چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سید صادق علم الهدی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امروز باید احادیث طبی را به محک دانش و تجربه بازخوانی کرد، گفت: توصیه ما این است که احادیث طبی را به محافل پزشکی ببرید که این می‌تواند آغاز جنبش و تحرک در علم پزشکی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدصادق علم الهدی، استاد حوزه علمیه قم، در سلسله نشست های دین و سلامت در موسسه علمی پژوهشی الهادی(ع) مشهد با بیان این که بحث ما پیرامون روش دعوی طب اسلامی است که برخی از اشخاص در سال های اخیر بر اساس آن مدعی طبابت در اسلام شدند، گفت: عده ای جماعتی را بر همین اساس توصیه به ترک طب نوین می کنند، به دنبال آن آموخته های طب جدید را تحقیر و توصیه می کنند به جای پرداختن به طب روز مشغول به روش های درمانی شوند و توصیه های طب ادعایی اسلامی این ها را عمل کنند.

وی با بیان این که دو مقوله طب سنتی و طب اسلامی مبتنی بر قواعد اجتهادی باید از یکدیگر تفکیک شوند، تصریح کرد: این دو مقوله کاملا از هم منفک است و روی سخن ما پیرامون طب سنتی رایج در سنوات متمادی کشور ایران یا سایر کشور ها نیست و هیچ گونه ترویجی از طب روز دنیا نمی کنیم و هیچگونه تحقیری در خصوص طب های سنتی بلاد نیز نخواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی با بیان این که امروز خرده ای بر طب سنتی وارد نیست، چراکه طب سنتی نیز طبی مبتنی بر روش تجربه بر اساس داده های تجربی است و قالب تصدیق و تکذیب دارد و باید بین طب اسلامی و سنتی تفکیک نهاد، بیان کرد: راجع به طب اسلامی رویکردها و روش های گوناگونی قابل مشاهده است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: رویکرد و روش های مختلفی برای طب اسلامی قابل طرح است اما آنی که اینجا محور بحث و نقد قرار دارد رویکردی معتقد بر آن شکل است که می شود بر اساس علم اصول و قواعد فقهی و اجتهادی احکام طبی را استنباط کرد که در این زمینه ممکن است بزرگانی باشند و راجع به طب اسلامی نیز دعاوی داشته باشند.

وی افزود: آنانی محور سخن هستند که  می خواهند بر پایه علم اصول و قواعد اجتهادی گزاره هایی را عرضه کند که حجت داشته و به بیماران این چنین توصیه کنند که به ان روش های طبی توصیه شده از سوی اطبای روز عمل نکرده و آن روش های طبی را کنار بگذارند و به روش جدید عمل کنند که آیا قواعد اجتهادی همچون حجیت ظاهر می تواند به استنباط احکام دینی بیاید یا نه.

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی خاطر نشان کرد: اگر در مورد بیماری شناخته شده خاصی توصیه روشن و شفاف در احادیث اهل بیت داشتیم و همه چیز در مورد این توصیه تمام بود بازهم نمی توان مدعی شد که حجت شرعی داریم بر اینکه توصیه کنیم برای درمان فلان مرض جای دیگری نروند و به این روش درمانی در احادیث اهل بیت عمل کنند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که  گاهی در عالم استنباط و کشف گزاره های علمی به دنبال آثار تکوینی این دنیایی هستیم مثلا می خواهیم نظام اقتصادی از دل احادیث بدست اوریم و وضعیت اقتصادی مملکت را بهبود ببخشیم و نظام قضایی به دست بیاوریم تا وضعیت اخلاقی اجتماعی جامعه را بهبود ببخشیم و یا نظام طبی از دل نصوص به دست بیاوریم تا وضعیت درمانی و روانی جامعه را بهبود بخشید، گفت: هرکجا به دنبال آثار تکوینی و این دنیایی هستید طبیعی است جریان متفاوت است با انجایی که هدف پاسخگویی نسبت به عالم اخرت است و نباید این دو را باهم درامیخت.

وی با بیان این که در عرصه احکام شرعی تعبدی به دنبال یک مستندی هستیم تا بر اساس آن روز قیامت از موضع فقهی خودمان دفاع کنیم، ابراز کرد: امروز قواعدی هم در علم اصول کشف شده که خاصیتش همین است و برای شما روشن می کنند که اگر بر اساس فلان روایت روش فقهی را دنبال کردید روز قیامت عقب نیستید و اگر مخالفت کردید روز قیامت معاقبید.

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی با بیان این که روش های اجتهادی هیچگونه توانمندی برای اثبات گزاره های تکوینی ندارند و این نه فقط مربوط به طب اسلامی بلکه در همه حوزه هاست، بیان کرد: امروز ما منکر وجود احادیث طبی نافع و موثر نسبت به سلامت انسان نیستیم و باید این احادیث را به محک دانش و تجربه بازخوانی کرد و توصیه ما این است که نه فقط احادیث طبی صحیح السند بلکه احادیث طبی ضعیف السند را به محافل پزشکی ببریم و این می تواند آغاز جنبش و تحرک علم پزشکی باشد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که ممکن است احادیث قدیمی راه درمانی نوین را توصیه کرده باشد چراکه خیلی از گزاره ها حاصل افکار و اندیشه های اطبای قدیم است که گاها برای اعتبار زدایی منصوب به اهل بیت کردند و فلان طبیب به نام طب فلان امام معروف شده، گفت: البته امروز همه اینان قابل مطالعه است همانطور که طب های مکمل ارائه شده است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha