جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام شفیعی ، نماینده ولی فقیه در دانشگاه های خوزستان

حوزه/ حجت الاسلام شفیعی، با بیان اینکه مهندسی هدایت بشر با نصب جانشین آخرین پیامبر رسل کامل شد، گفت: پیام غدیر باز بودن طریق هدایت از سرچشمه ولایت است.

حجت الاسلام سید محسن شفیعی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های خوزستان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیر خم به همه مسلمانان جهان، اظهار داشت: پیام غدیر، منحصر به پیروان و دوست داران اهل بیت(ع) نیست! اگرچه متأسفانه بخشی از امت اسلامی و بخش‌های بزرگ‌تری از انسانیت، خودشان را از این پیام محروم کرده‌اند، اما کماکان پیام غدیر، پیامی فراگیر و جهان شمول است.

این استاد حوزه و دانشگاه، با تأکید بر اینکه خداوند متعال در ساز و کار هدایت، فروگذار و کوتاهی نکرده، اما بخشی از مخلوقات در اتصال خودشان به جریان هدایت، غافل هستند، گفت: وقتی منشأ و مصدر هدایت پروردگار متعال است «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» و وقتی باور داشته و پذیرفته‌ایم که خداوند حکیم است، نمی‌شود خداوند حکیم متصدی هدایت انسان بشود، اما ابزار و طریق و سازوکار هدایت را در اختیار بشر قرار ندهد.

* پیام غدیر باز بودن طریق هدایت از سرچشمه ولایت است

وی ادامه داد و افزود: وقتی خداوند، ولایت هدایت انسان‌ها را خودش عهده‌دار شده، قطعاً تحقق این هدایت را از طریق بعثت انبیاء، ارسال رسل و انزال کتب آسمانی قرار می‌دهد.

حجت الاسلام شفیعی، گفت: وقتی پذیرفتیم که خداوند ساز و کار هدایت را تقدیر فرموده، آیا با پایان یافتن سلسله انبیاء الهی و رحمت آخرین فرستاده، آیا می‌شود گفت که انسان به حال خودش رها شده؟ قطعاً این‌چنین نیست؛ به همین دلیل پیام غدیر این است که خداوند متعال مسیر هدایت را همچنان باز و گشاده نگاه داشته است.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های خوزستان، با اشاره به پیام غدیر، تصریح کرد: پیام غدیر این است که خداوند، انسان را در مسیر هدایت به حال خودش وا نگذاشته و انسان در مسیر سعود و کمال، هیچ توقف و ایستگاهی را به رسمیت نشناسند؛ چراکه امامت استمرار نبوت و پیامبری، نصب هادی و سکان‌داری برای جامعه بشری است.

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به علت نام‌گذاری عید غدیر، با عنوان «عیدالله اکبر»، گفت: اگر در بین اعیاد فطر، قربان و غدیر، عید غدیر «عیدالله اکبر» نام گرفته، بدان دلیل است که محتوای شادمانی غدیر، نه انجام مناسک حج و نه یک ماه روزه‌داری، بلکه ساز و کار هدایت بشری است، یعنی محتوای غدیر این است که خداوند متعال، مهندسی هدایت بشر را به نحو کامل انجام داده و در پایان نیز فرموده است؛ «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُم».

* وظیفه دغدغه مندان جریان انقلاب اسلامی احیای غدیر در جنبه‌های شعاری، شعوری و معرفتی است

حجت الاسلام شفیعی، در پاسخ به این پرسش که «ما چه وظیفه‌ای در قبال غدیر داریم؟»، اظهار داشت: وظیفه ما و همه دغدغه مندان جریان انقلاب اسلامی «احیای غدیر در جنبه‌های شعاری، شعائری و پاسداشت آن در جنبه معرفتی» است.

وی با تأکید بر اینکه تحقق پیام غدیر، شایسته‌سالاری است، اذعان داشت: وقتی پس از وجود رسول اکرم، شایسته‌ترین بنده خدا «علی ابن ابی‌طالب(ع)» است، نباید به دیگری رجوع کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه، پیام دیگر غدیر را ثبات قدم در راه ولایت فقیه بیان کرد و گفت: پیام بعدی غدیر این است که پس از انتخاب ولی، ثابت قدم در مسیر بمانیم، خسته نشویم، درنگ و استراحت نیز نکنیم تا إن‌شاءالله پرچمش را به صاحب اصلی‌اش حضرت حجت ابن الحسن(ع) برسانیم.

* جنبه‌های شعائری، شعوری و معرفتی غدیر

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های خوزستان، با اشاره به جنبه‌های شعائری، شعوری و معرفتی، گفت: ما در پاسداشت غدیر، باید توأم و هم‌زمان، شعائر غدیر یعنی «اطعام»، «صله ارحام»، «رسیدگی به مستمندان» و... را مد نظر و در دستور کار خودمان داشته باشیم و در بعد شعوری و معرفتی هم به پیام غدیر که «تحکیم امامت»، «اعتقاد به وجود امام» و «بیعت امت با امام» است، توجه کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اطعام گسترده «ضیافت علوی» در خوزستان و سایر اقصا نقاط کشور، تصریح کرد: طلاب و روحانیون در جنبه شعاری و در جنبه جلوه‌های احساسی، باید تلاش کنند تا پذیرایی، اطعام‌ها و توزیع ارزاق و مواد خوراکی، به سمت بخش مستضعف و نیازمند جامعه، با رویکرد فقرزدایی، سوق پیدا کند.

حجت الاسلام شفیعی، در پایان تصریح کرد: ما یقین داریم که اگر امروز حضرت «علی ابن ابی‌طالب(ع)» در فضای عمومی جامعه کنونی حاضر و ظاهر می‌شدند، توجه به مستضعفان، نیازمندان و محرومان را جزء اصلی‌ترین تأکیدات و اقدامات خود قرار می‌دادند.

 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha