چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
عاشورا و انتظار

حوزه/ یک کارشناس مذهبی گفت: یکی از ابعاد اقتصاد مقاومتی در هیئت ها، در همان فضا و محله مورد نظر می باشد، به این معنا که هیئتی ها قسمتی از خیرات خود را به رفع مشکلات اقتصادی مردم محله اختصاص دهند، دومین موضوع نیز تبیین درستی از شرایط کنونی و آنچه هست و باید، بشود.

حجت الاسلام سابقی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند اظهار کرد: عزاداری یک نوع ارتباط عاطفی و توسل به ساحت اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) است و هرچه قدر این ارتباط عمیق تر شود زمینه ساز معرفت و محبت و اطاعت بیشتر خواهد بود و فلسفه و حکمت اصلی عزاداری نیز همین زمینه سازی اطاعت و انس بیشتر با اهل بیت است.

وی افزود: حضور نسل جوان در مراسمات و جلسات حسینی بسیار پر رنگ است و علت آن نیز این است، که جوان نسبت به سایر اقشار از احساسات و عواطف عالی تری برخوردار است، لذا جذابیت، عظمت و مظلومیت امام حسین(ع)، جوان را به خود جذب می کند و این دقیقا همان عنصری است که دشمنان نیز از آن سوء استفاده می کند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: عنصر احساسات و عواطف در جوان عامل سوء استفاده دشمن است، و در طرف مقابل، دین از این عنصر شریف در مسیر جذب به حقیقت استفاده می کند، لذا این نقش تربیتی که شروع آن، نشست در پای سخنرانی هاست می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

حجت الاسلام سابقی با بیان اینکه اگر احساسات و شور در کنار شعور و معرفت قرار گیرد، لذت بخش است، تصریح کرد: هر عمل خوبی طبیعتا در مقام اجرا دچار آسیب هایی است، اما با برنامه ریزی درست می توان این آسیب ها را به حداقل رساند.

وی با اشاره به اینکه داستان امام حسین(ع) به خاطر عظمت آن از دو سوی، یکی از سوی دشمنان دانا و دوم از سوی دوستان نادان دچار آسیب و آفت شده و می شود، ادامه داد: این آسیب ها و آفت ها گاهی جنبه ظاهری دارد و گاهی جنبه محتوایی و باطنی.

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: مهمترین نکته در مواجه با این آسیب ها و بدعت ها این است که از چارچوب انصاف خارج نشویم و به گونه ای برخورد نکنیم که افراد دچار زدگی شوند.

حجت الاسلام سابقی یادآور شد: افراط و تفریط هر دو غلط است، و نباید به گونه ای باشد که آسیب ها را رها کنیم تا هر کس هرگونه که خواست عمل کند و یا به بهانه ی این آسیب ها همه چیز را به زیر سوال ببریم، بلکه درست این است که با رفاقت از طریق بزرگان، ریش سفیدان و مداحانی که در هیئات تأثیرگذار هستند آسیب ها را به حداقل برسانیم.

وی افزود: سال ها قبل در  مقاله ای که یکی از موسسات تحقیقاتی غرب برای انقلاب ایران نقشه هایی طرح ریزی کرده و نوشته بود، " سه نکته عامل وحدت شیعیان است و باید آن ها را مورد هدف قرار دهیم، اولین مورد، مسئله عاشورا و امام حسین(ع) که باعث ایجاد فرهنگ شهادت طلبی و مقاومت در بین شیعیان است، دومین مورد فرهنگ انتظار و مهدویت که روح امید را زنده نگه می دارد و سومین مورد، مرجعیت و روحانیت، که عامل انسجام و وحدت شیعیان می باشد که مصداق این مورد قطعا ولایت فقیه می باشد،" لذا این نشان می دهد که دشمنان راه های ضربه زدن به نظام را می دانند در حال اجرای نقشه های خود هستند.

این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: دشمنان آن چیزی که نقطه قوت شیعیان است را می بینند و در صدد از بین بردن آن برمی آیند تا مکتب اهل بیت(ع) که مخالف مواضع آن هاست را تضعیف کنند.

حجت الاسلام سابقی گفت: توفیق دشمن در جایی است که دوستان در هدفی کم کاری کنند و متأسفانه به نظر می آید که در هر سه بعد، کم کاری های جدی در طول این 40 سال و در کنار کارهای شایسته ای که انجام شده، صورت گرفته است، ولی درمسأله امام حسین(ع) به خاطر عظمت و گستردگی آن هنوز جلوه ی ویژه ی آن وجود دارد و فکر می کنم آن بعدی که مظلوم تر واقع شده و هجمه های سیاسی و کم کاری دوستان موجب شده تا ضربه ببیند، ولایت فقیه بوده است.

وی در رابطه با تشیع انگلیسی نیز عنوان کرد: تشیع انگلیسی همان اسلام آمریکایی یا همان اسلام بی خطری است که با مواضع دشمن جمع می شود.

این استاد حوزه ادامه داد: مهمترین رسالت امروز ما، تبیین درست تشیع است، یعنی باید داشته های خود را ابتدا به صورت درست به مخاطبان معرفی کنیم. در این بازاری که جنس های تقلبی زیاد شده، وظیفه ی روحانیون و فرهنگیان این است که اولا آنچه وجود دارد را تبیین کنند، زیرا تا تبیین درستی انجام نشود برداشتن قدم دوم که همان نقد مدعیات مخالفین و معاندین است، معنا ندارد.

حجت الاسلام سابقی با اشاره به اینکه دفاع از شبهات وقتی معنا پیدا می کند که توانسته باشیم مخاطب را با مبانی اصلی آشنا کرده باشیم، ابراز داشت: نقطه ضعف جدی که در حال حاضر برای مقابله با تشیع انگلیسی وجود دارد، این است که منتقدین و مخالفین این تفکر غلط، نسبت به معانی و معارف و مبانی آشنا نیستند، لذا در هجمه این شبهات به مرور زمان دچار انحراف می گردند، لذا قدم اول تبیین انقلاب ناب محمدی(ص) است و قدم دوم دفاع از مطالب و پاسخ به شبهات و نقد آنان می باشد.

این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) می توانند محور وحدت باشند، چرا که مقبول همه ی فرق و ادیان هستند و مظلومیت و پیام قیام امام حسین(ع) که همان آزادی بشریت از ظلم و جور است، را دریافت کرده اند.

حجت الاسلام سابقی عنوان کرد: محبت امام حسین(ع)، عامل اشتراک همه ی انسان های آزاده است، و تجلی این وحدت و محوریت در طول سال های اخیر، راهپیمایی اربعین حسینی است که سالانه بیش از 20 میلیون انسان لبیک گویان به سمت کربلا و زیارت حضرت حرکت می کنند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم این مکتب را در این ایامی که به نام ابا عبدالله الحسین(ع) است را به درستی تبیین کنیم قطعا بسیاری از دل های آماده بشریت جذب حقیقت خواهند شد.

این استاد حوزه بیان داشت: شعارهای حقیقی امام حسین(ع) مانند "هیهات من الذله" هر کدام یک مکتب فرهنگ ساز در عرصه ی ارتباط مختلف فرهنگی و سیاسی است، یعنی ما حاضر به پذیرش ذلت نیستیم حتی اگر در این راه آسیب ببینیم و جان خود را در این راه فدا کنیم.

حجت الاسلام سابقی عنوان کرد: فرهنگ امام حسین(ع) فرهنگ مقاومت و ایثار و شجاعت در عرصه ی ارزش هاست و اگر ما نیز می خواهیم حسینی باشیم باید اینگونه باشیم و در مقابل قدرت و مکنت دشمن دچار انفعال و ضعف نشویم.

وی در خصوص آسیب های در کمین هیئت ها نیز تصریح کرد: اگر هیئت‌ها به دسته بندی های سیاسی وارد شوند، قطعا آسیب و انحرافی خواهد بود که به صورت موریانه در اعماق آن نفوذ خواهد کرد و مورد سوء استفاده صاحبان زر و زور و تزویر قرار خواهد گرفت. اما اگر سیاست به معنای توجه به مقتضیات زمان و دفاع از نظام و حکومت اسلامی و ولایت فقیه یکی از ارکان تفکر هیئات و انسان های حسینی باشد، نه تنها آسیب نیست، بلکه باعث قوت هیات خواهد شد.

حجت الاسلام سابقی گفت: اگر هیئت با محوریت ارکان چهارگانه یعنی بانی مراسم، مداح، روحانی، مردم و مخاطبان رسالت خود را به درستی انجام دهد، می تواند نقش بسیار زیادی در اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

وی بیان کرد: یکی از ابعاد اقتصاد مقاومتی در هیئت ها، در همان فضا و محله مورد نظر می باشد، به این معنا که اولا هیئتی ها قسمتی از خیرات خود را به رفع مشکلات اقتصادی مردم محله اختصاص دهند، دومین موضوع نیز تبیین درستی از شرایط کنونی و آنچه هست و باید بشود.

این استاد حوزه گفت: هیئت ها در ایام ماه محرم و صفر که فرصتی 60 روزه را برای آن ها رقم می زند، باید به شایعات پاسخ دهند، زیرا در غیر این صورت دشمن به هدف خود که همان ناامیدی و سیاه نمایی ارکان نظام است، خواهد رسید.

انتهای پیام/ط

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha