پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کاروان نینوا

حوزه/ کاروان نمادین نینوا در بیرجند، جهت ایجاد حال و هوای ماه محرم در شهر و فضای حزن‌انگیز، ترویج سنت اهل بیت(ع) و بیان مظلومیت امام حسین(ع) به راه افتاد.

به گزارش خبرنگار «حوزه» در بیرجند، در دوم محرم الحرام سال 61 هجری، زمانی که کاروان سید الشهدا(ع)، به صحرای کربلا رسید، اسب آن حضرت حرکت نکرد، امام(ع) پرسیدند: "نام این زمین چیست؟ گفتند: «غاضریه»، نام دیگرش را پرسیدند، گفتند:«شاطی الفرات»، امام دوباره فرمودند نام دیگری هم دارد؟ گفتند: اینجا را «کربلا» هم می‌گویند.

در این هنگام حضرت آهی از دل کشیدند و گریه شدیدی کرده و فرمودند " به خدا قسم زمین کربلا همین است، به خدا اینجا مردان ما را می‌کشند، بخدا قسم اینجا زنان و کودکان ما را به اسیری می‌برند، به خدا قسم اینجا پرده حرمت ما دریده می‌شود، ای جوانمردان، فرود آیید که محل قبرهای ما اینجاست."

در این روز همچنین امام حسین(ع) برای بزرگان کوفه نامه‌ای نوشتند و آن را به "قیس بن مسهر صیداوی" دادند که به کوفه برساند، اما متأسفانه مامورین در بین راه قیس را گرفتند و پس از آنکه او بر ضد یزید و ابن زیاد سخن گفت، او را به شهادت رساندند.

هنگامی که خبر شهادت قیس به امام حسین(ع) رسید آن حضرت گریستند و فرمودند" اللهم اجعل لنا و لشیعتنا عندک منزلا کریما، و اجمع بیننا و بینهم فی مستقر من رحمتک انک علی کل شی‌ء قدیر". یعنی " خداوندا، برای ما و شیعیان ما در نزد خود پایگاه والایی قرار ده و ما را با آنان در جوار رحمت خود مستقر ساز که تو بر انجام هر کاری قادری".

با توجه به این جریان، روز گذشته کاروانی با نام "کاروان نینوا"، برای سیزدهمین سال پیاپی در شهرستان بیرجند و به همت هیأت محبان الزهرا(س) این شهر، حرکت کرد و از ساعت 8 صبح الی 23 شب، خیابان‌ها و میادین اصلی شهر را زیر پا قرار داد تا به صورتی ویژه آمدن محرم و روزهای عزای اهل بیت را به نمایش گذارد.

ایجاد حال و هوای ماه محرم در شهر و فضای حزن‌انگیز، ترویج سنت اهل بیت(ع) و بیان مظلومیت امام حسین(ع) از اهداف برگزاری این کاروان بود.

مردم با دیدن این کاروان ناخودآگاه بغضی در گلویشان جای می گرفت و تا به خود می آمدند، می دیدند که صورتشان را اشک فرا گرفته، اشکی که نشان از دلتنگیشان برای آمدن محرم و عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) داشت.

مساح، مسئول قافله نمادین نینوا، در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند با بیان این که حرکت این کاروان به همت هیأت محبان‌الزهرا(س) است، اظهار کرد: کاروان نمادین نینوا شامل 6 رأس اسب، 10 نفر شتر، کجاوه و محمل حضرت زینب(س) و گهواره حضرت علی اصغر(ع) است و در این کاروان از پلاکاردهای حاوی پیام عاشورا، محتوای رسانه‌ای و آیینی سایر حکومت‌ها و یک‌سری موسیقی‌ها حزن‌انگیز استفاده شده است.

وی افزود: در این کاروان تلاش شده تا از محتوای رسانه‌ای و آیینی سایر حکومت‌ها و یک‌ سری موسیقی‌های حزن‌انگیز استفاده گردد.

مسئول قافله نمادین نینوا با اشاره به اینکه گروه دمام نوازی العبرات به آیین عرب زبان‌ها می‌پردازد، ادامه داد: بیش از 200 نفر و همچنین تعدادی کارآموز شیعه افغان نیز در برگزاری این کاروان با ما همکاری داشته اند.

حال و هوای این روزهای شهر، حال و هوای دگری است، هر روز تعدادی از هیأت ها در سطح شهر برای عزاداری سید الشهدا دسته ای سینه زنی و زنجیر زنی به راه می اندازند و هرشب در تمامی مساجد و هیأت ها بساط روضه و سخنرانی برپاست.

ایستگاه های صلواتی که توسط چندین جوان اداره می شود روز به روز زیادتر می شود تا در روزهای نهم و دهم محرم به شایستگی پذیرای عزاداران حسینی باشند.

این شور و شوق نشان از آن دارد که فرهنگ عاشورا در رگ های تمامی ملت بزرگ ایران ریشه دارد، ریشه ای که هیچوقت خشکیده نخواهد شد.

انتهای پیام/ط

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha