پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۳ |۱۰ جمادی‌الثانی ۱۴۴۶ | Dec 12, 2024
تعدد زوجات

حوزه/ در اينكه تك همسري بهتر است، ترديدي نيست. آن دو راهي كه بشر بر سر آن قرار دارد اين نيست، كه از ميان تك همسري و چند همسري كدام يك را انتخاب كند بلكه مسئله اين است كه اسلام به واسطه ضرورت‌هاي اجتماعي تعدد زوجات را مجاز شمرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پاسخ به شبهات از وظایف مراکز حوزوی و دینی است که این خبرگزاری در شماره های گوناگون به ارائه برخی از شبهات و پاسخ های آن، برگرفته از «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم» خواهد پرداخت.

* پرسش

چرا مردان حق دارند تا 4 همسر اختيار كنند با اينکه اين مسأله به بالا رفتن آمار طلاق و فروپاشي خانواده‌ها مي‌انجامد!

* پاسخ

نقد و بررسي:

چارچوببندي اين سطور به گونهاي خواهد بود كه ابتدا فلسفه و حكمت اينكه اسلام تعدد زوجات را ملغي و نسخ نكرد بررسي ميشود و در قدم دوم احياناً به محدوديتها و حكم ثانوي اگر در اين زمينه موجود باشد، اشاره خواهد شد.

 در مورد تعدد زوجات حكمتها و عوامل متعددي وجود دارد، كه به برخي از آن عوامل به طور گذرا، اشاره خواهد شد. در اينكه تك همسري بهتر است، ترديدي نيست. آن دو راهي كه بشر بر سر آن قرار دارد اين نيست، كه از ميان تك همسري و چند همسري كدام يك را انتخاب كند بلكه مسئله اين است كه اسلام به واسطه ضرورت‌هاي اجتماعي تعدد زوجات را مجاز شمرده است. (1)

مورخ مشهور فرانسوي گاستاولوبون قانون تعدد زوجات اسلام كه به صورت محدود و مشروط است، يكي از مزاياي اين آيين شمرده است و به هنگام مقايسة آن با روابط نامشروع مردان با چندين زن در اروپا، چنين مي‌نويسد: "و تك همسري در اروپا چيزي است كه ما آن را فقط در كتاب‌هاي قانون ميبينيم و الا گمان نميكنم كه بشود انكار كرد كه در معاشرت واقعي، اثري از آن باشد. راستي من متحيرم و نميدانم كه تعدد زوجات مشروع و محدود شرق از تعدد زوجات سالوسانه غرب چه چيزي كم دارد؛ بلكه من ميگويم اولي از هر حيث از دومي بهتر و شايستهتر است. (2) تحريم تعدد زوجات پيامدهاي بسيار ناگوار دارد و داشته است. چنانكه در ميان غربيها بعضي از نويسندگان رعايت انصاف نمودهاند و گفتهاند، در اشاعه فحشا و زنا بين ملتهاي مسيحي مذهب، هيچ عاملي نيرومندتر از تحريم تعدد زوجات به وسيلة كليسا نبوده است. (3)

از سوي ديگر حق تأهل از طبيعيترين حقوق بشري است و هيچ بشري را از اين حق تحت هيچ عنوان نميتوان محروم كرد، اگر تك همسري تنها صورت قانوني ازدواج باشد، گروهي از زنان بيشوهر از تشكيل زندگي خانوادگي محروم مي مانند. (4)

حكمتها و عوامل متعددي را براي تعدد زوجات ميتوان برشمرد:

1. زناني هستند كه همسران خود را به علل گوناگون از دست ميدهند و معمولاً نميتوانند به عنوان همسر اول مورد توجه مردان مخصوصاً مردان جوان قرار گيرند. اگر مسئله تعدد زوجات در كار نباشد، آن‌ها براي هميشه بدون همسر باقي ميمانند. جامعه در برابر عواطف و احساسات و نيازهاي مادي و معنوي آنان مسئول است. تلفات مردان در حوادث گوناگون؛ مانند جنگ و طوفان و غيره خيلي بيش‌تر از زنان است. با اينكه غربي‌ها از كساني هستند، كه با تعدد زوجات مخالفند، در طول تاريخ خود به حوادثي برخوردهاند كه نيازشان را به اين مسئله آشكار ساخته است؛ مثلاً بعد از جنگ جهاني دوم، احتياج و نياز شديد، در كشورهاي جنگ زده مخصوصاً در كشور آلمان، به اين موضوع احساس شد و جمعي از متفكران آن‌ها را وادار ساخت، كه براي چارهجويي و حل مشكل در مسئله ممنوعيت تعدد همسر، تجديدنظر كنند و حتي برنامه تعدد زوجات را از دانشگاه الازهر خواستند و تحت مطالعه قرار دادند؛ ولي در برابر حملات سخت كليسا مجبور به توقف اين برنامه شدند و نتيجه آن همان فحشای وحشتناك و بيبندوباري جنسي وسيعي بود كه سراسر كشورهاي جنگ زده را فرا گرفت. (5)

2. از ديگر عوامل اين است كه مقاومت زن در برابر بيماريها بيش از مرد است و در نتيجه تلفات مرد به واسطة بيماري‌ها بيش‌تر است. (6)

3. زنان به هنگام عادت ماهانه و قسمتي از دوران حاملگي ممنوعيت جنسي دارند، در حاليكه در مردان اين ممنوعيت وجود ندارد.

4. تعدادي از مردان وجود دارند كه از زن اول داراي فرزند نشده اند و از طرفي داشتن فرزند از حقوق طبيعي انسان است.

5. در برخي زمان‌ها و مكان‌ها فزوني نسبي زنان را نيز نبايد ناديده گرفت که اين امر خود تعدد زوجات را توجيه مي‌کند.

6. از طرف ديگر زنان زودتر از مردان به بلوغ جنسي ميرسند و طبيعتا خيلي زودتر از مردان اميال جنسي خود را از دست مي‌دهند و از اين رو مردان به زناني با انگيزه‌هاي جنسي نياز دارند.

7. با توجه به اينکه مهم‌ترين هدف از ازدواج فرزندآوري و تداوم نسل انساني است، در شرايطي که جامعه با کاهش رشد جمعيت مواجه مي‌شود و خطر پيرشدن جمعيت وجود دارد يکي از راه ‌هاي عقلاني براي رفع اين خطر تعدد زوجات است.

با توجه به عوامل مزبور، مخصوصاً در شرايط فزوني نسبي تعداد زنان نيازمند به ازدواج بر مردان نيازمند، يكي از دو راه بيش‌تر نيست:

1. جواز تعدد زوجات براي كساني كه نياز دارند و قدرت آن را دارند و از نظر جسمي و روحي، امكانات مالي و مادي شرايط را دارند.

2. و يا اينكه روابط نامشروع با زنان بيشوهر رسميت يابد. (7)

 قطعاً راه اول مناسب و درست ميباشد؛ چون هم فطرت و غريزه و نيازهاي روحي و جنسي و مادي بشر در نظر گرفته شده است و هم عواطف و احساسات زنان مدنظر است. آينده آنان تأمين و شخصيت آنان نيز حفظ شده است. اگر اجازه تعدد زوجات در شرايط فزوني نسبي عدد زنان آماده براي ازدواج، براي مردان آمادة ازدواج داده نشود، زن به بدترين شكل ملعبه مرد خواهد بود. رفتار مرد با او از يك كنيز بدتر خواهد بود؛ زيرا انسان در مقابل اين كنيز اين اندازه تعهد ميپذيرد كه فرزند او را فرزند خود بداند (8) و نفقه او را بدهد. در روابط نامشروع اين گونه نيست. اگر به جاي تعدد زوجات، فحشا رسميت يابد زناني كه به عنوان معشوقه مورد بهرهبرداري قرار ميگيرند، نه تأمين دارند و نه آينده. در حقيقت شخصيت آنان لگدمال ميشود. اصولاً چند همسري براي حفظ تك همسري است. اگر به زناني كه شوهر ندارند، اجازه داده نشود كه ازدواج كنند، اين گونه زنان سراغ مرداني خواهند رفت كه در ابتدا به فكر زن دوم هم نبودهاند و نيازي به آن نداشتهاند. زنان محروم از خانواده نهايت كوشش خود را براي اغواي مردي كه قدمش در هيچ جا به اين اندازه لرزان و لغزان نبوده، به كارخواهد گرفت. (9)

البته نميتوان انكار كرد كه بعضي از مسلمانان بدون رعايت روح اين قانون، از آن سوء استفاده كردهاند و به حقوق همسران خود تجاوز كردهاند. ولي عيب از قانون نيست. كدام قانون خوبي است كه افراد سودجو از آن سوء استفاده نكرده باشند. نميتوانيم به خاطر پيامدهايي كه احياناً تعدد زوجات دارد، به كلي آن را نفي كنيم و به جاي حل مسئله صورت مسئله را پاك كنيم. بايد راهكارهاي انديشيده شود كه حداقل پيامدهاي ناگوار آن كاهش يابد. همان طوري كه تك همسري نيز مشكلات و پيامدهايي دارد نميتوان گفت اصلاً كسي همسر اختيار نكند. تعدد زوجات حداقل زن دوم براي برخي مردان يك نياز است و همين طور براي بسياري از زنان؛ لذا ادعاي اكتفا به يك زن از سوي غرب صرفاً اسماً وجود دارد و عملاً اجرا نشده است. مخصوصاً اگر عدد زنان نيازمند فزوني داشته باشد. منع تعدد زوجات جنايت بر بشريت است و بحران عارض از اين مسئله در اجتماع از هر بحران ديگر خطرناكتر است. زن گندم و جو نيست كه زايد بر مصرف را به دريا بريزند و يا در انبار براي روز مبادا ذخيره كنند. (10)

بعد از آنكه فلسفه تعدد زوجات تا اندازهاي روشن گرديد؛ بايد ديد آيا محدوديتهايي و يا حكم ثانوي و يا حكومتي در اين زمينه وجود دارد؟ اولاً اسلام براي تعدد زوجات حداكثر قائل شده است و از طرفي براي آن حدود قيودي قرار داده است. "فان خفتم الا تعدلوا فواحدة" (11) اگر بيم و خوف آن را داريد، كه نتوانيد به عدالت رفتار كنيد، يك زن اختيار كنيد و اين يك تكليف است و خلاف آن حرام خواهد بود.

اسلام براي شرط عدالت آن اندازه اهميت قائل است كه حتي اجازه نميدهد مرد و زن دوم در حين عقد توافق كنند كه زن دوم در شرايط نامساوي با زن اول زندگي كند. (12)

مردي حق دارد آهنگ چند همسري كند كه امكانات مالي جنسي، غريزي او اجازه اين كار را بدهد و اين يك واجب الهي است. زن دوم در اسلام ، همانند زن هرزه در غرب نيست كه هيچ پناهگاهي نداشته باشد، كه مردها در غرب از وجود آنان سوء استفاده ميكنند؛ بدون آنكه كوچكترين تعهدي در برابر آنان داشته باشد.

از سوي ديگر حكومت اسلامي ميتواند تحت عنوان احكام حكومتي جلوی ازدواج دوم و سوم و چهارم را اگر ظالمانه باشد بگيرد و يا مصلحت جامعه اسلامي در آن باشد بدون آنكه اصل جواز آن را دست زند. چنانكه علامه طباطبايي در تفسير الميزان مينويسد: اگر والي و حكومت اسلامي وجود داشته باشد، ميتواند مردم را از اين ستمهايي كه با اسم تعدد زوجات روا ميدارند، منع كند، بدون آنكه حكم الهي مبني بر تعدد زوجات را تغيير دهد در واقع تصميم حكومت يك تصميم اجرايي عمومي است كه براي مصلحت مردم اتخاذ ميشود. مثل كسي كه شخصاً تصميم بر ترك تعدد زوجات ميگيرد و اين تصميم به منظور تغيير حكم الهي و مخالفت با آن نيست؛ بلكه به خاطر مصلحت شخصي است خود تشخيص مي دهد و تصميم ميگيرد اين عمل را كه براي او مباح است، ترك كند. (13) در نتيجه اگر حكومت اسلامي تشخيص دهد كه مصلحت جامعه در جلوگيري از برخي از ازدواج‌هاي مجدد است ميتوان جلو تعدد زوجات در برخي موارد را بگيرد. ذكر اين نكته ضروري است كه با توجه به پيچيدگي زندگي امروزه، كمتر مردي تن به تعدد زوجات ميدهد. لذا در اين زمينه ما با يك بحران اجتماعي روبرو نيستيم. چنانكه در سال 82 حدود 300 مورد گزارش شده است كه مردان زن دوم اختيار كردهاند. (14) در قانون مدني نيز اين راهكار وجود دارد كه زن ميتواند در حين عقد شرط كند، كه هرگاه مرد زن دوم اختيار كند زن اول وكيل باشد كه خود را مطلقه سازد. (15)

امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايد: هر كس گروهي از زنان را نزد خود گرد آورد و آنگاه برخي از آن زنان به فساد و فحشا بيفتند گناه آنان بر گردن اوست. (16) تعدد زوجات در صورتي است كه به نيازهاي مادي آنان بتوان پاسخ گفت و اين كار از عهده كمتر كسي در اين زمان برميآيد.

 

پي‌نوشت‌ها:

1 . مرتضي مطهري، نظام حقوق زن در اسلام، چاپ بيستم، انتشارات صدرا، تهران ص 247

2 . به نقل از تفسير نمونه، ج 3، نويسندگان جمعي، ص 261

3 . ترجمه تفسير الميزان، ج 4، ترجمه سيد محمد باقر موسوي همداني، ص 422

4 . پيشين، نظام حقوق زن در اسلام، ص 399

5 . تفسير نمونه، ج 3، نويسندگان جمعي، ص 209

6 . پيشين، نظام حقوق زن در اسلام، مرتضي مطهري، ص 409

7 . همان، 422

8 . همان، ص 427

9 . همان، ص 429

10 . پيشين، نظام حقوق زن در اسلام، ص 427

11 . نساء/3

12 . پيشين، نظام حقوق زن در اسلام ، ص 450

13 . تفسير الميزان، علامه محمد حسين طباطبايي، ج 4، انتشارات مؤسسة مطبوعاتي اسماعيليان، چاپ سوم، ص 94

14 . تلويزيون، شبكة اول، اخبار ساعت 9، 8/2/83

15 . قانون مدني، ماده 1119

16 . وسائلالشيعه، ج 2، كتاب النكاح، حديث 8،از باب 14، انتشارات مؤسسة آل البيت، قم، چاپ سوم، سال 1416 هـ . ق

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یسنا فرازمند IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    36 16
    الان فک می کنین اینایی که نوشتین دلیل بود؟ اینا می تونن دلیل خوبی برای خیانت مردان به زنانشون باشن ؟
    • سربازان امام زمان IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      21 24
      ببین دوست عزیز ، وقتی مقاله رو خوب مطالعه نکنی ، باز به فرض و شبهه مضحک خودت می رسی ، پس لطفا مقاله رو با تفکر باز و بدون افکار مریض مطالعه کن و فاز روشنفکری به خودت نگیر
    • ناشناس IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      8 3
      واقعا درست گفتی و اون کسی که جوابتو داد مطمئنا یه مرده که نمی خواد منافعش به خطر بیفته...
    • گل نرگس IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      3 1
      باسلام ، لطفا همه جوانب و اینکه نباید به زن ستمی حتی به ذره ای بشه رو در نظر بگیرید ....
  • روشنک رسولی IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    21 6
    تمام آنچه را که در این مقاله گفته شده با توجه به منابع موثق درست می باشد اما هیچ مردی عدالت را آنگونه که باید دستی و رعایت نمیکند واز طرفی در وجود یک زن حس تملک موجود است و این حس و شاید فکر اجازه نمیدهد که همسرش متعلق به زن دیگری باشد و این احساسات و عواطف که خداوند در وجود یک زن به ودیعه گذاشته است نادیده گرفته میشود آنگونه که من توجه کردم در این مقاله بیشتر به منافع و مصلحت یک مرد توجه شده و گویا یک زن به عنوان جنس دوم حساب شده نه به عنوان بشر که مای به پای یک مرد در حرکت است ممنون میشم در خصوص این مطلب به کتاب جنس دوم نوشته سیمون دوبواروو مراجعه شود.
  • نیلوفر IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    12 1
    الان من خالم شوهرنامردش زن دوم گرفته خالمم اولش خبرنداشت ولی خب الانم طلاق بگیره که چی بشه تک وتوک ماهانه ای که همسرش میده هم قطع میشه خودشم بچه هاش سه تادخترن که کوچولوعه سه سالشه طلاق بگیره روخودشو دختراش اسم میزارن بیشتر نگران دختراشه که نگن بچه طلاقن ولی خب شوهرش اصلا واسش مهم نیست واینکه اون زن دومو ازکجاگیراورده کلی مفصله وبچه هاشم ازمال بچه های خالم بزرگترن ولی خب طفلی خالم چیکارکنه بااینکه زیاد شوهرشونمیبینه ولی طلاق هم نگرفته
  • Naima AF ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    13 2
    به سوال متذکره جواب های بسیار غیر منطقی و احمقانه داده شده است
  • Hoseini IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    16 8
    واقعا ممنونم از شفاف سازی که کردید بسیار مطلب مفیدی بود سپاس از شما
  • زیبا IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    9 13
    واقعا شما تنها کسی بودین ک منطقی و درست جواب این پرسش رو دادین و ذهن و دل منو نسبت ب اسلام آروم کردین
  • ناشناس IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    14 3
    من معتقدم که در برابر فرمان خداوند انسان باید کاملا مطیع باشه و حکمت قوانینشو خودش میدونه، اما با توضیحات بالا اصلا توجیه نشدم،بعضی وقتا بخاطر این مسئله از بعضی جنسای مذکر تنفر پیدا میکنم
  • Shima IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    60 5
    واقعا از زن بودن خودم دلم گرفت و خجالت کشیدم، این دلایل حتی سر سوزنی من و قانع نکرد و همه برا خوش گذرانی مردهاست مردی که میره جنگ نیاز به رابطه داره پس زن بگیره ولی همسرش که خونه مونده نیاز به رابطه نداره؟؟؟ زن هایی که شوهرشون مرده میتونن با کسی که زنش ازش جدا شده یا مرده ازدواج کنن، نیازی به همسر دوم شدن نیس چون زنان در دوره عادت ماهیانه و بارداری محدودیت دارن این مجوز و میده که مردها زن دوم بگیرن؟؟ مردان به زنانی با انگیزه ها جنسی نیاز دارند!!!!! جامعه نیاز به جمعیت داره پس مردان چند تا زن بگیرن!!!!!!! تاسف اوره دلایل کاملا غیر منطقیه و کل تلاش اینه که یه وقت به مردان فشار جنسی وارد نشه!!!! اذیت میشن بندگان خدا من کسی هستم که خودمو مسلمان میدونم و تو هر جمعی سعی کردم از اسلام دفاع کنم ولی وقتی صحبت از تعدد زوج میشه برای اقایون، لال میشم چون حتی یکی از دلایل هم قانع کننده نیس و همش باعث سرشکستگیه زنانه و اینجاس که قلب ادم به درد میاد
    • سارینا پناهی فر IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      17 1
      سلام خوبی عزیز دلم خسته نباشی آخ آخ حرف دل من رو زدی منم کاملا باهات موافقم فدات شم بعد تازه مثال هم زده زن گندم و جو نيست كه زايد بر مصرف را به دريا بريزند و يا در انبار براي روز مبادا ذخيره كنند نمی دونم زن براشون چه ارزشی داره لعنت بر تبعیض جنسیتی...
    • Reyhaneh IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      5 3
      اتفاقا دلایل کاملا منطقی بود و کامل توضیح داده شده... حالا اصلا شما این دلایل رو بزارید کنار، به نظر من یکی از دلایلی که اسلام چندهمسری رو به رسمیت شناخت، این بود که در زمان پیامبر جنگ های متعددی بین مسلمانان و کفار وجود داشت و مردان زیادی کشته یا اسیر میشدند و از اون طرف همسرانشون با چند فرزند بیوه میشدن و زن با توجه به روحیه حساس و ظریفی که داره وظیفه نداره یک تنه خرج خودش و بچه هاش رو بده پس اسلام گفته زن میتونه با مردی که ازدواج هم کرده دوباره ازدواج کنه البته با اجازه همسر اول مرد
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      1 6
      خانم محترم این دلایل غیر منطقی، قیول،،، شما اگر سواد داری برو از متن قرآن کلمه به کلمه آیات رو ترجمه کن تفسیر کن، بعد بیا یه نظر منطقی بده که ورای نظر خداوند در قرآن باشه، منم به نظر منطقیه شما احترام میگذارم و تلاش میکنم در جامعه همون منطق عقلانیه شما اجرا شه، نه احساسات غیر منطقی
    • Nazi IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      3 1
      من هم با نظر شما موافقم... و این مسئله مهم مطرح هست که آیا زنی که شوهرش و دوست داره با ازدواج مجدد همسرش دچار بحران روحی روانی نمیشه؟؟؟!!!!! یعنی احساسات اون زن بدبخت مطرح نیست؟؟؟!!!!!!!!!!!
    • فاطمه IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      3 1
      واقعا منم همین نظر رو دارم اصلا قانع نمیشم
  • Miri IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    14 3
    واقعا این طرز تفکر که مرد نیاز به رابطه داره و در شرایطی که زن توانایی برطرف کردن اون رو نداره زن گرفتن حلاله و تمام دلایلتون تاسف برانگیزه واقعا از ته دل متاسفم مرگ بر تبعیض جنسیتی
  • سجاد IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    7 1
    سلام مساله چند همسری یک نسخه برای همه نیست. لطفا توجه داشته باشند همه ...!! اینکه یک مردی بخواد زن دوم بگیره (موقت یا دائم) یا زنی بخواد بعنوان همسر دوم باشه(موقت یا دائم) قطعا نسخه ای برای همه نیست... فرق میکنه در شرایط خودش میتونه یک کار غیر لازم باشه.و اصلا ضرورتی نباشه و یا در جاش واقعا لازم میشه که دلایلی که در بالا عرض کردند تقریبا ۹۰ درصدش مال همیش شرایط خاص هست..... برای همه نیست چنان که همه تون میدونید همه هم یجور نیستند برای بعضی ها احساس نیازی نیست و ضروتی ندارد برای بعضی ها شرایط روحی و جسمی ایجاب میکند و برای بعضی ها شرایط زندگی ایجاب کننده هست. بهتر هست بر حسب شرایطش به قضیه نگاه بکنیم. والسلام
  • حق طلب IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    10 3
    اگر به گفته شما زنان بیوه نیازمندند پس مردان بیوه هم نیازمندنداون وقت زن بیوه بامردبیوه ازدواج بکنه نه باشه دیگری. درگفته بالاهیچ عقل ومنطقی نیست که شما راحق نشان بدهد درعدالت خداوند زن ومرد برابرند وهیچ یک حق بیشتری ندارند. وای برشماکه مردان رابه خرابی خانواده‌شان دعوت میکنید. درضمن این افکارمریض شماست که مردان رابه زنادعوت میکنید،
    • ... IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
      0 0
      دوست عزیز در جهان زنان بیوه، بیشتر از مردان بیوه هستند.
  • رودینی IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    14 4
    به نظر من که تک همسری بهتر است ♥♥♥♥♥♥
  • غریب IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    10 0
    سلام خسته نباشید من هیچ مشکلی با دین اسلام ندارم ولی شما میگین زن ها در دوران حاملگی و عادت ماهیانه نمیتونن رابطه جنسی داشته باشن و چند مثال دیگه خدا زن ها اینطور آفریده ؛ یعنی وقتی زن عادت ماهیانه شد مرد بره یه زن دیگه بگیره؟زن حسوده همونطور که مرد غیرت داره یک زن نمیتونه ببینه شوهرش با یکی دیگه است همونطور که یک مرد نمیتونه ببینه بعد شما چقدر راحت راجع به طلاق حرف میزنین مشکلات بعداز طلاق خودش هزارتاست
  • مجید IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    4 0
    بیشتر کسانیکه دنبال ازدواج دوم هستند و ازدواج کردند بخاطر فرار از دست زن اول هستش ،سال پیش زندانی داشتیم که نیاز به ضمانت داشت و همسرش سند آورده بود ویکی هم زنگ زده بود که همسرش هستم نیم ساعت نشد این زن ها با هم رو به رو شدند درگیری شدید بین این زن ها در گرفت تازه ما فهمیدیم که اینها زن دوم و سوم آقا بودن ،زن اول اصلا خبر نداشت
  • رضوان IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    9 0
    فقط درصورتی قابل توجیه و دفاعه که اجازه زن اول در هر شرایطی اجباری باشه.. وگرن شکستن دل زن اول گناه نداره؟ درد خیانت قابل تحمل نیست
  • یار خاک IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    5 1
    به نطرم صحبتهاشون کاملا درست بود و اصلا در این شرایط کنونی و حرف نزد گفت مواقعی که مشکلات خاصی پیش بیاد والان تک همسری بهتر هستش مشکلات جونهای ما مسئله مادی هستش ،والان پسر مجرد زیاد داریم و نیازی به چند همسری نیست الان باید فکری به حال وضعیت اقتصادی بشه
  • عاطفه IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    7 0
    به نظر من یه مرد نباید اینقدر خودخواه و کوته فکر باشه که همچین ظلمی در حق زن اصلی اش یا حتی زن اول کنه خودش خوشش میومد این قوانین برعکس بود و زنش میتونست با کلی مرد رابطه داشته باشه؟ غیرت هم برای زنه هم مرد و زن حسود نیست حق داره عدالت میخواد و شعور داره پیشنهادم به مرد هوسبازی که با بهونه های اینجوری میخواد سراغ بقیه زنها بره اینه که روی کیفیت رابطه با تک همسرش کار کنه چشم خودشو پاک نگه داره از نگاه کردن به زنهای دیگه خودداری وحیا کنه. این میشه ثواب و جهاد و عدالت خدایی. مردها از پس نیاز تک همسرشون هم برن میان ادعای ناجی بودن واسه بقیه زنها رو بیخود نکنند. به زن خودشون محبت کنند تا اونم از نیازمزخرف رابطه ی شوهر با زنهای دیگه بی نیازش کنه. وگرنه این ظلمه به زن اصلیش خیلی از مردا بی درک هستند حتی به زنشون دروغ میگن خب این حرامه حتی اگه تو قرآن نوشته نشده باشه. چون خب زنش نخواست بهش خیانت بشه و مرد خیانت کرده
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    9 12
    زن دوم داشتن خیلی مزایا داره خودتونو باحسادت فریب ندهید.مابه این دنیا آمده ایم تا امتحان پس بدهیم نه اینکه مالک چیزی شویم.من به عنوان یک زن موافق چندهمسری هستم.بانوان برای کارهاشون نیاز به مرد دارن وقتی کمبود مرد باشه همون بهتر زن دوم بشن تا تنها زندگی کنن
    • سارا IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
      1 8
      کاملا با شما موافقم. خانمهایی که مخالف تعدد زوجات مردها هستن احتمالا افرادی هستن که هیچوقت در جامعه تنها و بی پناه نموندن که بفهمند چقدر سخته. من اینو برای این نمیگم که خودم همسر دوم مردی باشم. اگر همسرم بخواد با خانمی باشخصیت و با انصاف که حق منو زیر پا نذاره ازدواج کنه با وجود تمام حسادت زنانه ای که به قلبم چنگ میزنه مخالفت نمیکنم و این حق رو بهش میدم. اما بشرطی که اون خانم مثل خودم با انصاف و با وجدان باشه و جایگاه خودش رو بدونه.
    • مریم IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      0 0
      بد بود
    • زرین IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      0 1
      بس قبول داری این حکم ابدی نیست و در شرایط متفاوت میتونه تغییر کنه
  • اصفهانی IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    2 0
    فاسدان ادا ری بستر ساز فسادهای اداری و غیر اداری هستندولاغیر.
  • IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    6 0
    ولی واسه یه زن سخته که همسرش با کس دیگه ای هم رابطه داسته باشه لطفا اگه درک دارین درک کنین ولی اینطور که میبینم درکی در میان نیست باید حقوق زن و مرد برابر باشه ولی یه تعداد افراد کوته فکر مانع این قضیه هستند
  • ناشناس IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    6 3
    من خانمم چ اشکال داره مرد زن دوم اختیار کنه حداقل با رضایت خودش و جلوی چشای خودش اینکار بکنه نره مخفیانه با این و اون صیقه کنه
    • علی GB ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      8 1
      شما دیگه خیلی مشکل داری که حاضری شوهرت با یکی دیگه باشه اون هم کنار خودت ،
    • moon IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      2 1
      این چه توجیه مسخره ایه که میگید یه ذره فکر کنید بد نیست اگه شوهر داری حاضری شوهرت اینکارا رو بکنه لطفاً درک داشته باشید و بیهوده صحبت نکنید!!!!
    • ناشناس IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      3 0
      شوهر تو مریضه اگه بخواد اینکارو کنه...خیلی مردا هستن که درست زندگی می کنن و به یک همسر قانعن...اگه نگران رابطه مخفیانه شوهرتی پس به بقیه جمع نبند شوهر تو آدم نیست
    • *-* IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      3 2
      خجالت نمیکشی؟ابروی هرچی زنه شماها بردید یه ذره عزت نفس نداری؟مگه تو برده ی جنسی شوهرتی؟همه ازدواج میکنن تا ارامش داشته باشن با این عقاید مزخرفت گند نزن به مفهوم ازدواج انشالله زودتر نسلتون منقرض شه
    • پرسشگر IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      2 1
      باشه منم آقا هستم چ اشکال داره زن مرد دوم اختیار کنه حداقل با رضایت خودش و جلوی چشای خودش اینکار بکنه نره مخفیانه با این و اون صیقه کنه
  • علی بیات مختاری IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    باید دستورات علمی وعقلی اسلام قرار بگیرد
  • آریانا IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    6 1
    شما برین دلیل بهتر پیدا کنین اگه موضوع بچه دار شدن هست خب خیلی از مردها هم هستن که توانایی تولید مثل رو ندارن اون وقت زن ها هم می تونن برن یک همسر دیگه داشته باشن چون حق طبیعیه عادت ماهانه هم برای همه خانم هاست و اصلا دلیل خوبی نیست اگه زن اول عادت ماهانه میشه زن های دیگه هم میشن و اینکه مگه زن ها برای رفع نیاز های جنسی ساخته شدن؟؟؟! یه سوال هم از نویسنده دارم آیا شما انسان هستید و چیزی‌ راجب عدالت می دونین؟!
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    6 0
    قطعا کسی ک اینارو نوشته مرد بوده چون همه رو ب نفع مردا نوشته،
  • Somaye IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 1
    جمله ی اولت رو که روایت از آقا امام صادق علیه السلام است رو آخر نوشتی . در این دوره زمونه مردا به زن و بچه ی قانونی خودشون مسئولیت ندارن اون وقت چطور مییگن که باید چند زن بی سرپرست اختیار کنند .
  • ناشناس IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 1
    اولا این آیه شرط عدالت دارد مردا نمیتونن بین مادر و زنشون عدالت برقرار کنن چه برسه زن دوم یا هووی زن اول حالا بعضی میگن عدالت منظور قرآن عدالت در محبت بوده خوب همین محبت به طرفه عدالت مرد را تحت شعاع قرار میده
  • آرش IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 0
    باتوجه بفرمایشات والبته جوحاصل برجامعه امروز.....کاملاموافقم هر۴تاشو
  • سارا IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    3 1
    از نظر من که خانمی جوان هستم تعدد زوجات برای مردی که وجدان داشته باشه و بتونه جایگاه همسرانش رو حفظ کنه بسیار هم پسندیده است یعنی وقتی همسر جدیدی اختیار کرد اونهمه سال زندگی که با همسر قبلی داشته رو فراموش نکنه و به همسر جدیدش بیشتر عشق و توجه نده. اگر مردی توانش رو داشته باشه و اولویت بندی همسرانش رو رعایت کنه تعدد زوجات از شیر مادر براش حلالتره
  • At55 IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    2 1
    سلام من اینو دارم به اون هایی میگم که میگن نابرابری هست درسته شاید زن ها از این نظر نابرابری باشه ولی از چند نظر اصلا نابرابری نیست مثلا شما برین ببینین چند نفر مرد یا پسرشهید شدند نسبتشون رو با زن ها مقایسه کنید چه تو جنگ ایران عراق چه توی کل دنیا بعد بیاین بگین نابرابری
    • یکی IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 2
      باعث اون جنگ یه مرد بوده و زن نبوده این مردا هستن که دنیا رو دارن نابود می‌کنن
  • فاطمه IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    4 1
    خدا در روز قیامت چه جوری میخواد جواب دل شکسته ی من رو بده؟؟؟؟؟ منی که از پاکی و نجابت کمتر از فاطمه ی زهرا نیستم.....منی که با نداری همسرم ساختم و زندگی خوبی رو دست و پا کردیم....حالا که به جایی رسیده دستش به دهنش میرسه زن بگیره؟؟؟؟؟ وقتی من ندار بودم و از گشنگی شبهای زیادی سکوت کردم...وقتی جوانی من که پر از حسرت بود در کنار این مرد گذشت و هیچ لذتی از زندگی نبردم چرا من نگفتم برم با مرد دیگه ای عشق و حال کنم و به خواسته هام برسم و پول بهم بده؟؟؟؟ چرا نگفتم؟؟؟؟ چون وفادار بودم
    • *-* IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      0 1
      آخ 😰عزیزم این اتفاق واسه یکی از اقوام ماهم اتفاق افتاد و خانومه دچار کلی بیماری های روانی شد از اون موقع به این فکر میکردم که چقد ناعادلانس خدا بهت صبر بده 🥲
  • فاطمه IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    5 1
    مگه زن ها دوران بارداری رو طی میکنن موقع به دنیا اومدن بچه ..بچه برای پدرش نیست؟؟؟؟؟ مگه پدر مالک بچه نیست؟؟؟ چرا اگه نمیتونه تحمل کنه زن رو باردار میکنه؟؟؟؟ اون زن برای مردی باردار شده که بچه ی خودش تو شکمشه ....بعد بره بهش خیانت کنه؟؟؟ این شد دلیل؟؟؟؟ مگه مردها میرن جنگ نیاز جنسی دارن....زن هاشون نیاز جنسی ندارن تو خونه؟؟؟؟
  • زن ایرانی IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    3 2
    من که قانع نشدم ، خب ممکنه زنی هم از،شوهرش صاحب فرزند نشه ، اون زن از نظر شما حق طبیعی نداره که اولاد داشته باشه؟ چرا فقط نوشتی اگه مرد از زن اولش،صاحب اولاد نشه میتونه بره دوباره ازدواج کنه؟ با این فرمایشات روز به روز مردان گستاخ تر و زنان کم تحمل تر شدند ،همینه که برخی آقایان کثیف میرن دنبال هوس بازی
  • مادر ومعلم FI ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    3 1
    زن میتواند جسد شوهرخودرا روی سنگ مرده شو خانه تصورکند ولی نمی‌تواند شوهرش رادرآغوش زن دیگری تصورکند،این است واقعیت.....
  • یکی IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 2
    تموم شد؟ حتی تأثیرگذارم نبود 😐
  • زهرا PK ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 1
    مرگ بر هر مردی که بخواد به فکر زن دوم باشه، یا خیانت کنه، چقدر زنان در پیکر جامعه‌ ای ما مظلوم هستند
  • بهار IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    0 1
    توی شرایطی با رعایت مسائلی به نظرم میتونه خوب باشه
  • پروانه IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 0
    اگه این کار خوبه و تو قرآن هم هست پس چرا خود رهبرمون ازدواج دوم رو واسه کسایی که تو بیت رهبری کار میکنن منع کرده کلا؟؟؟؟؟؟ اولی قرآن هست ولی دومی نظر رهبرمون هست که آشنایی کاملی با قرآن دارن...و جالب اینجاست که چرا خود رهبر این رو برا کل جامعه منع نکرده و فقط بیت رهبری؟؟؟ و جالبه من چند جا فضای مجازی این سوال رو مطرح کردم کسی پیگیر نشد! من فقط این سوال رو مشکل دارم وگرنه بقیه سوالا همشون پاسخ منطقی دارم...آدم خجالت میکشه از هچین مزخرفات مثلا مملکت اسلام و عدالته😑
  • پسرای احمق :/ GB ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    1 1
    آهاااااا اگر زن نتونه بچه دار بشه مرد ۴ زن میگیره اما مرد اگر نتونه زن باید توجه نکنه و به ادامه زندگی باهاش ادامه بده :/// چقدر منطقی و خوب واقعا مرحبا اصلا بسیار زیاد قانع شدم منننننننن ،ید :)
    • احمد IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      2 4
      اینکه مرد داره زن اول رو نگه میداره از لطف و کرامتشه وگرنه میتونه طلاقش بده و آواره کوچه و خیابونش کنه. ضمنن پاسخ سوالت هم واضحه چون این مرده که خرجی میده و میتونه خرج چندتا زن رو بده. زنی که باید خرجش کشیده بشه چطور میخواد چندتا شوهر کنه؟ اونی که خرجشو میده راضیه؟؟
  • نا شناس IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    3 0
    مگه زن جنس دوم هستش که فقط مرد رو در نظر گرفتید فقط دنبال کمر به پایین مرد هستید که مبادا اذیت نشه .مگه زن نیاز جنسی یا روحی نداره .روان زن این وسط چی میشه و چه جور میشه آرومش کرد .شما دانایان برای اون هم نسخه دارید
  • سرباز امام زمان(عج) IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    ای بابا حالشو ندارم این همه رو بخونم😅 یکی خلاصه کنه
  • محمد IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 0
    والا باید اولا اینکه اگه ما مسلمانیم قانونی که خدا وضع کرده اما و اگر نداره و دوما یکی از خصوصیتهای زن حسادت است اگه زنها این حسادت رو بزارن کنار همه چیز درست میشه توی قرآن شرط برای ازدواج دوم اومده که وقتی مردها میتونن زن دومی داشته باشم که عدالت بینشون رو رعایت کنن
  • احمد IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 1
    اونم میتونه طلاق بگیره و بره یه شوهر دیگه بگیره. حالا شاید بگید چرا مرد نباید طلاق بگیره و بره زن دیگه بگیره. باید بگم چون این مرده که خرجی میده. مرده همینکه زن اولشو طلاق نمیده و خرجشو میکشه درواقع داره کمک میکنه بهش. با طلاق دادنش اتفاقا مرد سود میکنه‌. زنه هم خودش اگر بخواد میتونه طلاق بگیره.
  • احمد IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    1 1
    اول میخوام بگم که من موافق این مسئله نیستم مخالفش هم نیستم. این حرف حرف خداست و من در جایگاهی نیستم که تاییدش کنم یا ردش کنم. فقط میخوام بگم این قانون در مواقعی بسیار کارآمد میشه. مثلا در زمانهای جنگ که مردان میرن میجنگن و کشته میشن و زنان در خانه می مانند و از جنگ مصون هستند. در چنین مواقعی که توازن جمعیتی بهم میخوره این قانون اسلام راهگشاست. اما در شرایط فعلی، با آماری که از جوانهای زیر ۳۰ سال موجوده، تعداد دختر و پسر تقریبا برابره. یعنی اگر کسی بخواد زن دوم هم بگیره شانسش برای این کار خیلی کمه و در واقع حق یک مرد دیگه رو برای ازدواج پایمال کرده. پس بازهم حرفی که اول گفتم رو میگم. این حرف خداست و من نباید توجیهش کنم. حرف خدا اما و اگر نداره. دین یه چیز دموکراتیک نیست که یه بخشیش رو قبول کنی مثل مهریه و نفقه و جهاد فقط برای مرد و یه بخشیش رو رد کنی مثل چند همسری.
  • ناشناس IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 1
    با این تعاریف باید مطیع اسلام بود و 4همسر اختیار کرد
  • ناشناس IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 1
    انشاالله ظهور اقا امام زمان
  • انسان JP ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    0 0
    شمافکرکردی جواب دادی نه دراصل خودتووزن بارگی روتوجی کردی اون خدایی که همه جهان هستی روآفریدخیلی بهترمیتونه تعادل آفرینش برقرارکنه که هیچ کس بی شوهروبی زن نمونه این کارشما فکربشره وهوسرانی ولودگی وگنده شلواریه عزیزدل مرد وزن یکیه اگه تومیتونی قبول کنی این مسئله روزنم قبول خواهدکردمگه روزی زن وبچه دست شماست پس خدااینجا کجاست
  • زهرا IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    0 0
    با سلام بنظرم مطالبتون بسیار سطحی و خنده دار بود اگر هم میخواهید مطلبی بنویسید لطفا منطقی و قانع کننده باشد.من خودم خانم مومن و محجبه ام با این مطالب فقط بیشتر از دین فاصله مییگیرم وای بر بقیه
  • R IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 0
    اینقدر این مقاله خنده دار بود که توی شوک بودم از سطح تفکر نویسنده به شدت زن ستیزانه و مرد سالاری بود اولا در جواب کسایی که میگن خرج زن رو مرد میده پس حق داره با بقیه بره، الان خانم ها پا به پای مردا کار میکنن حتی کسانی که خانه دار هستند از بچه و خانه مراقبت می‌کنند مطمئنم مردا یک دهم زنا نمیتونن از پس بچه ها و خانه بر بیان ، یکی هم مثل من از صبح تا شب سرکار هستم خوب این از این دوما زنان خیلی خیلی بیشتر از مردان به محبت نیاز دارند به رابطه نیاز دارند ذاتا احساسی هستند و دوست دارن همسرشون فقط و فقط به اونها توجه کنه پس با دلایل شما اگر مردی نازا بود زن میتونه خیانت کنه اگر مرد یه روزی مریض شده روزی بی‌حال بود یه روزی ناتوانی جنسی داشت زن میتونه بره با مرد دیگری نیاز هاش رو برطرف کنه ،اگر مرد به ماموریت کاری رفت یا توی خونه حضور نداشت تا نیاز همسر رو برطرف کنه زن میتونه خیانت کنه ، میبینید؟ اگر اینها همه برعکس بشه مخالفید اینکار فقط خیانت حلال نامیده میشه که درکش نمیکنم چون خیانت خیانته چه مرد چه زن و بدترین و کثیف ترین آدم ها تن به اینکار میدن ... دلیل آخر با اینکار با روح و روان بچه ها بازی میکنید تا آخر عمرشون نمیتونن درک کنن عشق پدر و مادری چیه هیچوقت تعهد رو یاد نمیگیرن چه بخوایید چه نخوایید از والدی که خیانت کرده چه مادر باشه چه پدر تنفر پیدا میکنن و الگو برداری میکنن توی محیط سمی رشد می‌کنند اگر هوس بازید اگر چند همسر میخوایید هیچوقت ازدواج نکنید زندگی یکی دیگه رو خراب نکنید اینقدر همه چیز رو توی این اسلام به سمت کمر به پایین بردید که بعضیا تنفر پیدا کردند در صورتی اصلا این نیست مگه خدا زن رو آفرید تا وسیله باشه؟ اگه اینطور بود دیگه زن رو به وجود نمی‌آورد اگه اینطور بود کنار حضرت آدم یه چهار تا حوا میزاشت دیگه! دوست دارید با دختر خودتونم همینقدر مثل یه تیکه لباس برخورد بشه؟ فقط اونو برای لذت جنسی ببینن؟ یعنی زن هیچ ارزشی جز رابطه نداره که تمام دلایل مسخره ی خیانت رو اینطوری توجیح میکنید پس نیاز خود زن چی میشه همینکارا رو میکنید یه سری ها فمنیست های تندرو میشن و از همه ی مردا متنفر میشن
  • مجید IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    1 1
    اصلا اون مرده چجوری میتونه چهارتا زنو تحمل کنه یه دونشم نمیشه تحمل کرد چه برسه به چهارتا ..
  • زهراسادت IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
    0 0
    اون زنی که شوهرش مرده حساس ،ولی زنی که هو مییاد روش حساس نیست ،توضیحات از طرف یک مرد هوس،باز نوشته شده ،،برای شادی یک زن ،یه زن دیگه فدابشه ،واقعا مسخرست