جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل زاده-تهذیب آستانه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل زاده با اشاره به اهمیت آزادی بیان نظرات علمی مختلف گفت: یکی از ویژگی های بارز حوزه های علمیه اعتقاد به تعدد آراء و آزادی بیان است که از دیرباز بدین شکل بوده و اکنون نیز اختلاف نظرات علمی امری طبیعی و پذیرفته شده بحساب می آید.

به گزارش خبرنگار حوزه؛ حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل زاده با اشاره به اهمیت آزادی بیان نظرات علمی مختلف گفت: یکی از ویژگی های بارز حوزه های علمیه اعتقاد به تعدد آراء و آزادی بیان است که از دیرباز بدین شکل بوده و اکنون نیز اختلاف نظرات علمی امری طبیعی و پذیرفته شده بحساب می آید.

معاون تهذیب مدرسه علمیه جلالیه آستانه اشرفیه در ادامه خاطر نشان کرد: از جمله وظایف مهم ما طلبه پروری و تربیت طلبه می باشد که این امر از سابق توسط روحانیون و علما از روی احساس وظیفه انجام می شده و از دیرباز بدین گونه بود که علما برخی از افراد را از همان دوران کودکی در امورات مختلف علمی، تربیتی و ... زیر نظر و تربیت خود قرار می دادند و این مسئله در زندگینامه علما مشهود است.

وی در ادامه با اشاره به شخصیت علمی-اخلاقی و خدمات مرحوم آیت الله امینیان(ره) افزود: خداوند متعال جایگاه آیت الله امینیان(ره) را متعالی قرار بدهد. ایشان از علمای بزرگی بودند که شروع تدریس برخی دروس اصلی حال حاضر حوزه های علمیه مانند اصول مظفر و منطق مظفر توسط ایشان و در مدرسه علمیه حقانی قم اتفاق افتاد و به مرور جا افتاد. خب ایشان با این شخصیت علمی و اخلاقی عظیم بعد از انقلاب به آستانه اشرفیه آمدند با دغدغه طلبه پروری که این امر اهمیت این هدف را می رساند و ما امروزه برکت و ثمره این از خودگذشتگی ایشان را می بینیم .

ایشان با بیان این نکته که طلبه پروری با دانشجو پروری فرق میکند خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از آفات دانشگاه وارد حوزه های علمیه هم شده که باید مراقب بود، زیرا موجب میشود تا از مسیر و راه اصلی خودمان فاصله بگیریم.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به برنامه های تهذیبی و تربیتی مدرسه علمیه جلالیه آستانه اشرفیه گفت: ما چاره ای نداریم که برای تربیت طلاب مهذّب، در همه امور بصورت شبانه روزی از طلاب مراقبت کنیم تا با برنامه ریزی صحیح در مسیر مناسب حرکت کنند. به عنوان مثال یک ورزشکار حرفه ای را می بینیم که ساعت خواب و تغذیه و تمرین و ... او کاملا مشخص است. اما اینجا در بعضی مواقع متاسفانه تعریف شده نیست. ما هم در آستانه بنا را بر همین گذاشتیم تا در کنار طلاب باشیم و هر شب یکی از اساتید در حوزه می مانیم، ارزش ها و ضد ارزش ها را بصورت مداوم در مکالمات روزانه یادآوری میکنیم. نماز شب و مناجات اموری است که به آن توجه جدی میکنیم و همینطور سعی میکنیم تا حتی شده بوسیله برنامه های ورزشی و ... کاری کنیم بین الطلوعین طلاب به خوابیدن نگذرد.نمازهای روزانه را حتما با حضور مدیریت، بنده و یا یکی از اساتید به جماعت برگزار میکنیم. کارگاه های قرآن پژوهشی، حدیث شناسی، مهارت های طلبگی و ... را غروب و شب ها برگزار می کنیم که البته اجباری نیستند. درواقع همه تلاش ما این است تا با حفظ حرمت و حریم ها با طلاب هم سفره و همراه باشیم حتی در برنامه های ورزشی و تفریحی تا کمک حال آنها باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha