جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آرامش

حوزه/ پروردگار، به مؤمنانى كه اهل عمل صالح و نماز و زكاتند، نظر ویژه ‏اى دارد. كلمه «ربّهم» در آیه ۲۷۷ سوره بقره اشاره به لطف خاصّ اوست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 277 سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ

* ترجمه                      

همانا كسانى كه ایمان آورده و كارهاى نیكو انجام داده‏ اند و نماز برپا داشته و زكات پرداخته ‏اند، پاداششان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسى بر آنهاست و نه غمگین مى ‏شوند.

* نکته ها                     

این آیه، برابر رباخواران كه «كفّار اثیم» هستند، سیماى مؤمنان را ترسیم مى ‏كند كه عمل صالح انجام داده و نماز را بر پاى مى ‏دارند و زكات پرداخت مى ‏كنند تا اشاره به این باشد كه زمینه‏ ى برچیده شدن ربا در جامعه، توجّه به ایمان و عمل صالح و احیاى نماز و زكات است.

مردم چهار گروهند:

1- گروهى ایمان آورده و عمل صالح انجام مى ‏دهند كه اینان «مؤمنانند».

2- گروهى، نه ایمان آورده و نه كار شایسته انجام مى ‏دهند كه اینان «كافرانند».

3- گروهى ایمان دارند، ولى عمل صالح ندارند كه اینان «فاسقانند».

4- گروهى ایمان ندارند، ولى اظهار ایمان مى ‏كنند و در ظاهر كار نیك انجام مى ‏دهند كه اینان «منافقانند».

اگر رباخواران از خدا و مردم بریده ‏اند، امّا در مقابل، كسانى هستند كه اهل ایمان و عمل صالح بوده و از طریق نماز، با خداوند مرتبط مى ‏باشند و با پرداخت زكات با مردم پیوند دارند.

* پيام ها                      

1- اسلام در كنار مسائل عبادى و فردى، به مسائل اقتصادى و مردمى نیز توجّه دارد. نماز و زكات در كنار هم مطرحند. «اقاموا الصلوة و اتوا الزكاة»

2- ذكر نماز و زكات بعد از عمل صالح، نشانه آن است كه در میان كارهاى شایسته حساب این دو جداست. «عملوا الصالحات و اقاموا الصلوة و اتوا الزكاة»

3- تشویق نیكوكاران به دنبال تهدید بدكاران، یك اصل تربیتى است. «لهم اجرهم عند ربّهم»

4- هوشمند كسى است كه در محاسبات، تنها به موجودى امروز كه در دست دارد ننگرد، بلكه به آینده و ذخیره‏هایى كه نزد خداوند است توجّه داشته باشد. «عند ربّهم»

5 - پروردگار، به مؤمنانى كه اهل عمل صالح و نماز و زكاتند، نظر ویژه ‏اى دارد. كلمه «ربّهم» اشاره به لطف خاصّ اوست.

6- وعده‏ هاى الهى، انگیزه ‏ى عمل صالح است. «لهم اجرهم عند ربّهم»

7- امنیّت وآرامش واقعى، در سایه‏ى ایمان و عمل صالح و پیوند با خدا و مردم است. «لاخوف علیهم و لا هم یحزنون»

8 - عوامل آرامش، ایمان، عمل صالح، نماز و زكات است. «امنوا و عملوا الصالحات و اقاموا الصلوة و اتوا الزكوة... لاخوف علیهم ولا هم یحزنون»

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha