دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست بررسی وضعیت کشورهای اسلامی در پیشبرد حقوق بشر اسلامی

حوزه/ با حضور اساتید حوزه ودانشگاه، نشست بررسی کشورهای اسلامی در پیشبرد حقوق بشر اسلامی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، هم اندیشی علمی آسیب شناسی وضعیت کشورهای اسلامی در پیشبرد حقوق بشر از دیدگاه اسلام با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و همزمان با روز حقوق بشر اسلامی در قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش: این نشست علمی به میزبانی دفتر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران در قم برگزار شد که در آن اساتیدی چون حجج اسلام والمسلمین جوان آراسته، براتی، فهیمی و دکتر قاسمی و دکتر مشهدی از اعضای هیئت علمی دانشگاه حضور داشتند.

در این نشست هر کدام از اساتید به ذکر مباحثی پیرامون جایگاه حقوق بشر اسلامی در بین جامعه مسلمانان و کشورهای اسلامی و همچنین رویکردهای حقوقی در عرصه بین الملل پرداختند.

دکتر علی مشهدی عضو هیئت علمی دانشگاه قم در این نشست علمی گفت: سه رویکرد در میان کشورهای اسلامی در خصوص حقوق بشر اسلامی وجود دارد؛ رویکرد اول، رویکرد اجتناب است یعنی یک عده از کشورهای اسلامی اعتقادی به اجرای حقوق بشر حتی به عنوان اسلامی نیز نیستند که این کشورها نیز شامل کشورهای استبدادی از جمله عربستان هستند؛ رویکرد اجتناب نه حقوق بشر غربی و نه اسلامی را به هیچ عنوان قبول ندارد.

وی افزود: رویکرد دوم رویکرد همسویی است که سعی می کند که در مسایلی خود را با حقوق بشر همسو کند؛ رویکرد سوم نیز رویکرد استحاله است؛ رویکرد سوم قرائتی سکولار است؛ یعنی حقوق بشری که از آن سخن گفته می شود ایدئولوژیک نیست و کاملا سکولار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم اظهارکرد: عربستانی ها در دو سال اخیر به رغم همه کارهایی که انجام داده، تعدیلاتی در این بحث ایجاد کرده و حتی سعی کرده است که در داخل نیز کارهایی انجام دهد.

وی گفت: شعارنویسی تقسیم آب در خصوص نحوه تقسیم آب درعا اولین عامل ایجاد بحران در سوریه و آغاز این حرکت شد؛ مسایل محیط زیستی از مهمترین مسایلی است که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد.

وی در ادامه به ارایه مباحث زیست محیطی و آثار آن در حقوق بین الملل پرداخت و پس از وی نیز هر یک از حاضران به ارایه مباحث علمی خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha