چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مداحی

حوزه/ استاد حوزه علمیه و دانشگاه با اشاره به جایگاه والای مداحی در اسلام، گفت: باید سبک مداحی و نوحه‌خوانی مادحان متناسب با شئون و آموزه‌های اسلامی باشد در غیر این صورت کارایی مورد انتظار را نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام محمد اسدی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به اهمیت و جایگاه مداحی در دین اسلام، اظهار کرد: مداحی به برکت انقلاب اسلامی و پس از جنگ تحمیلی اوج پیدا کرد و بالنده شد.

وی افزود: در گذشته مداحی به شکل اصیل تنها در تهران، قم، مشهد کاشان و یزد بود و بقیه استان‌ها مراسم‌های بومی خود را داشتند و در همان قالب مراسم برگزار می‌کردند.

حجت‌الاسلام اسدی ادامه داد: مداحی در طول تاریخ از صدر اسلام که بحث مناقب خوانان به وجود می‌آید تا زمان صفویه که به اوج خود می‌رسد، در هیچ دوره‌ای به اندازه زمان انقلاب اسلامی ایران رونق نداشته است که این هم به لطف اهل‌بیت(ع) و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مداحان هم در مراسم‌ها لباس عبا بر تن کنند، گفت: موضوع پوشیدن لباس عبا مربوط به امروز نیست و از گذشته این پوشش مرسوم بوده است.

حجت‌الاسلام اسدی ادامه داد: همانند روحانیان که مدتی درس می‌خوانند سپس لباس روحانیت بر تن می‌کنند برای مداحان هم به همین ترتیب بوده است، به‌گونه‌ای که مداحان قدیمی پس از استادی عباگذاری می‌کردند.

وی ادامه داد: حال که رهبری بر این موضوع تأکید دارند هدف این است که مداحان یک لباس فرم و رسمی بر تن داشته باشند، متأسفانه این امر منسوخ شده بود و در برخی از مداحان دیده شده بود که نه‌تنها لباس شایسته عزاداری نمی‌پوشند بلکه لباس‌های زننده نیز بر تن دارند و در مجالس حضور دارند.

حجت‌الاسلام اسدی خاطرنشان کرد: متأسفانه در شماری از شهرها و مناطق برخی مداحان از عرف خارج شده‌اند در حالی که در شارع مقدس برای ما خط قرمز تعیین شده است.

این استاد حوزه علمیه گفت: باید سبک مداحی و نوحه‌خوانی مادحان متناسب با شئون و آموزه‌های اسلامی باشد در غیر این صورت کارایی مورد انتظار را نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: اگر شرع ما این سبک خواندن و مداحی را بپذیرد مشکلی نیست اما چنانچه مداحان ما از حدود دینی و اسلامی خارج شوند و به قولی خط قرمز را رد کنند باید با آن‌ها برخورد شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha