سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
ملاحسین مهدی پور

حوزه/ «ملاحسین» از مبلغین محلی یکی از روستاهای دوردست نهبندان خراسان جنوبی است که بعد از پیروزی انقلاب تا امروز توانسته است به عنوان امام جماعت نقش مهمی را در فعالیت های مختلف عبادی و سیاسی در روستای «حیدرآباد» ایفا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، خراسان جنوبی یکی از  استان های  پهناور کشور است که بدلیل پراکندگی شهرها و روستا از همدیگر، مشکلاتی بر سرتوسعه آن همواره وجود داشته است، بیشتر روستاهای استان در شهرهای مرزی و محروم تر معمولا با مرکز شهر فاصله زیادی دارد، به طوری که در برخی موارد این فاصله به 100 کیلومتر تا مرکز شهرستان هم می رسد، این دوری مسافت در حوزه فرهنگ هم تاثیرگذار بوده و باعث شده تا خیلی از روستاهای استان بدون روحانی باشند.

برخی از روستاها حتی با وجود جمعیت بالا و مهیا بودن امکانات از جمله خانه عالم، اما هنوز روحانی و عالمی در آنها وجود ندارد، یکی از این شهرستان ها که حدود 200 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد، نهبندان است، شهرستانی با روستاهای بزرگ و کوچک اما با فاصله زیاد از شهر نهبندان که در زمینه اعزام مبلغ برای انجام کارهای فرهنگی، حتی در مناسبت های خاص هم همواره مشکل داشته است.

حضور برخی مبلغین محلی که در اصطلاح روستایی به آنها «آخوند» و یا «ملا» می گویند، توانسته در برخی مناطق این ضعف را بپوشاند و برکات زیاد فرهنگی، مذهبی و اجتماعی را برای روستا به همراه داشته باشد. هر چند که طلاق در روستاها خیلی پایین و تقریبا نزدیک به صفر است اما با نگاهی گذرا به برخی روستایی که روحانی و یا مبلغ محلی دارند، کاملا مشخص می شود که آمار طلاق و سایر آسیب های اجتماعی مانند نزاع و قطع صله رحم در آنها بسیار کمتر از مکان هایی که هیچ محور فرهنگی ندارند، است.

حیدرآباد روستایی که در 90 کیلومتری نهبندان واقع شده و سالهاست که از حضور یک مبلغ محلی استفاده می کند، حسین مهدی پور ملقب به «ملاحسین» آخوند محلی روستا است که بعد از پیروزی انقلاب تا امروز توانسته است به عنوان امام جماعت در این روستا نقش مهمی را در فعالیت های مختلف عبادی سیاسی در روستا ایفا کند.

ملاحسین، قبل از انقلاب در مکتب و در محضر اساتید بزرگ محلی درس قرآنی یاد گرفته و بعد از پیروزی انقلاب به عنوان موذن، امام جماعت و به نوعی محور روستا در همه کارهای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی فعالیت دارد. او نسبت به احکام دین هم در حد پاسخگویی به سوالات شرعی مردم آگاه است و اهالی روستا که تقریبا جمعیت قدیمی آن بیشترشان کم سواد هستند، برای سؤالات خود به او مراجعه می کنند.

وی در خیلی از مراسمات روستا به عنوان سخنران، مداح و حتی در غسل اموات کار را بر عهده دارد و مردم به او اعتمادکامل دارند. او که خود دامدار است به همراه همسرش علاوه بر کارهای مسجد، به شترداری مشغول هستند.

یکی از اهالی روستای حیدرآباد از فعالیت های مختلف روستا توسط ملاحسین ابراز رضایت کامل دارد و می گوید: خداخیرش دهد برای روستای ما یک نعمت است، نماز جماعت و اذان برگزار می کند.

وی بیان اینکه در شب های دوشنبه، چهارشنبه و جمعه و صبح جمعه مراسم دعا در مسجد با حضور ملاحسین برگزار می شود، گفت: همچنین همیشه بعد از نماز هر شب یک صفحه قرآن می خواند.

ابوالفضل، یکی از نونهالان روستا هم که به برکت حضور ملاحسین به همراه دیگر بچه های روستا برای نماز جماعت به مسجد می روند، گفت: من و دوستانم وقتی برای نماز به مسجد می آییم ملا بر صورت ما بوسه می زند و ما را نوازش می کند، او پیردمرد خیلی خوبی است.

ملاحسین تلاش دارد تا اذان ظهر و مغرب را بچه های روستا بگویند، او می خواهد از این طریق اعتماد به نفس در بچه ها را بالا ببرد تا در صورت نبودنش آنها هر روز اذان زنده می گفته باشند.

مبلغ محلی روستا به فعالیت های چندین ساله خود در روستا اشاره می کند و می گوید: بعد از پیروزی انقلاب بنده به عنوان امام جماعت و موذن روستا شروع به فعالیت کردم.

وی با بیان اینکه تاکنون خیلی از اهالی روستا را توانستم سواد قرآنی بیاموزم، گفت: خودم در مکتب خانه درس خواندم و بعد از تحصیل در این روستا و روستاهای دور و نزدیک به عنوان روحانی برای برگزاری امام جماعت می روم.

این مبلغ محلی با بیان اینکه در این سالها بدون هیچ چشم داشتی و تنها برای رضای خدا کارهای مسجد را انجام می دهم، گفت: دغدغه من دین مردم است و تلاش دارم تا مردم را نسبت به برگزاری نماز اول وقت و دادن زکات و خمس آگاه کنم.

مهدی پور که خودش به همراه همسرش یک شتر و چند گوسفند را هم در روستا پرورش می دهد، گفت: خداوند را شاکرم که به برکت اهل بیت(ع) به من توفیق داده که در کنار برگزاری نماز جماعت در روستا، چند دام را هم پرورش می دهم و از این طریق امرار معاش می شود.

او که همیشه برای گفتن اذان صبح معمولا نیم ساعت زودتر از منزل خود به سمت مسجد حرکت می کند، گفت: تاکنون نشده که در روستا باشم و برای نماز به مسجد نروم مگر اینکه کسالت داشته و یا در روستا نبوده باشم.

حجت الاسلام حسینی، مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نهبندان هم با ابراز رضایت از فعالیت های این مبلغ محلی در روستای حیدرآباد گفت: آقای مهدی پور سالهاست که این مسئولیت را بر عهده دارد و مردم روستا و ما از او خیلی راضی هستیم.

وی افزود: ملاحسین تاکنون چندین مرتبه درخواست داده است که به دلیل کهولت سن دیگر نمی تواند خیلی در خدمت مردم باشد، لذا باید یک روحانی ثابت برای روستای حیدر آباد که جمعیت بالایی هم دارد اعزام کنید، اما متاسفانه در نهبندان با کمبود روحانی برای اعزام به روستاها مواجه هستیم.

مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نهبندان با بیان اینکه در روستای حیدر آباد خانه عالم ساخته شده است اما عالم نداریم که بفرستیم، افزود: حدود 10 روستا در نهبندان وجود دارد که با وجود جمعیت بالا و ساخت خانه عالم اما روحانی مستقر ندارند.

حجت الاسلام حسینی گفت: تعدادی از طلبه های نهبندان در حال حاضر در حال تحصیل هستند که با اتمام درس آنها بخشی از مشکل حل خواهد شد.

به نظر می رسد که حوزه های علمیه می توانند برای برخی از روستاهای دوردست که با مشکل روحانی مستقر مواجه هستند، با برگزاری دوره های آموزش سواد قرآنی کامل و آموزش احکام برای برخی از معتمدین و باسوادترین افراد روستاها کمک زیادی در برگزاری نماز جماعت که مورد تاکید اسلام است، در این روستاها داشته باشند.

 

انتهای پیام/ ش

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha