده تناول کنید و شکر نعمت خدا به جای آرید اگر حقیقتاً خدا را می‌پرستید.

حجت‌الاسلام سالاری مکی افزود: خداوند رزق حلال را به مردم داده و بر اساس روایتی همان‌طور که اجل همواره در پی انسان است رزق حلال هم همواره در پی انسان است، اما تنها کافی است که فرد به سمت رزق حرام برود به همان اندازه رزق حلال او کم می‌شود.

وی با بیان اینکه در بحث رزق حلال اینکه انسان به دنبال رزق حرام نرود بسیار مهم است، اضافه کرد: در حدیث قدسی داریم که «یا أَحمَدُ إِنَّ العِبادَةَ عَشَرَةُ أَجزاءَ: تِسعَةٌ مِنها طَلَبُ الحَلالِ فَإِذا طَیبتَ مَطعَمَک وَ مَشرَبَک فَأَنتَ فی حِفظی وَ کنَفی»، خداوند در این حدیث به رسول گرامی اسلام می‌فرماید: ای احمد عبادت ده جزء است که نه جزء آن طلب روزی حلال است، پس چون خوراکی و نوشیدنی خود را پاک کردی در پناه و حمایت من هستی.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: رسول گرامی اسلام هم می‌فرماید: «لردّ دانق من حرام، یعدل عندالله سبعین ألف حجّة مبرورة» و تأکید می‌کند که رها کردن و گذشتن یک دانگ از حرام (یک‌ششم دینار یا درهم)، پیش خدا معادل هفتاد هزار حج مقبول است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha