پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مشکلات اقتصادی

حوزه/ دیگر فرصت آزمون و خطا در مورد اقتصاد کشور را نداریم یعنی شرایط به حدی است که این امکان را از ما می گیرد. به همین دلیل دولت باید منطقی و بدونه سوء مدیریت در حوزه اقتصاد فعالیت کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به عقیده کارشناسان اقتصادی، دولت در اقدام ناگهانی و عدم کارشناسی شده، اقدام به تعیین نرخ سود سپرده، تعیین ارز4هزار و 200 تومانی و اتخاذ تصمیم سیاست ارزی در کشور گرفت و همین تصمیم گیری نابجا در حوزه اقتصاد مشکلات زیادی را برای کشور و بالاتر از آن  برای زندگی مردم ایجاد کرد.

این مسئله زمانی تبدیل به مشکل شد که حتی به گواه مسئولین کمیسیون اقتصاد مجلس، با این تصمیمات دولت، عملا شاهد پایین آمدن ارزش پولی ملی و افزایش بی سابقه ارز و دلار درکشور شدیم.

بعد از این اتفاقات مهم و در پی آن توزیع بی سابقه سکه که با بی تدبیری و بی برنامه گی هر چه بیشتر دولت مردان و رئیس وزارتخانه اقتصاد صورت گرفت، در صبح 22 مرداد ماه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از قشرهای مردم از استانهای مختلف در سخنان مهمی به موضوع اوضاع اقتصادی و معیشتی، شرارتهای آمریکا و پیشنهاد مذاکره و نیز ضرورت وحدت عمومی مردم و مسئولان اشاره و خاطرنشان کردند: «مشکلات اقتصادی و راه‌حل های آن معلوم است، هیچ بن بستی در کشور وجود ندارد و مسئولان در هر سه قوه باید با تلاش، کار مشترک و استفاده از نظرات کارشناسان، مشکلات و فشارها را از دوش مردم بردارند.

ایشان در ادامه صحبت های خود بیان کرده بودند: اکثر کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مسئولان متفق هستند که عامل همه این مشکلات تحریم ها نیست، بلکه ناشی از مسائل درونی و نحوه مدیریت و سیاست گذاری اجرایی است.

رهبر انقلاب تأکید کرده اند: اما عمده مشکلات اقتصادی اخیر مربوط به عملکردها است و اگر عملکردها بهتر و با تدبیرتر و به هنگام‌تر و قوی‌تر باشد، تحریم ها تأثیر زیادی نخواهد داشت و می توان مقابل آن ایستاد.

ایشان به نوسانات اخیر بازار ارز و سکه و کاهش ارزش پول ملی اشاره کرده  و افزوده اند: در همین قضایای ارز و سکه گفته شد مبلغ ۱۸ میلیارد دلار از ارز موجود کشور آن هم در حالی که برای تهیه ارز مشکل داریم، بر اثر بی تدبیری، به افرادی واگذار شد و برخی از آن سوء استفاده کردند. این موارد مشکلات مدیریتی است و ارتباطی با تحریم ها ندارد.

 در همین راستا دکتر پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با  اشاره به عملکرد دولت در قبال سیاست ارزی و پولی کشور و عدم توجه به منویات رهبر انقلاب گفت: تصور می کنیم که بخش عمده مشکلات اقتصادی کشور به دلیل سوء مدیریت و ساختاری از سوی دولت است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: معتقدیم تحریم اقتصادی غرب، کمترین اثر در حوزه اقتصاد داشت و دارد و می توانیم بگویم با اتخاذ مناسب در سیاست ارزی، مشکلات را به حداقل برسانیم.

وی اظهار داشت: اما اتفاقات اخیر در اقتصاد کشور ناشی از سوء مدیریت است که نمونه آن در حوزه سیاست ارزی است. به نظر می رسد با نگاه و ارائه بسته های ارزی جدید شاید شرایط برای ایجاد فضای تخصصی بیشتر در کشور در حوزه تحریم امکان برای کار کردن باشد.

سوء مدیریت باید برطرف شود

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: یعنی ابتدا باید فعالیت و مأموریت مان را برای انجام فعالیت تخصصی، سوء مدیریت و اصلاح ساختارهای اقتصادی انجام دهیم.

وی عنوان کرد: در مقام بعدی قطعا در مواجه تحریم می توانیم موفق باشیم. اگر مأموریت جدید که همان ارائه بسته های جدید است، به خوبی انجام نگیرد، قطعا تحریم می تواند شدت رفتارمان در مورد مشکلات اقتصادی و سیاست گذاری را بیشتر کند.

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دیگر فرصت آزمون و خطا در مورد اقتصاد کشور را نداریم یعنی شرایط به حدی است که این امکان را  از ما می گیرد. به همین دلیل دولت باید منطقی و بدونه سوء مدیریت در حوزه اقتصاد فعالیت کند.

پورابراهیمی افزود: اگر سیاست جدید درست اجرا شود، می تواند خیلی به روند روبه رشد اقتصاد کمک کند. اگر فضای التهاب بازار ارز که تأثیر منفی برسایر بازارها گذاشته به ثبات برسد، سایر بازارها، هم به ثبات می رسد.

رئیس کمیسیون اقتصادمجلس شورای اسلامی اظهارداشت:  یعنی نه اینکه به قیمت قبلی باز گردیم، ولی از یک هرج و مرج که در حوزه قیمت گذاری ایجاد شده بود و صبح یک قیمت و بعد ازظهر یک قیمت و ذهن آدمها را درگیر کرده بود، جلو گیری خواهد کرد.

سیاسیت ارزی دولت اشتباه بود

وی عنوان کرد: یعنی می تواند تبدیل به فضای منطقی شود که بشود تصمیم گیری کرد و اقتصاد روی ریل خودش حرکت کند. پیش بینی ما این است این تصمیم گیری می تواند مثبت باشد و  فضای مثبت  ایجاد کند.

سید حسن یکی از بازاریهای خیابان صفاییه  قم  است او نزدیک به 30 سال در این خیابان پررفت و آمد، مشغول کسب و کار است می گوید: سیاست ارزی دولت،  اقتصاد کشور و بازار را فلج کرده و بسیاری از بازاری‌ها به علت گرانی و حتی عدم استقبال  و عدم توان مردم از خرید، مغازه خود را تعطیل کردند.

این پارچه فروش معتقد است؛ یعنی واقعا در دولت افرادی نیستندکه بتوانند مدیریت درست انجام دهند و این قدر با تصمیمات اشتباه خود زندگی مردم را با مشکل مواجه نکنند.

پراید به قیمت نجومی

محمد دیگر مغازه دار محله نیروگاه است نزدیک به 38 سال در این منطقه مشغول خرید فروش خودرو است، می گوید: بازار ارز و تصمیمات اشتباه دولت در حوزه اقتصاد، همه چیز را تحت تأثیرقرار داده که از جمله آن خرید و فروش خودرو است، الان مدتی است در این خیابان مشغول خرید و فروش ماشین هستم، ولی تا کنون این جوری ندیدم، که پراید صفرکیلومتر در بازار نایاب شود و یا با قیمت نجومی خرید و فروش شود.

او اظهارداشت: چرا نمی توان برای این مشکلات اقتصادی راه حلی پیدا کرد. متأسفانه به نظر می رسد اراده ای برای حل مشکلات معیشتی و کسب و کار مردم وجود ندارد.

اگر نگاه به درون کشور بود الان مشکل نداشتیم

حجت الاسلام و المسلمین رجبی نیز با اشاره به مشکلات اقتصادی و عدم توجه دولت به وضعیت نامناسب معیشت مردم گفت: اگر نگاه جدی به منابع و امکانات درون کشور می داشتیم، الان کشور گریبان گیر مشکلات اقتصادی نبود و قطعا برطرف شده بود.

قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) افزود: رهبر انقلاب دارای منویات حکیمانه هستند و یکی از آن منویات حکیمانه در مورد توجه و تکیه به امکانات و منابع درون کشور است.

 ایشان معتقدند:« اگر در برابر توطئه و تحریم دشمن، اندکی صبر کنیم، موفق می شویم. تجربه 40 ساله نشان داده هر جا به نیروهای درون اعتمادکردیم، بر توطئه دشمنان پیروز شدیم که نمونه آن مسائل علمی و هوا فضا است.

رهبر انقلاب معتقدند: پیشرفت در صنایع دفاعی، هوا فضا، علمی و بیوتکنولوژی و سایر موارد گواه بر این مسئله مهم است که با تکیه به نیروها و منابع درون کشور می توان بر هر مشکلی پیروز شد».

 عضو جامعه مدرسین بیان کرد: مشکل حوزه اقتصاد، در مقایسه با مشکلات قبلی مانند 8 سال جنگ تحمیلی به فرموده رهبر انقلاب خیلی سهل و آسان تر است.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به توجه دولت در حوزه اقتصاد به خارج کشور و عدم اعتماد به توان داخلی گفت: متأسفانه این نگاه به وجود آمده در دولت، تحت تأثیر پیشرفت و مرعوب شدن در برابر قدرت غرب پیش آمده و همین عامل مهم، فرصت های زیادی را از دولت درحل مشکلات از بین برده و دقیقا دولت لازم است  به همین دلیل پاسخ گو باشد.

قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) تأکیدکرد: معتقدیم براساس آموزه های دینی و مکتبی، اگر در مشکلات جامعه به خدای متعال تکیه کنیم، موفق هستیم و هر جا درحل مشکلات ناتوان شدیم چون به بیرون خارج کشور متکی شدیم .

عضو جامعه مدرسین افزود: ولی متأسفانه دولت نه تنها به توان داخلی تکیه نمی کند؛ بلکه به مدیران درون کشور بی اعتماد است، گواه به این مسئله سخنان خود آنان است که در بعضی از جلسات عنوان شده« باید برای اداره کشور مدیر از خارج کشور وارد کرد».

وی افزود: اولین طراحی دشمن این است که می خواهد به دولت مردان و مردم القاء کند که شما توان مقابله با ما را ندارید و این یعنی اقرار به زبونی کردن و عدم توان مقابله با ما. این اولین توطئه دشمن است. و این توطئه معنایش این است که دشمن درصدد القاء این است که شما نمی توانید کشورتان را مدیریت کنید و ما راه آن را می دانیم و در مدیریت کشورتان به ما وابسته شوید.

قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) گفت: توطئه دوم، القاء اقتدار دشمنان به  مسئولان کشور است و ظاهرا سخنان دولت مردان کشور در مسائل مختلف نشان داد تحت تأثیر این دو توطئه قرار گرفته اند، ولی بایدبدانیم براساس آیات قرآن دشمنان ما زبون هستند و این مسئله بارها و بارها درمسائل مختلف ثابت شده است.

 عضو جامعه مدرسین ابراز داشت: در همین موضوع اقتصاد که بارها رهبر انقلاب بر اقتصاد مقاومتی و تکیه برتوان داخلی تأکید کردند، اگر به توان داخلی اعتماد داشتیم و به خدا توکل می کردیم، می فهمیدیم که دشمن ذلیل  است.

 حجت الاسلام والمسلمین رجبی گفت: در دوران امام راحل همین توطئه های دشمنان بود ولی امام راحل در موضوعی وقتی دولت های خارجی سفرای خود را فراخواندند، دستور به مقاومت دادند و فرمودند آنها به ذلت خواهند آمد و همین طور هم شد و خودشان بازگشتند و بعد فرمودند« آن دولتی که آغاز گر این اتفاق بود، سفیر او را عقب تر از همه بپذیرید»  این نمونه آشکاری از ذلت دشمن و توان به تکیه کشور است.

 این استاد حوزه افزود: دولت مردان در مسائل مختلف کشور باید این گونه عمل کنند. همه به خوبی می دانند که کار دشمن، هیاهو کردن و بوق در کرنا کردن وتبلیغات است، یادمان نرفته که همین مشکلات اقتصادی در جنگ بود ولی با تکیه بر توان داخلی 8 سال جنگ را پیروز شدیم.

وی اظهارداشت: توان داخلی امروز کشور نسبت به گذشته بسیار متفاوت تر و قوی است. یادمان نرود درگذشته در برابر دشمنان دست مان از همه چیز خالی بود، ولی قدرت ایمان، توکل و اعتماد به درون در اوج قرار داشت و پیروز شدیم ولی امروز باگذشته بسیار در مسائل مختلف علمی، نظامی، دفاعی وسایر موارد بسیار متفاوت تر است.

 حجت الاسلام والمسلمین رجبی گفت: قطعا با تدبیر درست و برنامه ریزی می توانیم بر مشکلات پیروز شویم و این خواسته همه مردم، دل سوزان به انقلاب، نظام، کشور، جامعه و رهبری است و همه از دولت بار دیگر می خواهیم دولت مردان به نیروهای داخلی تکیه کنند.

قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) افزود: دولت مردان چشم ها را به واقعیت های داخلی نبندند و واقعیت ها راببیند و به توان علمی، فنآوری و نیروی درون اعتمادکنند.

وی ابرازداشت: این سخن الهی است که نباید از توکل به خدا به دیگران وابسته شدو چشم به افراد غیر خدا دانست.

 عضو جامعه مدرسین افزود: اگر چشم امید به خارج کشور داشته باشیم، آموزه های دینی به ماخواهد گفت چنین نگرشی شکست می خورد و آن وقت است که دیگر نمی شود کاری انجام داد.

حجت الاسلام غریب رضا، مدیر مؤسسه گفتگوی دینی وحدت اسلامی گفت: امروز شاهد مشکلات اقتصادی در کشور هستیم و همین امر درمعیشت و زندگی مردم تأثیر فراوان گذاشته است.

وی عنوان کرد: همه معتقدیم حوزه جزئی از اجتماع و جامعه است. اگر جامعه و معیشت مردم مشکل داشته باشد، حوزه آن را احساس می کند و بی تفاوت نیست و نخواهد بود.

مردم توقع شان از حوزه مطالبه گری است

حجت الاسلام غریب رضا گفت: در شرایط کنونی مردم توقع شان از حوزه مطالبه گری است و دوست دارند این مطالبه گری را حوزویان بیان کنند چون حوزه از جامعه است و با درد مردم رنج می کشد.

 مدیر مؤسسه گفتگوی دینی وحدت اسلامی افزود: شاید خیلی فکر کردند که حوزه نسبت به مشکلات اقتصادی بی تفاوت است در حالی که این گونه نیست و مشکلات را احساس می کند و از دولت مردان می خواهیم برای حل مشکلات مردم فکری کنند تا این قدر مردم در رنج قرار نگیرند.

با گشت و گذار در خیاباهای مختلف شهر بالای شهر پایین شهر و حتی پس کوچه های منطقه محروم نیروگاه و با نگاه به مغازه های مختلف متوجه می شوی که بازار امروز مانند سابق نیست و مردم با وجود نزدیک شدن به مهر ماه و ایام تحصیلی، دیگر حاضر به خریدن وسائل مورد نیاز مانند  کیف، کفش و سایر مسائل نیستند.

زندگی مردم  در نبود عدم اشتغال آن قدر سخت شده که کسی دیگر توان خریدن میوه های آنچنانی و گرفتن دورهمی های فامیلی گذشته را ندارد.

گاهی متوجه می شوی که حتی ارز در خرید مایحتاج اولیه زندگی مردم اثرگذاشته و شخص با رفتن به مغازه به دلیل گرانی جنس مورد نظر، یا با دست خالی از مغازه بیرون می آید و یا تنها یک عدد از فلان جنس را می خرد.

بعضی کارشناسان حوزه اقتصاد معتقدند« اگر از سال 80 تا90  نرخ اقتصاد ثابت نگه داشته نمی شد  و متناسب با تفاوت نرخ تورم در داخل و خارج کشور،  این نرخ حداکثر تا 6 الی 8 درصد تعدیل می شد، الان شاهد مشکلات تورم  و شوک ارزی در کشور نبودیم.

 

تهیه و تنظیم: قربان اسلامی نژاد

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha