جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین مختاری

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین مختاری با اشاره به الزامات تمدن نوین اسلامی اظهار داشت: وحدت مسلمانان و احترام به مقدسات یکدیگر و تفسیر صحیح و برداشت های درست از متون دینی به عنوان اصلی ترین الزامات تمدن نوین اسلامی است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه نشست علمی «الزامات تمدن نوین اسلامی» از سوی دانشکده الهیات ومعارف اسلامی دانشگاه "شریف هدایت الله" به عنوان مهمترین دانشگاه اسلامی اندونزی و با همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مختاری ریاست دانشگاه و آخوند نوری زاد امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس و شرکت هیئت تقریبی ایران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در این نشست با بیان این که تمدن اسلامی بر پایه دو شاخصه مهم پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) شکل گرفت، گفت: اولین شاخصه، اخلاق آن حضرت و دیگری دلسوزی ایشان نسبت به عموم مردم بود که پایه های اصلی شکل گیری تمدن اسلامی را تشکیل داد.

وی افزود: بنیانگذار تمدن اسلامی پیامبر مکرم اسلام است. چون دعوت پیامبر(ص) منطبق با فطرت بشر بوده و بنابراین این تمدن جهانی شد و همه از این آموزه های انسانی و اسلامی ایشان استقبال کردند که بعدا به صورت تمدن در آمد.

استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه بیان داشت: تمدن نوین اسلامی، پیشرفت همه جانبه بشر امروزی در سایه وحی و آموزه های دین مبین اسلام است و نگاهی که اسلام به انسان دارد در دو بعد و ساحت مادی و معنوی است و تمدن نوین اسلامی نیز نگاه همه جانبه به انسان دارد همان‌گونه که اسلام نگاه می کند، لذا تمدن اسلامی با تمدن غربی که نگاه مادی گری به انسان دارد متفاوت است.

اصلی ترین الزامات و مقدمات تمدن نوین اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین مختاری در ادامه به الزامات و مقدمات تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: وحدت مسلمانان و احترام به مقدسات یکدیگر و تفسیر صحیح و برداشت های درست از متون دینی به عنوان اصلی ترین الزامات تمدن نوین اسلامی است.

وی همچنین یکی از رسالت ها و وظایف دانشگاه مذاهب اسلامی را ارئه تفسیر صحیح از متون دینی عنوان کرد و افزود: امروز وظیفه دانشگاهیان است که با تفاسیر و قرائت های غیرمنطقی ومخالف با آموزه های قرآنی مقابله کنند و تفسیر صحیح و درست از متون را ارائه نمایند.

سپس آخوند عبدالباسط نوری زاد امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس نیز به سخنرانی در مورد سهم جامعه اهل سنت ایران در شکل گیری تمدن نوین اسلامی پرداخت و گفت: با توجه به هدایت های مقام معظم رهبری در ایران، اهل سنت نیز دوشادوش برادران شیعه نقش مهمی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی دارند که مهم‌ترین رکن آن وحدت میان مسلمانان است و این را نصب العین برنامه های خود قرار داده و به عنوان یک الگو به سایر مسلمانان ارائه می دهند.

در ادامه حاضران سوالاتی را درخصوص دانشگاه مذاهب اسلامی، وضعیت اهل سنت در ایران و چگونگی برون رفت از بحران هایی که در جهان اسلام وجود دارد مطرح کردند و حجت الاسلام و المسلمین مختاری و آخوند نوری زاد پاسخ دادند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha