پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
FATF

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سازمان بهداشت جهانی جنایت خاموش داروهای تقلبی را فاش کرد

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد: سالانه ده‌ها هزار نفر در آفریقا به دلیل مصرف داروهای تقلبی جان خود را از دست می‌دهند.در این بررسی آمده‌است: داروهای تقلبی عامل مرگ سالانه ده‌ها هزار نفر در آفریقاست که بیشتر این مواد دارویی ساخت کشور چین و همچنین هند، پاراگوئه، پاکستان و انگلیس است.حدود نیمی از داروهای تقلبی و بی کیفیت که بین سال‌های 2013 تا 2017 به سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش شده در منطقه آفریقای سیاه پیدا شده‌است.تولید کنندگان داروهای تقلبی کشورهای فقیرتر را به عنوان طعمه‌های خود انتخاب می‌کنند که موجب مرگ سالانه 64 تا 158 هزار نفر در آفریقا می‌شود.طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ، ارزش بازار داروهای تقلبی سالانه در سراسر جهان 200 میلیارد دلار است که آن را به تجارت غیر قانونی سودآوری تبدیل کرده که اثرات آن می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

 

آبروی تاریخیFATF با ابرپولشویی اصلی‌ترین عضوFATF بر باد رفت

دانسک‌بانک دانمارک به عنوان یکی از کشورهای اصلی عضو FATF اکنون با رسوایی پولشویی ۲۰۰ میلیارد یورویی رو به رو شده است. هاوارد ویل‌کینسون، یک افشاگر دانمارکی در برابر مجلس این کشور شهادت داد که دانسک بانک به عنوان بزرگ‌ترین بانک این کشور در یکی از بزرگ‌ترین پولشویی‌های تاریخ جهان دست داشته است.دانمارک که یکی از اصلی‌ترین اعضای FATF، کارگروه ویژه اقدام مالی، محسوب می‌شود، شاهد پولشویی ۲۰۰ میلیارد یورویی در این بانک است. افشای این ابر پولشویی باعث شد تا توماس بورگن، مدیرعامل دانسک بانک استعفا دهد. این حجم پولشویی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ رخ داده و مجموع آنها حدود ۲۲۷ میلیارد دلار برآورد شده است. بیشتر پولشویی‌های انجام‌شده در شعب این بانک در انگلیس، قبرس، لاتویا، روسیه و استونی انجام شده است. دانمارک از سال 1991 عضو FATF است و بنا به پیش بینی صندوق بین المللی پول که اعلام کرده است تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2018 معادل 471 میلیارد دلار خواهد بود، حجم پولشویی صورت گرفته معادل حدود 48 درصد تولید ناخالص ایران است.به عبارت دیگر حجم پولشویی انجام شده در این بانک دانمارکی به عنوان یکی از نخستین کشورهایی که به FATF پیوسته است با احتساب یورو 14 هزار تومن معادل 2.8 هزار تریلیون تومان یا 2800000000000000 است.

 

آمریکا پرچم‌دار قربانیان مواد مخدر در جهان شد

بر اساس یک مطالعه جدید که درخصوص آمار مرگ و میر ناشی از سو مصرف مواد مخدر بر روی ۱۲ کشور انجام شد، ایالت متحده آمریکا بیش ترین میزان قربانیان سو مصرف مواد مخدر را به خود اختصاص داده است.بر این اساس، در آمریکا بیش از دو برابر نسبت به دیگر کشورهای جهان مرگ زودرس بر اثر مصرف مواد مخدر رخ می دهد.این تحقیق نشان می دهد، سال ۲۰۱۶ حدود ۶۳ هزار و ۶۳۲ نفر بر اثر سو مصرف مواد مخدر در آمریکا جان خود را از دست داده اند. به علاوه این کشور در سال ۲۰۱۵ نیز بالاترین آمار مرگ ناشی از مصرف این مواد را دارا بوده است.این تحقیق نشان می دهد، سال ۲۰۱۶ حدود ۶۳ هزار و ۶۳۲ نفر بر اثر سو مصرف مواد مخدر در آمریکا جان خود را از دست داده اند. به علاوه این کشور در سال ۲۰۱۵ نیز بالاترین آمار مرگ ناشی از مصرف این مواد را دارا بوده است.

 

DCI پرده از جنایت بزرگ صهیونیست ها برداشت

جنبش جهانی دفاع از حقوق کودکان (DCI) در گزارشی اعلام کرد که نظامیان رژیم صهیونیستی از آغاز سال جاری میلادی تاکنون 52 کودک فلسطینی را در کرانه باختری و نوار غزه به شهادت رسانده اند.این جنبش رژیم صهیونیستی را به استفاده از گلوله و زور علیه کودکان فلسطینی متهم کرد و افزود که 18 کودک در اثر اصابت گلوله به ناحیه سر، کشته شدند. همچنین 500 تا 700 کودک کم سن و سال فلسطینی هر ساله در دادگاه های نظامی اسرائیل، محاکمه می شوند.بنابر اعلام باشگاه اسرای فلسطینی، حدود 350 کودک فلسطینی نیز در حال حاضر در زندانهای رژیم صهیونیستی به سر می برند.جنبش جهانی دفاع از کودکان شاخه فلسطین بخشی از ائتلاف بین المللی جنبش جهانی دفاع از کودکان است که در ژنو سال 1979 تاسیس شده است.

 

ایران رکورد مرگ و میر قلبی در جهان را از آنِ خود کرد

شیوه زندگی و تغذیه نادرست، باعث شده که ایرانی ها حدود 10 سال زودتر از متوسط جهانی سن ابتلا، به بیماری های قلبی عروقی مبتلا شوند و روزانه 300 نفر در ایران جان خود را بر اثر ابتلا به این بیمای ها از دست بدهند.بر اساس گزارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایران رکورددار بالاترین آمار مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی (روزانه 300 نفر) در دنیا است و 39 درصد مرگ ها در ایران ناشی از بیماری های قلبی و عروقی است. در مجموع بیماری های قلبی و عروقی رتبه نخست علت مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص داده است و بیشتر مردم دنیا هر ساله بیشتر از هر عامل دیگری جان خود را به علت این بیماری ها از دست می دهند؛ به طوری که 17.5 میلیون نفر در جهان در سال 2012 به علت بیماری های قلبی و عروقی فوت کردند و این بیماری ها 31 درصد از کل موارد مرگ و میرها را شامل می شوند و از این مرگ ها حدود 7.4 میلیون به بیماری عروق کرونر قلب و 6.7 میلیون ناشی از سکته های قلبی و مغزی مرتبط بوده است.بیش از سه چهارم مرگ و میر بیماری های قلبی و عروقی در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط رخ می دهد. برخی پزشکان بر این باورند که می توان از بروز بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی با اصلاح عوامل خطر رفتاری مانند استعمال دخانیات، رژیم غذایی و کاهش وزن و چاقی و همچنین انجام فعالیت های جسمانی پیشگیری کرد. افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی یا افرادی که در معرض خطر این بیماری با علایم فشار خون بالا، دیابت، افزایش چربی خون هستند نیاز به تشخیص زودهنگام و استفاده از مشاوره و خدمات پزشکی مناسب برای پیشگیری از این بیماری ها دارند.

 

دولت یارانه اتوبوس ها را داد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از پرداخت ۹.۹ میلیارد تومان یارانه بلیت اتوبوس توسط دولت خبر داد.محمد علیخانی، در صفحه تلگرامی خود نوشت: با پیگیری های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ پس از چند سال ۹.۹ میلیارد تومان یارانه بلیت اتوبوس توسط دولت پرداخت شد. هر چند رقم آن زیاد نیست ولی بالاخره طلسم آن شکسته شد. ضمن تشکر از دولت و به خصوص جناب آقای دکتر نوبخت امیدواریم یارانه بلیت مترو نیز به زودی پرداخت شود.

 

دیوان عدالت به مدارس دولتی "نه" گفت

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال مقرره و دستورالعمل تبدیل مدارس دولتی به هیات امنایی، این کار را خلاف قانون دانست.پیش از این  "آیین‌نامه توسعه مشارکت های مردمی به شیوه مدیریت هیات امنایی در مدارس" را تصویب کرده بود که متضمن تبدیل برخی مدارس دولتی به مدارس هیات امنایی و به تَبَعِ آن دریافت شهریه از دانش‌آموزان بود. این گزارش حاکی است در پی شکایت از این مقرره، هیات عمومی دیوان عدالت اداری به بحث و بررسی در این زمینه پرداخت و در نهایت بند ۳ از ماده ۱۵ آیین‌نامه توسعه مشارکت های مردمی به شیوه مدیریت هیات امنایی در مدارس و دستورالعمل اجرایی مربوط به آن را با این استدلال ابطال کرد:"لایحه قانونی تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش با اصلاحات بعدی آن، متضمن اعطای اختیار به این شورا برای تبدیل مدارس دولتی به مدارس هیأت امنایی نمی باشد و مضافاً اینکه بند ۴ ماده ۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، منصرف از این موضوع است و دریافت شهریه در مدارس دولتی مغایر بند ۳ اصل سوم و اصل ۳۰ قانون اساسی است، لذا دستورالعمل مربوطه و بند ۳ ماده ۱۵ آیین نامه آن خارج از حدود اختیار و مغایر قانون است"بر اساس این رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، از این پس تبدیل مدارس دولتی به مدارس هیأت امنایی غیرقانونی خواهد بود.

 

ام‌القرای جهان اسلام الگوی وحدت در جهان شد

رئیس شورای ائمه جمعه اهل سنت استان بوشهر گفت: ایران الگوی وحدت و همدلی امت اسلامی در جهان است.رئیس شورای ائمه جمعه اهل سنت استان بوشهر تصریح کرد: نه تنها در سطح کشور خودمان بلکه باید وحدت اسلامی را در همه جهان اسلام و در کشورهای مختلف گسترش دهیم.وی ادامه داد: ایران ام‌القرای جهان اسلام است و باید برای دیگر کشورها الگویی برای اتحاد و همدلی باشد و دیگر کشورها از ایران الگو بگیرند. سفارش امام راحل و رهبر معظم انقلاب هم بر توسعه این وحدت بوده است.جمالی به تلاش‌های آمریکا و هم پیمانانش برای ایجاد مشکل برای مردم ایران اشاره کرد و افزود: مسئولان در سطوح مختلف باید تلاش کنند و پای کار باد و از هر فرصتی برای خدمت به مردم استفاده کنند تا مشکلات مردم کمتر شود.وی به امنیت بالای ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر امروز شاهد امنیت خوبی در سطح کشور هستیم به خاطر همین اتحاد و همدلی است و باید قدردان این امنیت باشیم.

 

آموزش و پرورش از بودجه خط خورد

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه عملیاتی دولت گفت: این روند ناشی از تفکر خصوصی‌سازی است که سم مهلک سیستم تعلیم و تربیت محسوب می‌شود.حمیدرضا حاجی‌بابابی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اظهار گلایه از روند کاهشی سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه عملیاتی کشور در سال‌های اخیر گفت: در سال 91 سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه عملیاتی دولت حدود 15.5 درصد بود که در سال‌های اخیر به 8 درصد رسیده است.وی افزود: این روند نزولی بیانگر نگاه مصرفی به آموزش و پرورش است، غافل از این که آموزش و پرورش نهادی مولد سرمایه‌های انسانی و اجتماعی است و جفا به آموزش و پرورش هست که آن را مصرف کننده بدانیم و سهم آموزش و پرورش در تولید ناخالص ملی غفلت کنیم.

 

قربانیان فاجعه بزرگ کالیفرنیا چهار رقمی شدند

با گذشت ۱۰ روز از حریق گسترده در ایالت آتش گرفته کالیفرنیا، هنوز هزار نفر در جریان این حادثه مفقود بوده و تلفات آتش‌سوزی نیز به ۸۰ نفر رسیده است. با گذشت ۱۰ روز از حریق گسترده در ایالت آتش گرفته کالیفرنیا، مقامات مسئول در این ولایت اعلام کردند که هنوز یک هزار نفر در جریان این حادثه مفقود هستند.این در حالیست که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دیروز پس از گذشت ۹ روز از آتش سوزی در کالیفرنیا برای بازدید به این ایالت رفته بود.در همین رابطه، اداره پلیس منطقه بوت کانتی اعلام کرد که تاکنون اجساد ۷۷ قربانی این فاجعه بزرگ کشف شده است.

 

ترامپ برای پناهجویان مکزیکی خط و نشان کشید

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خطاب به پناهجویان هشدار داد که دوران گرفتن و رها کردن منسوخ شده و گرفتن و بازداشت کردن مطرح است.دونالد ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: «گرفتن و رها کردن یک اصطلاح منسوخ شده و در حال حاضر گرفتن و بازداشت کردن مطرح است. مهاجران غیرقانونی که تلاش می‌کنند به داخل خاک ایالات متحده آمریکا بیایند و اغلب با افتخار پرچم کشور خود را به هنگام درخواست پناهندگی بر افراشته اند، بازداشت یا به کشور خود برگردانده خواهند شد. دموکرات‌ها باید هم اکنون لایحه امنیت مرز‌ها و ساخت دیوار (در مرز مشترک با مکزیک) را تائید کنند!»

 

الازهر تحریم جشن میلاد را تکذیب کرد

شبهات پیرامون «تحریم جشن میلاد نبی» تاکید کرد که مطابق با ادله صحیح وارده در کتاب و سنت و نیز اجماع علمای فریقین، برگزاری جشن سرور میلاد پیامبر اکرم(ص) جایز است.الازهر با بیان استحباب توزیع شیرینی با قصد قربت در میلاد رسول گرامی اسلام(ص) خاطر نشان کرد: به گفته امام قسطلانی اگر استجابت دعا در روز جمعه به دلیل خلقت حضرت آدم است پس میلاد سید المرسلین (ص) به مراتب دارای شرافت و اهمیت بیشتری در تقرّب به ذات اقدس الهی است.مرکز جهانی فتوا افزود: سیره متشرّعه و سبک زندگی عقلا در آن است که در ایام شادی و سرور، به توزیع شیرینی مبادرت ورزیده و گاه به یکدیگر هدیه نیز می‌دهند از این رو چه مانعی است که در ایام میلاد پیامبر اکرم(ص) به سرور و شادی پرداخت بلکه می‌توان قائل به استحباب این عمل شد.این مرکز با بیان نظر برخی علما در حرمت تشبّه به کفّار اظهار داشت: برخی مفتیان با استعانت از اصل حرمت تشبّه به کفّار برگزاری مراسم جشن و سرور را ممنوع و این عمل را اقدام خوارج در صدر اسلام می‌دانند در حالی که قرآن کریم به صراحت در آیات متعدد از جمله «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ» بر ای اندیشه خط بطلان کشیده است.

 

هاتگرام و تلگرام طلایی تعیین تکلیف شدند

معاون وزیر ارتباطات از پایان حمایت از ۵ پیام رسان بومی که دریک سال اخیر به عنوان جایگزینی برای شبکه خارجی تلگرام فعالیت می کردند، خبر داد. طبق این اعلام با تصمیم مرکز ملی فضای مجازی، مقرر شد از این پس تنها ۲ پیام رسان بومی «سروش» و «گپ» که حدود ۸۵ درصد کاربران پیام رسانهای داخلی را از آن خود کرده و عملکرد موفق تری داشتند، همچنان مورد حمایت وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی باشند. منظور از اعلام زمان بندی، فیلترینگ نیست؛ بلکه تعیین تکلیف این نسخه های فارسی تلگرام است. در کنار این تعیین تکلیف، باید فیلترینگ به درستی انجام شود و بخش های دولتی نیز همت کرده و خدمات دولت الکترونیک را با تمرکز بر این دو پیام رسان در اختیار مردم قرار دهند. قرار است که تا انتهای آبان ماه و ابتدای آذرماه، فعالیت دو پیام رسان هاتگرام و تلگرام طلایی تعیین تکلیف شود.

 

مجلس برای قاچاق تصمیم نهایی را گرفت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه کمیسیون در حال بررسی راهکارهای جلوگیری از سوخت است، گفت: روزانه 20 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل از داخل کشور به خارج قاچاق می شود.اسداله قره خانی نماینده علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی گفت: 2 موضوع مهم جلوگیری از قاچاق سوخت و مصرف بی رویه بنزین، در دستور کار کمیسیون انرژی مجلس قرار دارد و در همین زمینه کمیته ای در کمیسیون تشکیل شده است.سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از آمارها متفاوت در زمینه میزان قاچاق سوخت خبر داد و افزود: آمارها از روزانه 10 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل تا 20 میلیون لیتر حکایت دارد. البته برخی معتقدند این آمارها واقعی نیست اما آنچه مسلم است میزان قاچاق در کشور زیاد است.قره خانی با بیان اینکه مصرف روزانه بنزین در کشور90 میلیون لیتر و گازوئیل 80 میلیون لیتراست، افزود: قاچاق سوخت دلایل متعددی دارد و یک نفر یا یک وزارتخانه و سازمان مقصر نیست.وی تفاوت قیمت سوخت در داخل و خارج را یکی از دلایل قاچاق ذکر کرد و افزود: وقتی تفاوت قیمت سوخت در داخل و خارج زیاد باشد، افراد به سمت قاچاق می روند.وی تاکید کرد: مجلس تصمیم دارد تا از قاچاق جلوگیری کند.

 

کارت سوخت به کارت بانکی سیم اتصالی برقرار کرد

آذری جهرمی با بیان اینکه بیش از 10 میلیون خودرو، کارت سوخت ندارند، گفت: با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک و با هماهنگی بین دستگاهی، به جای اینکه مردم در صف بایستند با مراجعه به پورتال ملی پخش و پالایش با فشردن سه گزینه، کارت بانکی به کارت سوخت متصل می شود.وی تصریح کرد: امروز هشتاد میلیون کارت ملی هوشمند باید صادر شود که بخشی از آن صادر شده است. ضمن اینکه بیش از 23 میلیون کارت سوخت برای خودرو و موتوسیکلت ها در کشور صادر شده، علاوه بر آن کارت های پایان خدمت، گواهینامه و کارت سلامت نیز همه باید هوشمند شوند.آذری جهرمی قیمت تمام شده هر کارت هوشمند را 33 هزار تومان دانست و اظهار کرد: فقط برای 10 میلیون کارت هوشمند چیزی حدود 330 میلیارد تومان هزینه می شود حال در نظر بگیرید با این رقم چه تعداد مدرسه می توان ساخت و چقدر از محرومیت ها را می توان برطرف کرد. عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه امروز بیش از 10 میلیون خودرو، کارت سوخت ندارند، تصریح کرد: برای صادر کردن این تعداد از کارت سوخت باید 330 میلیارد تومان هزینه می کردند درحالیکه با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک و با هماهنگی بین دستگاهی، آنرا به کارت بانکی متصل کردیم تا به جای اینکه مردم در صف بایستند تا در پلیس بعلاوه 10(+10 )ثبت نام کنند تا بعد از یک هفته پستچی کارت سوخت صادر شده را بیاورد و هزینه ای را پرداخت کنند، با مراجعه به پورتال ملی پخش و پالایش با فشردن سه گزینه، کارت بانکی به کارت سوخت متصل می شود.

 

سازمان غذا و دارو برای داروهای چینی شرط و شروط گذاشت

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به پیشنهاد چینی‌ها مبنی بر تولید دارو در منطقه آزاد چابهار، شروط این سازمان را برای تولید دارو در ایران از سوی خارجی‌ها تشریح کرد.دکتر غلامرضا اصغری با اشاره به پیشنهاد تولید دارو از سوی چینی‌ها، گفت: این پیشنهاد در حد یک مصاحبه از سوی رئیس منطقه آزاد چابهار بود و ما هم در همین حد از موضوع مطلع شده‌ایم. بنابراین باید ابتدا پیشنهاد را ببینیم و بر اساس آن نظر دهیم.وی افزود: اگر بنا باشد اتفاقی در این حوزه رخ دهد، صرفا برای داروهایی است که در حال حاضر در کشور تولید نمی‌شوند و نوع وارداتی آنها وجود دارد. در عین حال اگر تکنولوژی که می‌آورند و داروهایی که می‌خواهند تولید کنند، مورد قبول ما باشند، پیشنهادشان مورد بررسی قرار می‌گیرد. رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: هرسرمایه‌گذاری که قرار باشد از سوی خارجی‌ها برای تولید دارو در کشور اتفاق بیفتد، قطعا باید در حوزه داروهای وارداتی باشد، کیفیت مناسب را داشته باشد، تحت لیسانی یک برند قابل قبول باشد و از نظر جهانی شناخته شده و مورد تایید FDA باشد.

 

معاینه فنی به کاتالیست های اجاره‌ای هشدار داد

این روزها بحث اخذ معاینه فنی خودروها با اجرای فاز دوم طرح کاهش مورد توجه قرار گرفته است اما سودجویانی در بازار وجود دارند که با اجاره کاتالیست، سعی در دور زدن معاینه فنی دارند. در یک سال اخیر خودروهای سواری به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا در مرکز توجهات برای برنامه ریزی کاهش آلودگی قرار داشتند و با اجرای طرح کاهش که با محوریت "معاینه فنی"است،  سعی شد تا میزان آلایندگی خودروهای متردد در سطح شهر تهران نیز کنترل شود.یکی از قطعات کاهنده آلایندگی در خودروها، کاتالیست است که قطعه بسیار حساس و مهمی است که با نصب روی مسیر دود خروجی، اثر خودروهای سواری روی آلودگی هوا را کاهش می‌دهد. این قطعه یک واکنش‌گر شیمیایی است که گازهای سمی در دود را با یک بازدهی مشخص به گازهای بی خطر تبدیل می‌کند. بااینکه کاتالیست نقش بسیار مهمی در کاهش آلایندگی هوا دارد اما متخلفان همیشه راه هایی را برای دور زدن قانون پیدا می کنند و این سبب شده که این روزها با بازار پررونق اجاره کاتالیست در اطراف مراکز معاینه فنی مواجه باشیم و سید نواب حسینی منش مدیرعامل مراکز معاینه فنی شهرداری تهران با تایید این خبر گفت: متاسفانه این روزها شاهد اجاره دادن کاتالیست به خودروهایی که قصد اخذ معاینه فنی دارند، هستیم.

 

تهران بر سکوی دوازدهمین شهر آلوده جهان ایستاد

رییس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت، آلودگی هوا را چهارمین علت مرگ و میر و دومین علت بیماری‌هایی نظیر سکته‌های قلبی و مغزی و سرطان‌های ریوی خواند و گفت: شهر تهران از بین ۲۶ شهر آلوده جهان، رتبه ۱۲ را دارد.دکتر عباس شاهسونی درباره تبعات آلودگی هوا بر سلامت گفت: آلودگی هوا مهم‌ترین فاکتور خطر محیطی است که بر سلامت انسان تاثیر می‌گذارد. آلودگی هوا به عنوان چهارمین عامل مرگ و میر و دومین عامل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند سکته قلبی، سکته مغزی و سرطان های ریوی در جهان شناخته شده است.  بطور کلی ۱۷ درصد از کل مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر به علت مواجهه با آلودگی هوا است.وی افزود: مطابق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی به ترتیب ۳۴ درصد از مرگ‌های ناشی از سکته مغزی، ۲۵ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های ایسکمیک قلبی (IHD)، ۳۶ درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان ریه به دلیل مواجهه با آلودگی هوای آزاد است.

 

ایدز آخرین آمار خود را در ایران و جهان منتشر کرد

دبیر علمی کنگره بین المللی ایدز با بیان اینکه اﭘﯿﺪﻣﯿﻮﻟﻮژی بیماری ایدز طی سال های اخیر از روش ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی و سرنگ مشترک به راه انتقال جنسی تغییر یافته است، گفت: آمار مبتلایان به ایدز در ایران بیش از ۶۶ هزار نفر تخمین زده می‌شود.این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به آخرین آمار مرتبط با HIV ایدز در دنیا گفت: در این رابطه هم خبرهای خوب و هم اخبار بد وجود دارد. اخبار خوب اینکه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ موارد جدید ابتلا به HIV خوشبختانه ۳۴ درصد کم شده و در همین بازه زمانی مرگ و میر ناشی از ایدز ۳۸ درصد کاهش یافته است.

 

تامین اجتماعی آمار کودکان معلول را به کشور داد

سرپرست سازمان تامین اجتماعی ضمن اشاره به اینکه سالانه حدود ۲۹ تا ۳۵ هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شود تاکید کرد: نیمی از این تعداد دارای اختلالات ژنتیکی هستند؛ این در حالیست که بررسی‌های علمی نشان داده اگر برای اختلالات ژنتیکی به علت‌یابی ژنی بپردازیم، می توانیم معلولیت‌زایی را کاهش دهیم.انوشیروان محسنی بندپی گفت: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت هر کشوری دچار نوعی از معلولیت هستند که به تناسب سیاست گذاری و اقدامات پیشگیرانه و مداخلات تخصصی می توان شدت آن را کاهش داد.محسنی بندپی افزود: سالانه حدود ۲۹ تا ۳۵ هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند که نیمی از آنها دارای اختلالات ژنتیکی هستند. این در حالیست که تمامی بررسی‌های علمی نشان داده اگر برای اختلالات ژنتیکی به علت یابی ژنی بپردازیم، می توانیم معلولیت زایی را کاهش دهیم.سرپرست سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ۳۰۰ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور وجود دارد گفت که ۹۶ درصد از این مراکز  خصوصی هستند.وی افزود: در سامانه سازمان بهزیستی در حال حاضر  یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عنوان معلول ثبت نام شده اند که ۲۴۰ هزار نفر آنها کودک هستند.

 

علت مرگ مدیرعامل تامین اجتماعی مشخص شد

رئیس کل دادگستری استان گلستان از اعلام علت فوت مدیرعامل تامین اجتماعی و معاون او از سوی پزشکی قانونی خبر داد.هادی هاشمیان در این باره اظهار کرد: علت فوت از سوی پزشکی قانونی استان در مورد مدیرعامل تامین اجتماعی و معاون پارلمانی او، صدمات متعدد بدنی و عوارض ناشی از آن در اثر اصابت جسم سخت عنوان شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha