جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام عسگر دیرباز

حوزه/ عضو خبرگان رهبری با تاکید بر این که برخلاف برخی القائات نادرست، نشانه هایی مبنی بر فروپاشی اجتماعی در کشور وجود ندارد از برخی اساتید و به اصطلاح روشنفکران خواست که در ارایه تحلیل و نظر، عالمانه و پخته عمل کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عسکر دیرباز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این که نظریات اخیر برخی افراد و شخصیت ها مبنی بر این که ما در شرایط دچار شدن به فروپاشی اجتماعی هستیم، نادرست است، اظهار داشت: بی شک فروپاشی و گسست اجتماعی باید علائم و نشانه هایی داشته باشد به علاوه این که ما باید به این مساله هم به طور جدی توجه داشته باشیم که این نشانه ها تا چه حدی ملازم با این فروپاشی اجتماعی است.

وفور قرائنی مبنی بر انسجام و همبستگی اجتماعی در کشور

وی افزود: اگر مطالعه ای در جامعه خودمان داشته باشیم به عینه خواهیم دید قرائنی مبنی بر وحدت و انسجام و همبستگی اجتماعی که بسیار هم قوی و فراوان است، در حالی که نشانه های فروپاشی اجتماعی در کشور ما یا وجود ندارد یا این که به گونه ای بس ضعیف و محدود است که البته باید در صدد درمان و علاج آن برآییم نه این که با طرح چنین ادعاها و بزرگ کردنشان، عده ای فکر کنند که ما داریم حقیقتی مبنی بر این مساله را به افکار عمومی معرفی می کنیم.

حضور گسترده و معنادار مردم در جشن های دهه کرامت

رئیس دانشگاه قم همچنین بیان داشت: ببینید در همین ایام دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه (س) و امام رضا(ع) ، مردم ما چقدر با شور و نشاط در مجالس و محافل حاضر شدند و افراد زیادی از هر طریقی در مشاهد مشرفه و به خصوص مشهد مقدس و حرم حضرت معصومه (س)و شاهچراغ و دیگر امامزاده ها حضور گسترده ای پیدا کردند.

وی خاطرنشان کرد: این حضور گسترده و معنادار در اماکن مذهبی نشان دهنده این است که مردم ما ریسمانی به عنوان دین و فطرت الهی دارند که خود باعث تقویت وحدت و انسجام میان آن ها می شود، ضمن آن که اساساً محبت به اولیای الهی خود موجب می شود که پیوند اجتماعی میان آن ها مستحکم تر شود و همین پیوند نقطه مقابل با فروپاشی و گسست اجتماعی است.

نشانه های بارزی از همبستگی اجتماعی در ایران وجود دارد

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز همچنین افزود: از سوی دیگر، هر گاه بخشی از جامعه ما دچار مشکلات اقتصادی و یا بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و نیز آسیب های اجتماعی و جسمی می شود بقیه بخش ها و افراد همچون خیران سلامت و بخش های علمی و فرهنگی و آحاد مردم به کمک می آیند و وظیفه انسانی و ملی و دینی خود را به خوبی انجام می دهند.

وی گفت: یکی دیگر از مصادیق این پویایی و نشاط اجتماعی و حس مسئولیت را ما در بحث کمک به آزاد کردن زندانیان شاهد هستیم که به خوبی نشان می دهد ایثار و حالت دستگیری و استعانت در جامعه ما چقدر زنده و پویاست.

مقام معظم رهبری؛ تقویت کننده وحدت و انسجام ملی

عضو خبرگان رهبری همچنین ابراز داشت: وجود رهبر معظم انقلاب و تعلق خاطر مردم به ایشان و رهنمودهای ایشان نیز از دیگر عوامل تقویت کننده وحدت ملی و انسجام اجتماعی است که ما این مساله را بارها و بارها در مباحث و مسایل مختلف تجربه کرده ایم و هدایت های حکیمانه مقام معظم رهبری نیز همواره نشان دهنده عمق بصیرت، آگاهی و خیرخواهی و دلسوزی ایشان نسبت به کشور و جامعه اسلامی است که این مساله البته برای آحاد ملت ما و نسل جوان امر مسلم و محرزی است.

وی افزود: در این میان ، ممکن است برخی خواص به خاطر تجزیه و تحلیل های غلط که گاه مبتنی بر محاسبات دشمن است، قرائنی از روی پندار خود پیدا کرده و تحلیلی ارایه بدهند اما گذشت زمان نشان داده و می دهد که این تحلیل ها اشتباه بوده و نظام جمهوری اسلامی ایران دارای ثبات و استحکام کم نظیری است و پیوند مردم و نظام و رهبری ناگسستنی است.

اساتید و روشنفکران، عالمانه و دقیق تحلیل کنند

رئیس دانشگاه قم اظهار داشت: از این حیث این که حالا چند نفر به اسم استاد دانشگاه یا روشنفکر تحلیل هایی که بیشتر حالت انتزاعی دارد ، ارایه بدهند ، این طور نیست که این ها باعث ایجاد فضای بی اعتمادی و نااُمیدی در جامعه شود، بلکه آنچه مردم در صحنه عمل مشاهده و حس می کنند و یا از طریق مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید به آن ها گفته می شود روی این ها بیشتر حساب می کنند.

وی گفت: البته طبیعی است که در جامعه ما نیز مثل جوامع دیگر آسیب ها و کاستی هایی وجود دارد به خصوص در عرصه اقتصادی که در سال های اخیر مشکلات زیادی برای مردم ما پدید آمده و باید مسئولان به حل آن ها همت بگمارند و به خصوص در مقابله با فساد و تحقق عدالت که رهبر معظم انقلاب نیز تاکید بسیاری بر آن دارند، جدیت مضاعفی از خود نشان دهند.

حجت الاسلام و المسلمین دیرباز همچنین تصریح کرد: به عنوان نمونه در بحث افزایش نقدینگی به خاطر عدم کنترل درست دولت نسبت به بخش های اقتصادی ما شاهد یک وضعیت نامناسب هستیم که لازم است مسئولان در این رابطه به اصلاح رفتارهای غلط خود بپردازند و طوری عمل کنند که مشکلات مردم در حوزه معیشت تشدید نشود.

بی اعتمادی مردم ما به آمریکا بیشتر شده است

وی گفت: از سوی دیگر عده ای از مسئولان و شخصیت ها پیشتر درباره برجام و آینده آن نظری داشتند و امروز نظر دیگری دارند و همه این ها را مردم ما به طور دقیق رصد کرده و در ضمن دیگر در شرایط فعلی ، کمتر کسی است که همچنان به آمریکا و وعده هایش اعتمادی داشته باشد؛ در همین قضایای اخیر و تهدیدهای گستاخانه ترامپ برای چندمین بار نیز بی اعتمادی مردم ما به آمریکا بیش از پیش شده است و چهره سران کاخ سفید برای ملت ما عیان تر از قبل شده است.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: اتفاقاً همین دیدگاه و گفتمان غالب در جامعه ما مبنی بر این که آمریکا قابل اعتماد نیست باعث همبستگی اجتماعی بیشتر می شود چرا که مردم ما به جای اعتماد به خارج و بیگانه بیشتر بر روی توانایی های داخل تمرکز می کنند.

واقعیت توانایی خود و ناتوانی دشمن را ببینیم

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین افزود: در این بین آنچه به نظر بنده می رسد این است که ما اول باید توانمندی های خود را واقعی‌تر ببینیم و در ضمن ناتوانی دشمن را هم واقعی تر مشاهده کنیم.

وی اضافه کرد: برخی مسئولان متاسفانه تواننمندی های کشور را کمتر دیده و برعکس توانمندی دشمن را بیشتر می بینند و این باعث ذهنیت و القای آن در جامعه می شود و حال آن که هم توانمندی های جامعه ما بیشتر از آن چیزی است که بروز و ظهور کرده و هم توانمندی های دشمن کمتر از آن چیزی است که جلوه داده شده است.

رئیس دانشگاه قم در خاتمه سخنان خود بیان داشت: از این منظر ما از کارشناسان و اساتید و صاحب نظران می خواهیم که در تحلیل های اجتماعی به قشر و پوسته ظاهری قضایا توجه نکرده و عمیق و عالمانه سخن بگویند و ارایه نظر کنند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha