شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله غروی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه ضمن هشدار به طلاب استعدادهای برتر در زمینه خودمحوری و خود بینی، گفت: توان و ظرفیت های وجودی همه از آن خداوند است و شما باید در این مسیر خالصانه آنچنان که می توانید به اسلام خدمت کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله غروی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه، امروز در افتتاحیه سومین اردوی علمی تخصصی استعدادهای برتر حوزه، در مجتمع آفتاب ولایت مشهد با بیان این که مرکز استعدادهای برتر و نخبگان حوزه پس از تصویب در شورای عالی حوزه در زمان آیت الله بوشهری فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: با راه اندازی این مرکز استعدادهای برتر یا مستعدان حوزه با ساختارهای منظم و تشکیلات منسجم و حساب شده شناسایی و مورد حمایت قرار گرفتند.

وی با بیان این که نخبگانی که نقش مهمی در علوم اسلامی در حوزه ایفا کرده و نوآوری دارند، به گونه دیگری مورد حمایت قرار می گیرند، تصریح کرد: آن روز ابتدایی شاید هنوز زیرساخت ها چیده نشده بود، اما روز به روز فعالیت های ارزشمندتری دنبال شد و هدف از همان ابتدا نیز آن بود که استعداد نخبگان حوزه به بروز و شکوفایی برسد و تحولی در علوم اسلامی پدید آید.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که بنا شد تا کسانی که استعدادهای خوبی دارند، پیش از شکوفایی جذب شوند و سرمایه گذاری های برای طلاب نخبه صورت گرفت، ابراز کرد: بنیاد ملی نخبگان کشور نیزدر جریان فعالیت ها هستند که پس از رصد این نوع از فعالیت های مرکز نخبگان حوزه شگفت زده شدند چراکه واقعا کارهای ارزشمندی صورت گرفته است.

آیت الله غروی با بیان این که شاید بتوان گفت بسیاری از طلاب حوزه های علمیه باهوش هستند، اما به سبب عدم پشتکار، رشد لازم را پیدا نکرده اند، خاطر نشان کرد: برخی طلاب با هوش و درایت ارزنده، پس از این که بر روی آنان سرمایه گذاری صورت گرفت، نشان دادند که زمینه برای رشد و تعالی شان فراهم است که امیدواریم در اینده اکثریت قاطع حوزه اینطور باشد.

وی با بیان این که مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علی رغم محدودیت های حاضر، ساز و کارهایی را فراهم کرد تا با الهام گیری از اساتید ظرفیت این عزیزان ظهور و بروز و شکوفایی داشته باشد، عنوان کرد: گاهی وقتی طلاب در مسیری قرار می گیرند امکان دارد در برخی شرائط باورهایی به وجود بیاید و گرایش هایی ایجاد شود که مانع آن حرکت بالنده طلاب باشد اما بحمدلله مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه با حمایت های خود زمینه این حرکت بالنده را شکل داد.  

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ضمن هشدار به طلاب استعداد برتر در زمینه خودمحوری و خود بینی، خاطر نشان کرد: گاهی طلاب در اثر آن که در جایگاه خاصی قرار دارند دچار خودباوری بیش از حد و خود محوری می شوند، در صورتی که توان و ظرفیت های وجودی همه از آن خداوند متعال است و شما باید در این مسیر خالصانه آنچنان که می توانید به اسلام خدمت کنید.

آیت الله غروی با بیان این که همه شما باید از این جایگاه بهره برده، خودتان را کوچک بشمارید و هرگز دچار فخر و مباهات نشوید، بیان کرد: امام سجاد(ع) نیز در دعای مکارم الاخلاق این طور بیان می کنند که «وَ هَبْ لِی مَعَالِیَ الْأَخْلَاقِ، وَ اعْصِمْنِی مِنَ الْفَخْرِ» یعنی خداوندا به من برترین اخلاق را عطا بفرما و مرا از فخر و مباهات دور کن.

وی با بیان این که طلاب اگر در میان مردم جایگاهی پیدا کرده اند، باید در خود احساس کوچکی داشته باشند، افزود: عارف و عابد هرچه معرفتش بیش تر باشد، سرش پایین تر می افتد و باید بدانید جایگاه و مرتبه، همه لطف و عنایت خداوند متعال است؛ از خدا بخواهید عمرتان را زیاد کند تا این عمر زمینه ای برای طاعت و بندگی او باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که برخی مفسرین بزرگ در دوران حیات خویش دچار مشکلات علمی شدند، چراکه دارای مبانی فقهی و اصولی قوی و مستدلی نبودند، در صورتی که علامه طباطبایی توانست تاثیر گذار باشد، از طلاب خواست تا ضمن تحکیم پایه ها و مبانی اصولی و فقهی خویش، تحقیقات خود را معطوف به نیازهای روز جامعه اسلامی کنند.

آیت الله غروی در ادامه با بیان این که همچنان که حوزه های علمیه نقش مهمی در اصل انقلاب داشتند، امروز نیز باید محافظ این انقلاب باشند، خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات اساسی امروز نظام سازی است که در برخی از زمینه ها نیاز به نظام سازی عمیقا در حوزه های اقتصادی و سیاسی احساس می شود؛ بنابراین حوزه های علمیه باید با یاری دانشگاه ها در نظام سازی کوشا بوده و نظام های اقتصادی و سیاسی منطبق و پاسخگوی فرهنگ اسلامی و شرایط روز جامعه را تدوین کنند.

وی خطاب به طلاب نخبه و استعداد برتر، با بیان این که یکایک شما باید بتوانید تا ظرفیت ها را در سیر وجودی خود یافته و آن را در مسیر شکوفایی علمی قرار دهید، بیان کرد: همه شما نسبت به نظام جمهوری اسلامی و خون شهدای انقلاب مسئولید و وظیفه دارید تا با شناخت مبانی و زمینه های تخصصی حوزوی مسیر را در راستای تعالی حوزه های علمیه و کشور بپیمایید.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha