سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مخالفت دانشگاه اسلامی علیگر از برداشتن واژه «اسلامی» از نام دانشگاه

حوزه/ در حالی که مقامات دولتی هند پیشنهاد سکولار شدن اسامی دانشگاه ها در این کشور را داده و قصد داشتند واژه «اسلامی» را از نام دانشگاه اسلامی علیگر بردارند، این تصمیم با مخالفت گسترده ای مواجه شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از newsx، دانشگاه اسلامی علیگر، یکی از پرسابقه ترین دانشگاه ها در هند، ایده  کمیته دانشگاهی را برای برداشتن واژه «اسلامی» از نام سردر این دانشگاه را «مضحک» دانسته و اعلام کردکه این پیشنهاد، تاریخچه و ماهیت ویژه دانشگاه را از بین خواهد رود.

گفته می شود درگیری ها زمانی آغاز شد که اکتبر سال گذشته دولت هند، اقدام به ایجاد یک گروه بازرسی برای ارزیابی تخلفات ادعا شده در 10 دانشگاه مرکزی این کشور کرده و این افراد در گزارش حسابرسی شان پیشنهاد به تغییر نام دانشگاه داده بودند.

براساس پیشنهاد این گروه، واژه های  «اسلامی» و «هندو» بایستی به ترتیب از نام های دانشگاه های اسلامی علیگر و دانشگاه هندوی بنارس برداشته می شد تا این دانشگاه ها هویت سکولار داشته باشند. ادعا شده بود که بودجه دانشگاه از دولت هند تامین می شود و دولت نیز هویت سکولار دارد.

در این گزارش آن ها پیشنهاد داده بودند که نام دانشگاه به «دانشگاه علیگر» یا به نام بنیانگذار آن یعنی «آقاسید احمدخان» تغییر پیدا کند.

جاوید اختر کارمند اداره ثبت نام دانشگاه در این باره گفت: نام دانشگاه ما را از تاریخچه، هدف و هویت دانشگاه آگاه می کند و حفاظت از آن وظیفه ماست.

در انتقادات گسترده، مقامات دولت مرکزی مجبور به عقب نشینی شده و پیکاس جوادکر وزیر منابع انسانی و توسعه هند اعلام کرد که دولت هیچ قصدی برای تغییر اسامی این موسسات آموزشی بسیار قدیمی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha