جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
شبکه های اجتماعی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این که نباید منتظر دستور شورای عالی فضای مجازی بود و والدین باید شخصا خودشان برای تربیت فرزندان گام بردارند، گفت: متاسفانه امروز برخی مسئولین شورای عالی فضای مجازی اعتقاد به فضای باز و آزاد دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، استاد حوزه، در مراسم اختتامیه چهل و چهارمین مسابقات قرآن کریم خراسان رضوی، در سالن شهید بهشتی مشهد  قرآن را تجلی شخصیت و صفات خداوند متعال عنوان و اظهار کرد: امیر مومنان(ع) در بیانی اینطور می فرمایند که شخصیت هر کس در پس کلام او پنهان شده و اگر کسی حرفی زده و سخنی می گوید، شخصیت خود را در کلامش جلوه می دهد؛ در حقیقت شخص با معرفت، کلامش نشان می دهد که او بویی از معرفت برده است؛ شخص شاعر نیز نوع حرف زدنش با عامی فرق می کند و شخصیت در کلام بیرون ریخته می شود.

انس با قرآن، خداوند را به عنوان مبنا و محور زندگی انسان قرار می دهد/ نگرش اومانیسم زیربنای تفکر غربی است

وی ادامه داد: وجود پروردگار در کلامش که قرآن است تجلی یافته و برای همین است که وجود ائمه معصومین(ع) در هنگام مواجهه با قرآن مدهوش می شدند؛ بدین سبب مشخص می شود شخصیت خداوند متعال در قرآن تجلی کرده و شفای خدا و هدایت الهی و مغفرت الهی و همه هزاران اسم خدا در این کتاب نهفته شده که اگر کسی با آن مانوس شود، خداوند محور زندگی او می شود.

استاد حوزه با بیان این که در تورات و انجیل انسان به جای خداوند محور قرار گرفته، بیان کرد: در تورات و انجیل انسان به قدری قدرت یافته که خدا را نیز عاجز می داند؛ کشتی گرفتن یعقوب با خدا و اینکه یعقوب خدا را نعوذ بالله زمین می زند یعنی خداوند از رویارویی با انسان عاجز است و انسان محور و حتی قوی تر از خداوند شده که البته این نوع نگرش یعنی اومانیسم و انسان گرایی زیربنای تفکر غرب را تشکیل داده و در این نوع نگرش نیز سود و لذت انسان مطرح است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این که در قرآن آنچه که انسان را به سوی حقیقت سوق می دهد پروردگار عالم است، ابراز کرد: خداوند است که رزق و مرگ می دهد و به انسان همه چیز عطا می کند؛ در حقیقت عزت و ذلت و پستی و بلندی همه از آن خداست و بدانید که اگر خداوند متعال محور زندگی انسان شد، آنگاه انسان هیچ کجا کم نمی آورد.

رشته اتصال انسان با خداوند متعال قرآن است/ انگیزه ها برای انس با قرآن تقویت شود

وی با بیان این که رشته اتصال ما با خداوند قرآن است اما متاسفانه امروز قرآن محور زندگی ما نیست، تصریح کرد: متاسفانه امروز برخی ها به قرآن به عنوان کتابی که مقدس است و باید روی پیشانی، به عنوان تبرک و یا تشریفات گذاشته شود استفاده می کنند که این نوع تفکر درست نیست و امروز هیچیک از ما از اول تا آخر قرآن را به صورت کلمه به کلمه دنبال نکرده ایم.  

این کارشناس مذهبی با بیان این که امروز وقت برای مطالعه قرآن وجود دارد اما همت و انگیزه ای نیست، به نقل داستانی از آیت الله العظمی وحید خراسانی  پرداخت و عنوان کرد: ایشان زمانی در درسشان می گفت من که هشتاد سال عمر از خدا گرفتم و الان نزدیک این است که از عالم بروم، گاهی فکر می کنم که اگر از من در روز قیامت این چنین سؤال کردند که آیا آن مقداری که در کتب فقه و اصول تامل کردی و اندیشیدی، در قرآن نیز اندیشیدی از پاسخ باز می مانم.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این که در صورتی که ارتباط با قران داشته باشید قطعا در ان دنیا قرآن شفاعت شما را می کند، بیان کرد: شفاعت شفاعت کنندگان و دستگیری آنان از این عالم شروع می شود واگر کسی دستش را در دست قرآن گذاشت، آنجا آنان واسطه شده و در راستای بخشش و عفو گناهان نیز انسان را در نزد پروردگار متعال شفاعت می کنند.

یکی از عبادات نگرش به مصحف قرآن است

وی یکی از عبادات را نگاه به مصحف قرآن دانست و با بیان این که به هر میزان که با قرآن، ارتباط داشته باشید شفاعت نصیب شما می شود، خاطر نشان کرد: در حقیقت نورانیت کلام الهی چیز دیگری است و خواندن قرآن، حفظ کردن خود قرآن، عمل به قرآن نیز از جمله  انواع ارتباط با قرآن است که هر یک شفاعت و دستگیری را به دنبال خواهد داشت.

استاد حوزه با بیان این که خواجه نصیر الدین طوسی در بین علمای شیعه معروف به استاد البشر هست، گفت: در قرن 8 هجری وقتی مغول ها وارد شدند و این قوم وحشی همه چیز را از بین می بردند، خواجه نصیر الدین طوسی در دربار در حد وزارت مغول خود را رساند و همراه با علامه حلی در شیعه کردن مغول، این قوم وحشی بسیار نقش داشت.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این که او یک انسان همه فن حریف که این اندازه مشغله داشت، روزانه 15 جزء قران می خواند که با زبان معمولی سازگار نیست و خود را محتاج می دانست، ابراز کرد: امام خمینی(ره) این ده سال آخر عمر شریف خودشان با اینکه همه جریانات را مدیریت می کردند و با این همه مشغله روزی 7 تا 10 بار پای سفره قران می نشست.

مشاهده والدین در حین مطالعه قرآن از صد کتاب تربیتی اثرگذاری بیش تری دارد

وی با بیان این که برای انس با قرآن وقت بگذارید، گفت: پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند خانه هایتان را با تلاوت قرآن نورانی کنید و آنان را مانند گورستان تاریک و بی صدا قرار ندهید. چرا که یهود و نصاری این کار را کردند و عبادات را به کلیسا و کنیسه محدود و خانه ها را رها کردند»؛ والدین نیز مداوم قرآن مطالعه کنند چراکه مشاهده والدین از صد کتاب تربیتی موثرتر است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به روایتی از امیرمومنان(ع) افزود: ایشان می فرمایند: «خانه ای که در آن قرآن تلاوت می شود سه خصوصیت دارد: برکت در آن زیاد می شود، ملائکه بیشتر بر آن نازل می شوند و شیاطین نیز از آن دور می شوند».

ابزار دشمن برای مقابله با دین، به فضای خانه ها تزریق شده است

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این که امروزه ابزار شیطان از جمله اینترنت و شبکه های اجتماعی به خانه های ما آمده اند و بیش از ۸۰۰ میلیون سایت و صفحات مبتذل وجود دارد که بیش از یک سوم فضای اینترنت را تشکیل داده اند، بیان کرد: امروز این صفحات مبتذل به راحتی در اختیار نوجوانان و جوانان ما قرار گرفته اند و نورانیت را از بین می برند.

وی با بیان این که ملکوتیان آن خانه هایی که از آن نوری بر نمی خیزد برای آن دعایی نمی کنند، بیان کرد: امروز ۲۸۰ ایستگاه تلویزیونی فارسی زبان مخصوص فعالیت علیه فرهنگ مردم ایران وجود دارد اما چین با یک میلیارد و دویست میلیون جمعیت، چنین تعدادی از ایستگاه های تلویزیونی را در اختیار ندارد و دشمنان ابزار خود را مستقیما در فضای خانه ها تزریق کرده اند.

نباید منتظر دستور شورای عالی فضای مجازی بود

استاد حوزه با بیان این که نباید منتظر دستور شورای عالی فضای مجازی بود و والدین باید شخصا خودشان برای تربیت فرزندان گام بردارند، بیان کرد: امروز قوی ترین و موثرترین مسئولین کشور در این شورا مشغول به فعالیتند؛ برخی مسئولین شورای عالی فضای مجازی متاسفانه اعتقاد به فضای باز و آزاد دارند که در این شرایط باید خود خانواده ها مشغول به کار شده و ابزار شیاطین را از منازل خود بیرون کنند؛ بدانید هر خانه ای که در آن ذکر خداوند و اهل البیت(ع) باشد، نورانیت مضاعفی نیز پیدا می کند.  

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha