شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حمله سعودی ها به کودکان یمنی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تایمز پروژه دوم ضد ایرانی ریاض را فاش کرد

سفیر ایران در لندن با افشای طرح عربستان سعودی برای مبارزه با جمهوری اسلامی به روشنگری در باره ابعاد این طرح پرداخت. حمید بعیدی نژاد سفیر کشورمان در لندن در پیامی توییتری با اشاره به پروژه دو میلیارد دلاری عربستان با یک شرکت آمریکایی-اسرائیلی که به گزارش نیویورک تایمز استناد کرده است، نوشت:پروژه دو میلیارد دلاری عربستان با یک شرکت آمریکایی_اسرائیلی در سال ۲۰۱۶ شامل این موارد بود: زمین‌گیر کردن اقتصاد ایران، ساختن حسابهای جعلی در اینترنت برای ایجاد شورش، حمایت مالی از گروه‌های مخالف و تلاش وسیع برای رو در رو قرار دادن مقامات رسمی ایرانی علیه یکدیگر.نیویورک تایمز چندی پیش با انتشار مقاله ای فاش کرد که مقام های اطلاعاتی نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، با طرح نقشه های چند میلیاردی به دنبال خرابکاری در ایران و ترور مقام های ایرانی بوده اند.

 

بی بی سی کشتار کودکان را با آزار سگ‌ها سانسور کرد

رسانه سلطنتی انگلستان درحالی که در مقابل کشتار کودکان در یمن سکوت کرده، گزارشی را با تیتر نگرانی از «سگ آزاری» در ایران منتشر کرد.طی ماه‌های اخیر، تحت تأثیر سیاست‌های منطقه‌ای دولت‌های غربی، شاهد شکل‌گیری هولوکاست کودکان در یمن هستیم. قتل عام صدها بچه یمنی به خاطر سلاح‌هایی که دولت‌های غربی در اختیار رژیم آل سعود قرار داده‌اند و همچنین مرگ تعداد زیادی از این خردسالان به دلیل گرسنگی و قحطی، فاجعه‌ای بزرگ را شکل داده است.با این حال، مرگ بی‌گناهان در آن کشور برای رسانه‌های غربی چندان اهمیتی ندارد و آن‌ها ترجیح می‌دهند، مسائل دیگری را برجسته سازند. به طور مثال، سایت بی‌بی‌سی فارسی طی این مدت حتی یک خبر درباره فاجعه کشتار کودکان در یمن منتشر نکرده است با این حال در گزارشی مفصل و پر آب و تاب که در صفحه اصلی این سایت نیز تیتر آن قرار گرفته، نگران آزار و اذیت تعدادی سگ در ایران شده است.شگفت آنکه بی‌بی‌سی فارسی، در تحریفی چندباره و ادعایی مضحک و دروغین، آزار و اذیت سگ‌ها توسط عده‌ای از افراد را ناشی از آموزه‌های اسلامی معرفی کرده است! این درحالی است که هر کس اندکی در متون دینی مطالعه کرده باشد می‌داند که آزار و اذیت هر موجود زنده‌ای، حتی آسیب زدن به گیاهان و درخت‌ها نیز در اسلام تقبیح شده است. 

 

سپاه با چراغ‌خاموش سهمگین به آل سعود پاسخ داد

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به یاوه‌گویی‌های رژیم آل‌سعود علیه کشورمان گفت: پاسخ‌های انقلاب اسلامی در مقابل این رژیم عمدتاً غیررسانه‌ای و غیرعلنی و به‌صورت چراغ‌خاموش، مخفی اما دردناک برای آن‌هاست.وی افزود: در حال حاضر آن‌ها به حربه‌های تحریمی به‌عنوان آخرین ابزار خود برای فشار بر ایران متوسل شده‌اند که این حربه نیز به‌مانند تهدید، جنگ ۸ ساله، تحریم‌های فرهنگی و سیاسی، ناامنی‌های به وجود آورده شده به شکست منجر خواهد شد.جعفری در پایان تأکید کرد: دولت عربستان و دولت‌های مرتجع منطقه پاسخ بسیاری از یاوه‌گویی‌های خود را دریافت کردند و برخی را نیز به زودی دریافت خواهند کرد، این پاسخ‌ها که گاه قابلیت رسانه‌ای شدن ندارد به‌شدت آن‌ها را می‌سوزاند و موجبات ناراحتی هرچه‌بیشتر آن‌ها را فراهم می‌کند.

 

صهیونیست علیه صهیونیست به پا خواست

در پی آتش‌بس غزه و استعفای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، شهرک‌نشینان اسرائیلی با برگزاری تظاهرات خواهان استعفای بنیامین نتانیاهو شدند.حدود هزار شهرک‌نشین از شهرک‌های اطراف غزه با برگزاری تظاهرات خواهان استعفای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به خاطر شکستش در غزه شدند.تظاهرکنندگان همچنین آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ این رژیم را به تقدیم استعفای نمایشی برای دستیابی به آرای بیشتر در انتخابات آتی متهم کردند.تظاهرکنندگان دولت را به تبعیض متهم و تأکید کردند که اگر موشک‌های حماس به جای شهرک‌های اطراف غزه به تل‌آویو شلیک می‌شد دولت با غزه به گونه دیگری برخورد می‌کرد.آن‌ها به شدت از وزیر همکاری منطقه‌ای که گفته بود "حملات حماس به اطراف غزه حملاتی حاشیه‌ای است اما اگر تل آویو در معرض حملات قرار بگیرد، شرایط جور دیگری خواهد بود"، انتقاد کردند.نتانیاهو نیز به خاطر تحولات غزه سفرش به اتریش را لغو کرده است. وی قرار بود 20 و 21 ماه نوامبر به وین برود.

 

آمریکا به قطعنامه سازمان ملل برای جولان رأی منفی داد

نماینده آمریکا در سازمان ملل با اعلام مخالفت واشنگتن با قطعنامه سازمان ملل برای بازگشت بلندی‌های جولان اشغالی به سوریه، اتهامات علیه ایران را تکرار کرد.هیلی با بیان اینکه ایالات متحده پیشتر در زمان‌های مطرح شدن این قطعنامه در مجمع عمومی، به آن رأی ممتنع داده بود، توضیح داد: «در هر حال، به دلیل ماهیت ضد اسرائیلی این قطعنامه، وضعیت نظامی مرز جولان سوری و رو به وخامت گذاشتن بحران انسانی در این کشور، آمریکا امسال به این قطعنامه رأی منفی می‌دهد».نماینده آمریکا در سازمان ملل برای منحرف کردن اذهان از اشغالگری چند ده ساله رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان، اتهامات را متوجه ایران کرده و مدعی شد: «نفوذ مخرب ایران داخل سوریه، تهدید بزرگی برای امنیت بین‌الملل است. داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه باقی هستند. این قطعنامه اما کار خاصی برای نزدیک کردن طرف‌های درگیر به توافق صلح انجام نمی‌دهد».«قطعنامه جولان» یکی از 9 قطعنامه‌ای است که کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه بررسی می‌کند و به رأی خواهد گذاشت. هشت قطعنامه دیگر نیز حامی فلسطین و با هدف محکوم کردن برخورد صهیونیست‌ها با فلسطینیان است.

 

يمن شبکه سعودی را متلاشی کرد

دستگاه امنیتی یمن یک شبکه جاسوسی وابسته به رژیم سعودی را در الحدیده متلاشی کرد.این شبکه جاسوسی را چند افسر سعودی و مزدوران آنان از پایگاه هوایی خمیس المشیط اداره می کردند.اعترافات اعضای این شبکه جاسوسی در بازجویی نشان داد که آنان به عملیات لجستیکی و جاسوسی در الحدیده می پرداختند.الشمرانی و ابوفیصل دو نفر از اعضای این شبکه جاسوسی هستند که برای زمینه سازی برای تصرف شهر تاریخی زبید در الحدیده به دست متجاوزان تلاش می کردند.

 

پاکستان مرزبان ها را به میرجاوه هدیه داد

سرلشکر جعفری با اشاره به سرنوشت گروگان‌های ایرانی در اختیار گروهک تروریستی جیش‌الظلم، گفت: 5 نفر از مرزبانان آزاد شده و هم اکنون در اختیار دولت پاکستان هستند.سردار محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: ۵ تن از مرزبانان آزاد شده‌‌اند و هم اکنون تحویل دولت پاکستان هستند.فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: دشمنان هیچ تهدیدی که از ابتدای انقلاب اسلامی به وجود آمده و به شکست رسیده قطع نخواهند کرد، اما این در حالی است که در رابطه با تهدیدات نظامی این مورد برعکس است و از آن پر هیز می‌کنند.وی گفت: آمریکایی‌ها به صورت آشکار و نهان در رسانه‌ها به ضعف‌ها و ناکارامدی حربه‌های تحریمی اقرار کردند.

 

اروپا علیه سلاح ریاض قطعنامه صادر کرد

پارلمان اروپا خواستار نظارت بیشتر بر صدور سلاح از کشورهای عضو اتحادیه اروپا شد.در قطعنامه ای که به تصویب اعضای پارلمان اروپا رسید همچنین بر لزوم در نظر گرفتن تحریم هایی علیه کشورهای ناقض مقررات صدور اسلحه تاکید شده است.در قطعنامه نمایندگان پارلمان اروپا آمده که سلاح های اروپایی فروخته شده به عربستان به جنگ در یمن دامن زده است. اعضای پارلمان اروپا در بخش دیگری از این قطعنامه از فروش سلاح به عربستان به عنوان عامل تحت الشعاع قرار گرفتن تلاشهای اتحادیه اروپا برای کنترل فروش سلاح یاد کرده اند.سابین لوزینگ، نماینده آلمانی پارلمان اروپا در مورد قطعنامه تصویب شده اظهار داشت: «سلاح های اروپایی در یمن به طور اساسی مسئول جنگی هستند که روی داده است.»قطعنامه پارلمان اروپا ضمانت اجرایی ندارد اما این قطعنامه دومین مصوبه اعضای این پارلمان علیه فروش اسلحه به عربستان در یک ماه اخیر است. قطعنامه پیشین به دنبال قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول تصویب شد.اتحادیه اروپا پس از آمریکا دومین صادرکننده بزرگ اسلحه در جهان محسوب می شود. بیش از ۲۵ درصد کل سلاح هایی که در جهان به فروش می رسد ساخت اروپا است.براساس مقررات اتحادیه اروپا کشورهای عضو این اتحادیه هنگام عقد قرارداد فروش سلاح به کشورهای مختلف باید هشت ضابطه را در نظر بگیرند.نمایندگان پارلمان اروپا بر این باورند که کشورهای عضو اتحادیه با فروش سلاح به عربستان شش مورد از این ضوابط را نقض می کنند.

 

تروریسم عریان طالبان شیعیان هزاره را فراری داد

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: به دلیل حملات تروریستی گروه پشتون و سنی‌مذهب طالبان به ولایت غزنی و به خصوص منطقه جگوری(جاغوری)، هزاران نفر از شیعیان هزاره مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. بنا بر مشاهدات عینی، صدها نفر در درگیری با طالبان کشته شده‌اند. شبه‌نظامیان هزاره نیز سلاح به دست گرفته و همراه با نیروهای دولتی در حال مقابله با تروریست‌های طالبان هستند.شاهدان عینی می‌گویند طالبان در حمله به مناطق هزاره‌نشین تروریسم عریان را به اجرا گذاشته است. هزاران نفر دیگر از شیعیان در بامیان نیز مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.گفتنی است هزاره‌ها دولت افغانستان را به کم‌کاری و بی‌عملی در برابر تامین امنیت خود متهم می‌کنند.

 

دیابت هم یمن را تهدید کرد

سازمان جهانی بهداشت،  اعلام کرد که ۵۰۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت در یمن به دلیل کمبود شدید دارو، در خطر و رنجند.این سازمان تاکید کرد که مشکلات مالی این بیماران بر رنج آنها افزوده است و این سازمان از طریق بانک جهانی و سازمان همکاری اقتصادی(اکو)، از بخش دیابت در بیمارستان «الثورة» در صنعاء حمایت کرده و این بخش را به داروهای خوراکی ضد دیابت برای تامین نیاز ۳ هزار بیمار طی مدت ۶ ماه آینده، مجهز کرده است.یمنن از سال ۱۳۹۴ هدف حمله نظامی عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی متحد ریاض در قالب «ائتلاف عربی» است که از حمایت سیاسی، تسلیحاتی و لجستیک آمریکا، انگلیس و فرانسه برخوردار است. طبق گزارش‌های قبلی سازمان جهانی بهداشت و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) از زمان حمله عربستان در مارس ۲۰۱۵ تا کنون بیش از ۱۰ هزار نفر از جمله ۲۲۰۰ کودک در یمن کشته شده‌اند اما روزنامه واشنگتن‌پست سوم آگوست ۲۰۱۸ نوشت که آمار کشته‌ها از ۵۰ هزار نفر فراتر رفته است.

 

"ترزا می" کابینه بریتانیا را لرزاند

احتمال استیضاح" ترزا می "در مجلس عوام انگلیس قوت گرفت.در پی بحران اخیر در کابینه انگلیس، رسانه های این کشور از درخواست 48 نفر از نمایندگان حزب محافظه کار پارلمان برای برگزاری جلسه رای عدم اعتماد به ترزا می خبر دادند.طبق آیین نامه داخلی حزب محافظه کار ، اگر دست کم 15 درصد نمایندگان این حزب در پارلمان که با ترکیب فعلی 48 نفر می شود، چنین درخواستی را ارائه دهند، این جلسه برگزار می‌شود.در روزهای اخیر و در پی اعلام توافق اولیه ترزا می با اتحادیه اروپا بر سر برگزیت، کابینه وی با موجی از استعفاها روبرو شده است.وزرای برگزیت، امور ایرلند شمالی و کار و بازنشستگی، معاون وزارت برگزیت و سه مقام بلندپایه دیگر دولت انگلیس در کمتر از یک هفته از سمت‌های خود کناره‌گیری کردند.بسیاری از هواداران برگزیت ترزا می را متهم می‌کنند که تسلیم اتحادیه اروپا شده است.

 

کره شمالی سلاح فوق پیشرفته را پرتاب کرد

کره شمالی از آزمایش موفقیت آمیز سلاحی راهبردی با فناوری پیشرفته خبر داد.خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد رهبر کره شمالی بر آزمایش این سلاح نظارت کرد.کیم جون اون با ابراز رضایت از این آزمایش، آن را نقطه عطفی در تقویت قدرت دفاعی نیروهای مسلح کشورش توصیف کرد.آزمایش این سلاح در آکادمی ملی علوم دفاعی کره شمالی صورت گرفت.منابع خبری کره شمالی به ماهیت این سلاح اشاره ای نکردند.گفته می شود توسعه این سلاح که طی مدت طولانی انجام گرفته به  تقویت توان دفاعی ارتش کره شمالی کمک می کند.کره شمالی سال گذشته میلادی ششمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و از آن زمان تاکنون چندین بار اقدام به آزمایش موشک‌های بالستیک قاره پیما کرده است.

 

پایتخت دو اختاپوس اقتصادی را اعدام کرد

«وحید مظلومین» و «محمد اسماعیل قاسمی»، صبح امروز به دار مجازات آویخته شدند."وحید مظلومین" و "محمد اسماعیل قاسمی" به اتهام افساد فی الارض از طریق تشکیل شبکه اخلال در نظام اقتصادی، ارزی و پولی و انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز، و قاچاق عمده و کلان ارز و سکه به دار مجازات آویخته شدند.با تحقیقات میدانى و تحقیق از جمعى از متهمین دستگیر شده مشخص شد شبکه وحید مظلومین از مؤثرترین فعالان غیر مجاز بازار ارز و سکه بوده و با استفاده از حساب هاى بانکى دیگران از چندین سال قبل تا زمان دستگیرى فعالیت گسترده غیر مجاز داشتند و حسب اسناد و مدارک و تحقیقات به عمل امده از حساب بیش از ٤٠ نفر، با تبانی با بعضى از کارمندان بانک در جهت پوشش فعالیت غیر مجاز ارزی و سکه استفاده کرده اند.در این پرونده وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمى به اعدام و سایرین به حبس محکوم شدند.

 

پس لرزه های موشک های مقاومت کابینه نتانیاهو را فرو ریخت

موشک های مقاومت فلسطین در میان صهیونیست ها رعب و وحشت ایجاد کرده و کابینه نتانیاهو را به لرزه درآورده است. با گذشت 5 روز از پاسخ کوبنده مقاومت به تجاوزگری رژیم صهیونیستی، آتش موشک های مقاومت همچنان دامنگیر این رژیم است.این در حالیست که در پی استعفای دو وزیرکابینه رژیم‌صهیونیستی، تلویزیون اسرائیل اعلام کرد: کابینه نتانیاهو در آستانه فروپاشی قرار گرفته و احتمالا انتخابات زودهنگام حداکثر تا اوایل سال آینده برگزار خواهد شد.پس از پیروزی اخیر مقاومت ، لیبرمن وزیرجنگ و سوفا لَندْوِر وزیر مهاجرت رژیم‌صهیونیستی استعفا کرده اند.

 

پیشتاز های داغ بازاری سقوط کردند

نرخ دلار که در چند هفته گذشته بین سیزده هزار و چهارده هزار تومان در نوسان بود دیروز تا ساعت ۱۳:۵۰ دقیقه با از دست دادن بیش از ۲۰۰۰ تومان از ارزش خود، ­ به ­­کانال یازده هزار تومان وارد شد. بازار ارز و سکه در­ ­هفته‌های اخیر بدون توجه به اخبار سیاسی،  روند نزولی خود را ادامه می‌دهد. بسیاری از کارشناسان روند نزولی بازار ارز و سکه را ادامه دار پیش بینی می‌کنند.رئیس­ کمیسیون طلا و جواهر از کاهش ۲۰ درصدی نرخ طلا و سکه در یک هفته گذشته و ادامه این روند نزولی خبر داد.  محمد کشتی آرای ­این تغییرات را بیشترین مقدار کاهش در چند وقت اخیر دانست و افزود: امروز قیمت سکه به ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۱ میلیون و ۸۷۰ تومان، ربع سکه یک میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۶۵۰ هزار تومان رسیده است. وی با اشاره به افزایش ۱۰ دلاری هر انس­ طلا در بازار جهانی گفت: با وجود افزایش قیمت جهانی طلا، اما در بازار داخلی امروز هم شاهد کاهش قیمت ها­ بوده ایم. کشتی آرای با بیان اینکه هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۳۴۰ هزار تومان عرضه شده است ادامه داد: کاهش نرخ ارز،​ کاهش تقاضا،​ فعالیت‌های انجام شده بانک مرکزی و انتشار اخبار جمع آوری دلالان خیابانی، ­ دلیل کاهش قیمت طلا بوده است. رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با اشاره به اینکه هم اکنون تعداد فروشندگان از خریداران پیشی گرفته است گفت: حباب سکه امروز به کمتر از ۳۰۰ هزار تومان رسیده که کاهش تقاضا برای خرید سکه دلیل آن است.

 

واتیکان علیه تحریم‌های ایران جبهه گرفت

اسقف اعظم پل ریچارد گالاگر، وزیر امور خارجه واتیکان در دیدار با سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه برجام را برای صلح و ثبات منطقه مثبت ارزیابی و از تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرد و گفت: واتیکان به طور رسمی مخالف اعمال اینگونه تحریم‌ها بوده و همگام با دیگر کشور‌های اروپایی سازوکار‌هایی را برای کاهش تحریم‌ها دنبال می‌کند.وزیر امور خارجه واتیکان همچنین با مثبت ارزیابی کردن روابط ایران و واتیکان خواهان توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های دوجانبه شد.عراقچی نیز در این دیدار به تشریح توافقنامه برجام در سال ۲۰۱۵ با کشور‌های ۱+۵ پرداخت و اظهار داشت: آمریکا در برجام به هیچ کدام از تعهدات خود پایبند نبوده است.وی افزود: آمریکا با خروج از این توافق مهم نه تنها به اعتبار خود در صحنه جهانی آسیب زد بلکه با اعمال شدیدترین تحریم‌های جدید علیه ایران نقص قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را مرتکب شده است.

 

ربیعی نامه‌ محرمانه مرحوم نوربخش را فاش کرد

وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم تشییع مدیرعامل فقید سازمان تأمین اجتماعی به تشریح یک نامه محرمانه بین خود و مرحوم نوربخش پرداخت.علی ربیعی اظهار کرد: او مدیری بود که هوش سرشاری داشت و بسیار برای بازنشستگان و جامعه تأمین اجتماعی دلسوزی می‌کرد. وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با گریزی از یکی از اخلاق‌های مدیرعامل فقید سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرد: مرحوم نوربخش حتی حاضر بود نصف حقوق خود را به سازمان برگرداند به طوری که در نامه‌ای که به بنده نوشت و فقط نیز ما دو نفر در جریان این مسئله بودیم، درخواست کرده بود که این کار صورت گیرد و امروز نیز این نامه را با خودم در این مراسم آوردم.

 

تیر سمی تحریم چشم واشنگتن را کور کرد

یک نشریه آمریکایی ضمن زیر سوال بردن نتیجه های مورد نظر این کشور از اعمال تحریم‌ علیه ایران نوشت که پیامدهای این تحریم، متوجه واشنگتن هم خواهد بود.نشنال‌اینترست نوشت که آنچه که یکبار کارایی داشته است،  لزوما بار دیگر هم کارایی نخواهد داشت و تکیه بر تحریم‌های سنگین‌تر خطر جنگ‌های غیرضروری و اجتناب‌پذیر را افزایش می‌دهد. با این حال به کارگیری چنین سیاستی برای امنیت آمریکا خطرناک است.چرا که علاوه بر منزوی کردن آمریکا در برابر هم‌پیمانانش، گزینه‌های ایالت متحده را هم محدود می‌کندکه احتمال تقابل نظامی را هم به دنبال دارد. رویکردی دقیق‌تر و واقع‌گرایانه برای آمریکا و مردم ایران بهتر خواهد بود اما چنین چیزی در شرایطی که ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و هر مبنای کوچکی در روابط خوب را نابود کرد، دشوار است. با این حال تنها گزینه این است که به وضوح از درگیری و بحران غیرضروری جلوگیری شود. خوشبختانه پایبندی ایران به توافق نشان می دهد که مذاکرات،  امنیت آمریکا را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. در مجموع هر چند ممکن است امیدوارکننده نباشد اما مطمئن‌ترین راه این است که به راحتی اجازه داده شود که ایران بداند آمریکا می خواهد مذاکره کند.

 

کارت خوان ها قاچاق ارزی را زمین گیر کردند

اعمال محدودیت در تراکنش کارتخوان‌ها، با هدف جلوگیری از تبدیل ارز به ریال در آن سوی مرزها موجب شد، نرخ انواع ارز و سکه در سه روز گذشته به میزان قابل توجه کاهش یابد.گفته می‌شود، علت اصلی کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر اعمال محدودیت در تراکنش کارت‌خوان‌ها برای هر کارت اعتباری است، چرا که چند ماه اخیر یکی از پدیده‌های حوزه ارز، فروش ارز در آن سوی مرزها و تبدیل آن به ریال بود. با توجه به عدم محدودیت در تعدد استفاده از کارت‌های اعتباری، دارنده یک کارت می‌توانست چندین بار در یک روز تراکنش 50 میلیون تومانی انجام دهد.اما بانک مرکزی با اعمال محدودیت در انجام تراکنش‌ها و الزام بانک‌ها به رعایت سقف تراکنش کارت‌خوان‌ها، توانست تبدیل ارز در مرز، یا به عبارت بهتر قاچاق ارز را کنترل کند.همین اقدام بانک مرکزی به سرعت اثرات محسوسی در بازار ارز داشت و از 20 آبان نرخ دلار و یورو به ترتیب 1700 تومان و 2 هزار تومان کاهش یافته و به نظر می‌رسد، نرخ ارز در سطوح 10 هزار تومان در بازار به تعادل برسد.

 

کردستان خبر ضد ایرانی را تکذیب کرد

سخنگوی دولت اقلیم کردستان ضمن تکذیب خبر توقف واردات کالاهای ایرانی گفت: تصمیمات ما بطور مستقیم به تصمیمات دولت فدرال عراق مرتبط است.وی افزود: تصمیم گیری برای توقف کالاهای وارداتی از ایران یا هر کشور دیگر به کردستان بطور مستقیم به تصمیمات دولت فدرال عراق مرتبط است زیرا اقلیم کردستان جزئی از عراق است و باید به تصمیمات مقامات دولت فدرال این کشور پایبند باشد.دزی در ادامه گفت: اقلیم کردستان بر تجارت با ایران تکیه دارد و بطور مستقیم از تحریم های ضدایرانی آمریکا تاثیر خواهد پذیرفت و امیدواریم که این اختلافات بزودی پایان یابد.پیش از این برخی رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی مدعی شدند که دولت اقلیم کردستان عراق به منظور پایبندی به تحریم های آمریکا واردات کالاهای ایرانی را متوقف کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha