جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ حضور رهبر انقلاب در  اجتماع ده‌ها هزار نفری جهادگران بسیجی در ورزشگاه آزادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سیلی رهبری به ترامپ نزده صدایش گوش رسانه ها را کر کرد

بیانات روز پنجشنبه رهبر معظم انقلاب در همایش ده ها هزار نفری بسیجیان در رسانه های خارجی بازتاب داشت. آسوشیتدپرس در این باره گزارش داد: رهبر عالی ایران وعده داد گه جمهوری اسلامی با شکست دادن تحریم های آمریکا به این کشور «سیلی» می زند.آیت الله خامنه ای همچنین هشدار داد رسانه هایی که تحت کنترل دشمنان خارجی هستند می توانند مانند «سلاح های شیمیایی» خطرناک باشند. روزنامه اکسپرس انگلیس نیز نوشت: ایران تحریم های آمریکا را «غیرقانونی و بیرحمانه» قلمداد می کنند و رهبر عالی ایران به مردم هشدار داد با شرایط حساسی که به واسطه اقدامات ترامپ ایجاد شده است، مقابله کنند.

 

ترامپ بخش هایی دیگر از نقشه خود برای «دوشیدن شاه سعودی» را فاش کرد

ترامپ برای سومین بار در یکی از سخنرانی ها خود بحش هایی جدید از گفتگو تلفنی اش با شاه سعود را بیان کرد، او می گوید به شاه سعودی گفته است باید هزینه حمایت آمریکا را بپردازد.رئيس جمهور آمریکا خطاب به هواداران خود گفت: ": ما از عربستان دفاع می کنیم اما آنها در مقابل هزینه اندکی پرداخت می کنند. عربستان باید هزینه سربازان ما را که از این کشور محافظت می کنند پرداخت کند"ترامپ همچنین در این سخنرانی اظهار داشت: ما سفارت آمریکا را به اورشلیم (قدس) منتقل کردیم در حالی که عده ای قصد داشتند من را از انجام این کار منصرف کنند. شما اکنون رئیس جمهوری دارید که به خاطر آمریکا ایستاده است و اقداماتی انجام داده که هیچ رئیس جمهور دیگری آن را انجام نداده است.ترامپ که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته بود ایالات متحده باید در ازای محافظت از کشورهای عربی از آن‌ها نفت و پول بگیرد و سیاست خود را دوشیدن عربستان اعلام کرده بود، در هفته‌های اخیر هم چند بار این موضوع را تکرار کرده و به صراحت گفته که ریاض و دیگر پایتخت‌های عربی باید هزینه حمایت‌های آمریکا را پرداخت کنند.

 

ساده لوحT عملیات بزرگ فوق سری علیه تهران را لو داد

روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشت ترامپ اخیرا در یک جمع غیرعلنی اظهارات تحقیرآمیزی را علیه «سلمان» پادشاه عربستان سعودی مطرح کرده است. او ابتدا به سفری که سال ۲۰۱۷ به عربستان داشت اشاره کرده و با افتخار گفته بر خلاف «عرف معمول» او هنگام دیدار با پادشاه سعودی، در برابر او تعظیم نکرده است. ترامپ گفته که پیش از این دیده بوده که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا چطور در برابر پادشاه سعودی تعظیم می‌کرد، به همین دلیل او چنین کاری نکرده است.ترامپ سپس افشا کرده که پادشاه سعودی با او تماس گرفته و شخصا از او خواسته که ایالات متحده به ریاض در یک عملیات نظامی بزرگ کمک کند.واشنگتن‌پست می‌افزاید: «ترامپ گفت که به شاه سلمان گفته که این کار بیش از حد هزینه‌بر است و برای اینکه ایالات متحده [در این عملیات] همکاری کند، عربستان سعودی باید هزینه‌اش را که به گفته ترامپ ۴ میلیارد دلار است، بپردازد.»رئیس‌جمهور آمریکا درباره اینکه عملیات نظامی مورد درخواست سلمان چه بوده و اینکه ریاض چه کمکی از آمریکا می‌خواسته، صحبت نکرده و فقط گفته که این عملیات «احتمالا کاملا سری» است. روزنامه واشنگتن‌پست اسفند ماه پارسال به نقل از منابع آگاه نوشته بود ترامپ از عربستان خواسته برای کمک به کاهش نفوذ ایران در سوریه، ۴ میلیارد دلار بپردازد.

 

بن سلمان با آمریکا تجدید میثاق نفتی کرد

ولیعهد عربستان که کشورش در چند روز اخیر بارها توسط رئیس‌جمهور آمریکا تحقیر شده است، به ایالات متحده اطمینان داد که ریاض هرگونه کمبود نفت تولیدی ایران بر اثر تحریم‌ها را با تولید بیشتر جبران خواهد کرد. محمد بن سلمان در مصاحبه با بلومبرگ به آمریکا اطمینان داد که عربستان سعودی با تولید بیشتر، قیمت‌های صعودی نفت در بازار جهانی را کنترل خواهد کرد.به‌گفته بن‌سلمان، عربستان سعودی که اکنون حدود 10.7 میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کند، می‌تواند "در صورت نیاز بازار" تا 1.3 میلیون بشکه دیگر نیز به این رقم اضافه کند.دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قصد دارد صادرات نفت ایران را تا 13 آبان به صفر برساند. بسیاری از مقامات ایرانی و کارشناسان بین المللی این تصمیم واشنگتن را غیرممکن دانسته‌اند.

 

ماتیس علیه روس ها پیمان نظامی بست

وزیر دفاع آمریکا و همتای گرجستانی وی درخصوص مقابله با آنچه اقدامات خصمانه روسیه قلمداد کردند، متعهد شدند.وی ادامه داد: در این دیدار دو طرف توافق کردند که از طریق کمک‌های امنیتی آمریکا به مقابله با اقدامات خصمانه روسیه ادامه دهند.این دو وزیر دفاع در بیانیه‌ای تصریح کردند که یونان و آمریکا همچنین به دنبال حمایت از ابتکارعمل‌های دفاعی برای بالا بردن آمادگی بلندمدت و توان عملیات مشترک ناتو هستند.ماتیس از وزیر دفاع گرجستان به خاطر اصلاحات قابل توجه در حوزه دفاعی و کمک به ناتو در افغانستان قدردانی کرد.

 

ترک ها در زمین سوریه ماندگار شدند

رسانه‌های ترکیه اعلام کردند، پارلمان این کشور با تمدید حضور نیروهای ترکیه در سوریه و عراق به مدت یک سال دیگر موافقت کرده است.پارلمان ترکیه اکتبر ۲۰۱۴ برای نخستین بار با استقرار نیروی نظامی در سوریه موافقت کرده بود و از آن زمان تاکنون هر ساله حضور نیروهای ترکیه در سوریه و عراق تمدید می‌شود.پارلمان اعلام کرد، اتخاذ همه تدابیر لازم برای مقابله با هر نوع تهدید و برقراری امنیت در کشور ضرورت دارد.عصمت یلماز، رئیس کمیته دفاع در پارلمان گفت: ترکیه به مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد. آنکارا اجازه نمی‌دهد که گروه‌های تروریستی در مرزهای جنوبی کشور مستقر شده و با سوءاستفاده از وضعیت سیاسی نابسامان عراق و سوریه، ترکیه را هدف قرار دهند.

 

ارتش آمریکا از ایران عذر خواهی کرد

رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد که به دنبال جنگ با ایران نیستیم.ژنرال جوزف وتل، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا گفته است که کشور او در صدد درگیری نظامی با ایران نیست.هم‌زمان با نزدیک شدن زمان دومین مرحله از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اظهارات شدیداللحن برخی مقامات دولت ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، ژنرال وتل گفته است: من فکر نمی‌کنم ما در پی ورود به درگیری نظامی با ایران باشیم و فکر نمی‌کنم تمرکز ما بر این موضوع باشد.

 

سردار سلامی اسرائیل را به نابودی تهدید کرد

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خطاب به نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: شنا کردن در مدیترانه را تمرین کن چرا که به زودی هیچ راهی جز به دریا گریختن ندارید.جنگ به ما یاد داد به اندازه شکست دادن قدرت‌ها باید قوی باشیم.وی عنوان داشت: بیداری اسلامی آغاز شد و آمریکایی‌ها هر روز با یک تشییع جنازه سیاسی مواجه شدند و سیطره آنان بر جهان اسلام کوچک شد و امروز در مسیر زوال قدرت به سر می‌برند.

 

دست نظامی و هسته ای مسکو و دهلی به یکدیگر رسید

آسمان هند به سامان دفاع موشکی اس 400 مجهز می شود.روسیه و هند رسما قرارداد 5 میلیارد و 400 میلیون دلاری سامانه دفاع هوایی اس-400 را امضا کردند.سخنگوی کرملین اعلام کرد: تحویل پنج سامانه پیشرفته اس-400 را به هند از اکتبر سال 2020 آغاز کند.آمریکا با استناد به قانون تحریم ها تلاش می کند  مانع از خرید سامانه اس-400 روسیه شود. هند پیشتر تاکید کرده است تحریم های آمریکا مانع از خریدهای ضروری اش از روسیه نخواهد شد.سامانه اس-400 یک سامانه سیار نسل آینده دفاع هوایی است که قادر به منهدم کردن اهداف هوایی با بردی تا 400 کیلومتر است.دهلی و مسکو همچنین درباره توسعه شش پروژه هسته ای در هند قرارداد امضا کردند.این توافق در پی گفتگوهای سران روسیه و هند در دهلی نو حاصل شد.ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و نارندرا مودی نخست وزیر هند همچنین توافق کردند درباره طرح دهلی نو برای اعزام انسان به فضا همکاری کنند.

 

روسیه از تهدیدات بیولوژیک آمریکا هشدار داد

روسیه درباره تهدیدات بیولوژیک آمریکا در جهان هشدار داد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد آمریکا دست کم 30 آزمایشگاه سلاح های بیولوژیک در سراسر جهان دارد و در حال افزایش و تقویت این آزمایشگاه ها در مناطق نزدیک روسیه و چین است.وزارت دفاع روسیه با هشدار نسبت به تهدیدات بیولوژیک  آمریکا اعلام کرد آمریکا دستکم 30 آزمایشگاه (سلاح های بیولوژیک) تحت کنترل خود در سراسر جهان دارد.روسیه اعلام کرد: در پی آزمایش های یک شرکت دارویی آمریکایی در گرجستان 73 نفر جان باخته اند. ایگور کریلوف Igor Kirillov فرمانده نیروهای روسیه در زمینه محافظت از عناصر رادیولوژیک، شیمیایی و بیولوژیک با استناد به اسنادی که وزیر امنیت ملی سابق گرجستان در اختیار قرار داده است گفت: آزمایش ها بر روی داروی سوفوسبیوویر Sovaldi که شرکت داروسازی آمریکایی " گیلیاد " در گرجستان انجام داده در مجموع سبب مرگ 73 نفر شده است.در طرف مقابل، وزارت دادگستری آمریکا هفت نفر از عوامل اطلاعات نظامی ارتش روسیه را به توطئه برای حملات سایبری جهانی متهم کرد.همزمان هلند چهار تبعه روس را به اتهام حمله سایبری به سازمان منع گسترش سلاح‌ های شیمیایی اخراج و سفیر روسیه در آمستردام را احضار کرد.انگلیس هم نظام اطلاعاتی روسیه را به دست داشتن در حملات سایبری در غرب متهم کرد.روسیه با رد این اتهامات اعلام کرد جنون جاسوسی کشورهای غربی را فرا گرفته است.

 

آیت الله میلانی به  برخی hc  علمای اهل سنت هشدار داد

همه باید نسبت به امنیت این کشور متعد باشیم و نباید کاری کرد که فتنه و آشوب به پا شود و اگر برپا شود دودش در چشم همه خواهد رفت . ما نگرانیم و این انتظار را از علمای اهل سنت نداشتیم و ظاهرا این اقدامات مقدمه ای است برای فتنه افکنی در کشور .در پی موضع گیری های تند برخی از علمای اهل سنت کشور نسبت به شعرخوانی شایان مصلح در جلسه ی عید سعید غدیر خم در شهر اصفهان روز گذشته آیت الله سید علی میلانی، آقای مصلح را به حضور پذیرفتند و بیاناتی را در این خصوص ایراد کردند.

 

سلبیریتی ها، وهابی ها و ضدانقلابی ها را نا امید کردند

مجموعه وهابی ها و ضدانقلاب که در آستانه ماه محرم آغاز به طرح شبهات سنگین علیه شعایر این ماه کرده بودند وقتی با بی اعتنایی مردم و همراهی سلبریتی ها با آنها مواجه شدند، حسابی عصبی شدند. چندین سال است در آستانه محرم حسینی نذری و نذری دادن و دیگر شعائر حسینی در معرض تیرهای مسموم دشمنان اعتقاد مردم قرار گرفته است.برخلاف این جو رسانه ای مردم ایران بدون اعتنا و پرشورتر از همیشه نذورات خود را ادا کردند. در این بین تصاویری که سلبریتی ها از حضور خود هنگام نذری دادن منتشر کردند، به شدت طیف ضدانقلاب و بویژه شبکه های وهابی را عصبی کرد.بسیاری از این چهره های مشهور تصاویری از حضور خود بر سر دیگ های نذری را منتشر کردند این اقدام با عصبانیت توام با تخریب ضدانقلاب همراه شد.در این بین ملازاده مدیر شبکه وهابی توحید، داغ تر از همه با الفاظی توهین آمیز اقدام این چهره ها را بدعتی خواند که امام حسین علیه السلام هم از آن راضی نیست.

 

میگ ۲۹ روسیه در مسکو سقوط کرد

جنگنده میگ ۲۹ در منطقه کولومنا در حومه مسکو سقوط کرد، خلبانان موفق به خروج شدند.به دلیل نقص فنی که در طول پرواز رخ داد، جنگنده غیرقابل کنترل شد، خلبانان توانستند از هواپیما خارج شوند و جنگنده در منطقه کولومنا سقوط کرد. خلبانان زنده ماندند.خلبانان موفق شدند که جنگنده را از ساختمان های مسکونی دور کنند و در یک مکان متروکه سقوط کرد.این هواپیما از فرودگاه ژوکوفسکی نزدیک مسکو پرواز کرده بود.

 

ننگرهار افغانستان باز هم قربانی بمب گذاری شد

در پی انفجار بمب در یک موسسه خیریه در شهرستان خوگیانی افغانستان سه نفر کشته شدند. سخنگوی والی ننگرهار افغانستان از کشته شدن ۳ نفر در پی انفجار بمب در یک موسسه خیریه خبر داد.«عطاالله خوگیانی» سخنگوی والی ننگرهار افغانستان گفت: بر اثر انفجار بمبی در یک موسسه خیریه در شهرستان خوگیانی این ولایت، 3 نفر کشته و 6 تن دیگر مجروح شدند.وی افزود: تحقیقات در این زمینه آغاز شده است. هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.گفتنی است استان ننگرهار در جنوب شرق افغانستان و هم مرز با پاکستان و از مهمترین مراکز تجمع گروه طالبان است.

 

استرالیا دو هواپیمای خود را از دست داد

منابع استرالیایی از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن دو نفر دیگر بر اثر سقوط دو هواپیما در این کشور که یکی در ایالت کوئینزلند و دیگری در ایالت ویکتوریا بوده، خبر دادند.منابع استرالیایی از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن دو نفر دیگر بر اثر سقوط دو هواپیما در این کشور که یکی در ایالت کوئینزلند و دیگری در ایالت ویکتوریا بوده، خبر دادند.منابع وابسته به پلیس کوئینزلند اعلام کردند: هواپیمای کوچک به دلایل نامشخص در شهر پورت داگلاس در این ایالت سقوط کرده که منجر به کشته شدن خلبان آن شده است.از سوی دیگر منابع وابسته به پلیس ایالت ویکتوریا نیز بیان کردند: هواپیمای کوچک به دلایل نامعلوم در منطقه استاویل سقوط کرده است. در این حادثه دو نفر سرنشین این هواپیما به شدت زخمی شده اند.

 

سوئیس به جایگزین سوئیفت اروپایی ها پیوست

سفیر سوئیس در مسکو گفته کشورش با کشورهای دیگر برای ایجاد سامانه‌ای که بتواند جایگزین سامانه «سوئیفت» شود همراه خواهد شد. «ایوز راسیر»، سفیر سوئیس در مسکو به اسپوتنیک گفت: «در صورتی که اتفاق جدیدی در بخش مالی رخ بدهد، به دقت آن را رصد خواهیم کرد، اما این مسئله‌ای است که باید در اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گیرد، نه در سوئیس.»وی اضافه کرد: «اما اگر سامانه پرداختی جدیدی ایجاد شود، تمام کشورها از جمله ما در آن مشارکت خواهیم کرد. چرا این کار را نکنیم.»«سوئیفت» سرواژه‌ای است که از کنار هم قرار گرفتن حرف اول عبارت «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» در زبان انگلیسی ایجاد شده است. مقر اصلی این شبکه  که تراکنش‌های مالی جهانی را تسهیل می‌کند در بلژیک قرار دارد، اما اعضای هیئت مدیره آن را مدیران بانک‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند. دولت آمریکا بعد از خروج از برجام، فشارها برای قطع دسترسی ایران به این شبکه را تشدید کرده است. کشورهای اروپایی ادعا کرده‌اند  اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد سامانه‌ای شبیه سوئیفت برای حفظ تعاملات تجاری با ایران در راستای حفظ برجام است. بودجه لابی «اف‌دی‌دی» توسط سرمایه‌داران صهیونیست تأمین می‌شود و این گروه ارتباط نزدیکی با حزب «لیکود» رژیم صهیونیستی دارد. در بیش از ۱۸ ماهی که از حضور «دونالد ترامپ» در کاخ سفید می‌گذرد، تقریبا سیاستی نبوده که این لابی در قبال ایران پیشنهاد داده باشد و چند ماه بعد به سیاست رسمی او تبدیل نشده باشد.

 

اسرائیل جواب خیانت به روس ها را گرفت

«ریچارد کوزلاریچ» معتقد است که روسها با استقرار سامانه اس ۳۰۰ در سوریه کم هزینه ترین اقدام تلافی جویانه علیه اسراییل را انجام دادند. هواپیمای نظامی «ایلوشین-۲۰» ارتش روسیه شامگاه ۲۶ شهریور با شلیک موشک از سامانه روسی اس ۲۰۰ که در اختیار پدافند سوریه است، در غرب سوریه ساقط شد و تمام ۱۵ خدمه پروازی آن کشته شدند. روسها پس از آن انگشت اتهام را به سوی تل آویو نشانه رفتند و پس از آن بود که مقامات رژیم صهیونیستی تقلا کردند اوضاع را به هر شکلی که شده سرو سامان دهند. نگرانی واقعی اسرائیل گزارشاتی هستند که نشان می دهد روسیه  قصد دارد از جنگاورهای الکترونیک استفاده کند تا بتواند عملیات دریانوردی، مسیرهای ارتباطاتی و رادار هواپیماهایی که  در دریای مدیترانه در نزدیکی سوریه فعالیت می کنند را کنترل نموده و اختلالاتی در رادارها و مسیر های ارتباطی ایجاد کند.اسرائیلی ها احتمالا چنین تهدیدات و حملاتی را تلافی می کنند و پاسخ استقرار هر موشک اس ۳۰۰ در سوریه را می دهند.

 

چین رئیس اینترپل را ربود

منابع خبری می‌گویند رئیس پلیس بین‌الملل یا همان اینترپل که از ماه سپتامبر و در پی سفر به چین مفقود شده، در این کشور بازداشت و در حال پاسخ دادن به سوالات بازجوها است.هونگ‌وی که تابعیت چینی دارد، پیش از انتصاب به عنوان رئیس اینترپل و اقامت در مقر این نهاد در پاریس، معاون وزارت امنیت عمومی چین بوده است.هونگ‌وی پاییز سال 1395 به عنوان اولین چینی که به پست ریاست پلیس بین‌الملل انتخاب می‌شود، بر این مسند تکیه زد.منگ هونگ وی پیش از انتخاب به عنوان رئیس اینترپل، از مقام‌های ارشد حزب کمونیست و  معاون وزیر امنیت عمومی چین بود.دولت چین تاکنون واکنشی به این ادعاها نشان نداده است.

 

«تفکیک وزارتخانه‌ها» از ریل دولت خارج شد

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: با نظر روز چهارشنبه مجلس در جلسه غیرعلنی، طرح تفکیک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت بطور کامل از دستور کار خارج شد.حسینعلی امیری اظهار داشت: رئیس‌جمهور منتظر بودند موضوع تفکیک وزارتخانه‌ها که به طرق مختلف از جمله لایحه و طرح در مجلس شورای اسلامی مطرح است تعیین تکلیف شود که با نظر روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی و رد طرح تفکیک وزارتخانه های راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت به طور کامل از دستور کار خارج شد.وی افزود: بدین ترتیب رئیس جمهور گزینه پیشنهادی برای وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی را در موعد مقرر به مجلس معرفی خواهد کرد.

 

ایران در چین و هند بدون نماینده ماند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اشکال اساسی وزارت امور خارجه این است که سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مهمی همچون چین و هندوستان را خالی از سفیر گذاشته است.بروجردی با اشاره به پیشنهاد آمریکا به هندوستان برای جایگزینی نفت ایران، گفت: آمریکا در جنگ نفتی با جمهوری اسلامی ایران قطعا کم می آورد و نمی تواند نفت ایران را با توجه به نیاز بازار جهانی به صفر برساند.وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی مشتری خود را در بازار جهانی نفت دارد و راههای صادرات نفت را هم می‌داند و از این رو، آمریکا این آرزو را به گور می برد که صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha