جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نخعی پور

حوزه/معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان جنوبی سیدالشهدا را مظهر مسئولیت پذیری دانست و گفت: محرم به یک معنا درس بزرگش همین مسئولیت پذیری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، حجت الاسلام علیرضا نخعی پور معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان جنوبی، در هیئت ساقیان عاشورایی بیرجند، اظهار داشت: انسان باید مسئولیت پذیر باشد چراکه خیلی از مشکلات که امروز به آن دچار هستیم ناشی از همین مسئله است.

وی افزود: اینکه بعضی همچنین روحیه ای دارند که من کاری به کار کسی ندارم و به من ارتباطی ندارد، این حس اهل بیتی نیست و باید بدانیم که کربلا صحنه آدم های که مسئولیت پذیر و مسئولیت ناپذیر است.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان جنوبی سیدالشهدا را مظهر مسئولیت پذیری دانست و گفت: محرم به یک معنا درس بزرگش همین مسئولیت پذیری است.

حجت الاسلام نخعی پور با اشاره به اینکه حزب‌الله لبنان در دل شیر، محبت سیدالشهدا را دارند، بیان داشت: سید حسن نصرالله در یک سخنرانی اعلام کرد که مسئولیت پذیری را از خود سیدالشهدا آموختیم.

وی متذکر شد: پیش از قیام امام حسین، خیلی ها به امام حسین نصیحت می کردند که با یزید در نیفتید حتی خیلی از فقهای آن زمان علناً دیده بودند که یزید شراب خواری می کند اما در قبال دین مسئولیت پذیر نبودند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه مسئول یعنی کسی که باید پاسخ دهد، تاکید کرد: روایت داریم که برای فردای قیامت پاسخ آماده کنید و کسی که مسائل قیامت را قبول داشته باشد، باید پاسخ سوالات را امروز آماده کند.

حجت الاسلام نخعی پور عنوان کرد: ما در برابر خودمان، خدا، خانواده، جامعه و حتی جهان مسئولیم و حضرت علی نیز در نهج‌البلاغه این موارد را بیان کرده است.

تکالیف خدا به نفع خودمان است

وی تکلیف خدا بر گردن ما را به نفع خود ما دانست که برخی به آن توجه نمی کنند و متذکر شد: همه موارد سوال می شود و باید پاسخ آن ها را بدهیم.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بعضی ها رابطه خودشان را رابطه تکلیفی قرار نداده اند و می پرسند چرا خدا جواب ما را نمی دهد، اعلام کرد: هرکس باید از خودش بپرسد که در برابر خدا چه کرده است.

حجت الاسلام نخعی پور بیان داشت: سه مسولیت در برابر خدا داریم که اولین مسئولیت ما این است که نسبت به خدا شناخت داشته باشیم و برای این موضوع، باید وقت هایی برای فکر کردن بگذارد زیرا این وظیفه ما است که خدا را بشناسیم.

وی افزود: رفتار انسان مبتنی بر بینش است و حضرت علی در نهج‌البلاغه نیز می‌گوید که ابتدای دین معرفت است و در روایت ما کسب معرفت به عنوان عبادت مطرح شده است.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان جنوبی عنوان کرد: سه نوع عبادت داریم که يکی عبادت بدنی مثل نماز و روزه است، یکی عبادت مالی مثل زکات و خمس است که جمعيت کمتر می شود و سومین عبادت هم عبادت تفکر است که معادل هفتاد سال عبادت است که در این عبادت خیلی جمعیت افراد کم می شود.

شناخت عمیق تر رفتار بهتر را نتیجه می دهد

حجت الاسلام نخعی پور با بیان اینکه هرچه شناخت عمیق تر باشد رفتارها بهتر می شود، خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات در بحث معرفت، این است که رفتارها متفاوت می شود.

وی دومین نوع مسئولیت انسان را ارتباط با خدا دانست و بیان کرد: نماز رابطه ما با خداست و سومین مسئولیت نیز اطاعت از خداست به طوری که در پیروی از دستورات الهی نه جلوتر و نه عقب تر باشد.

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha