شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
بازار نفت

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تحریم نفتی منهای هشت شد

بلومبرگ از معاف شدن هشت کشور عمده خریدار نفت ایران از مجازاتهای تخلف از تحریمهای ترامپ علیه ایران خبرداد؛ چین، هند، کره جنوبی و ترکیه از جمله این کشورها هستند.درحالی که بنا بود از روز دوشنبه و با بازگشت دور دوم تحریمهای آمریکا علیه ایران هر کشوری از ایران نفت خریداری کند مشمول مجازاتهای ویژه آمریکا قرارگیرد، استثنا شدن هشت کشور عمده خریدار نفت ایران از این ماجرا بمعنای شکست طرح تحریم آمریکا علیه ایران است.افزون برنافرمانی کشورهای ۸ گانه ذکر شده در خبر بلومبرگ، بنظر میرسد انتخابات میان‌دوره ای پیش رو در آمریکا و همچنین ترس ازبالارفتن قیمت بنزین در آمریکا، در مجبور شدن ترامپ به عقب نشینی از تهدیداتش بی تاثیر نبوده است.

 

شمارش معکوس خداحافظی با قدرتمندترین سلاح آمریکا آغاز شد

روزنامه رای الیوم در تحلیلی نوشت: برنامه های مربوط به کنار گذاشتن ارز آمریکا رو به گسترش است و چه بسا در سال جدید به اوج خود برسد. این برنامه ها از سوی دولت های بزرگ جهانی و منطقه ای مثل روسیه، چین، ایران، هند و ترکیه هدایت می شود که از تحریم های آمریکا و آتش استبداد آن زخم خورده اند.برنامه های مربوط به کنار گذاشتن ارز (دلار) آمریکا رو به گسترش است و چه بسا در سال جدید به اوج خود برسد. این برنامه‌ها از سوی دولت‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای هدایت می‌شود که از تحریم‌های آمریکا و آتش استبداد آن زخم خورده‌اند، دولت‌هایی مثل روسیه، چین، ایران، هند و ترکیه.شاید بتوان گفت که شمارش معکوس خداحافظی با دلار و پایان قدرتمندترین سلاح آمریکا آغاز شده است.

 

ایران داغِ «تابستان داغ» را بر پیشانی آمریکا گذاشت

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: طرح «تابستان داغ» دشمن در زمینه تهدیدهای سایبری را به «تابستان مایوس کننده» تبدیل کردیم و همه تلاش آمریکاییان، منافقان و یاران آنها برای رسیدن به اهداف خود با شکست روبرو شد.سازمان پدافند غیر عامل هشتم آبان ماه سال 1382 به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شد.جلالی در آستانه «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» تصریح کرد: در جهان امروز یک مثلث وجود دارد که یک ضلع آن سیاستگزار، هدایت کننده و خالق تروریسم قرار دارد. در سوی دیگر بهره بردار و به کار گیرنده تروریسم است و ضلع آخر را پشتیبانی کننده مالی و سیاسی تشکیل می دهد؛ این مثلث یعنی عربستان، اسراییل و امریکا.وی ادامه داد: امریکا مظهر تروریسم است و همه جای دنیا بخشی از سیاست های خود را با تعریف، تولید و خلق تروریسم انجام می دهد. آنها در جامعه اسلامی در منطقه میان عراق و سوریه داعش و نیروهای تکفیری را خلق کردند و تسلیح و تجهیز و حمایت سیاسی تبلیغاتی و مالی آنان را بر عهده گرفتند. در واقع امروز امریکا پشتیبان اصلی و سیاستگزار و بهره بردار از تروریسم است و آن را دنبال می کند.

 

اعتراف موساد و تبریک زود هنگام پمپئو دم خروس را نشان داد

در پی شکست پروژه «الف» ضدانقلابان تحت حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی و دست نشاندگان سعودی‌شان در منطقه، دانمارک برای پیشبرد سیاست‌های ضد ایرانی غرب (پروژه «ب») وارد کارزار شد.در این راستا رسانه‌های رژیم صهیونیستی امروز به انتشار گسترده موضوع ادعایی دست داشتن یک ایرانی در یک اقدام تروریستی در دانمارک پرداختند.ساموئل سون روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت که سرویس اطلاعات امنیت دانمارک ماهیت این طرح را فاش و مشخص کرده است که این طرح به طور کاملا شفاف از سوی سرویس اطلاعات ایران برنامه‌ریزی شده بود.وزیر امورخاجه دانمارک همچنین مدعی شد که این رفتارهای ایران تنها محدود به دانمارک نیست و کشورهای دیگر نیز همچون کوپنهاگ نگران چنین رفتارهایی هستند.در همین حال مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در اقدامی هماهنگ گفت که از دانمارک حمایت می‌کند. وی در پیام توییتری خود مدعی شد: به دولت دانمارک تبریک می‌گوییم که یک آدم‌کش از ایران را دستگیر کرده است. اروپا به مدت نزدیک به ۴۰ سال هدف حملات تروریستی بوده که ایران از آن حمایت مالی می‌کرده است. ما متحدان و شرکای خود را فرا می‌خوانیم تا با تهدیدات ایران برای صلح و امنیت مقابله کنند.خلاص کردن عربستان از فشار بین المللی قتل خاشقجی هدف دیگر این توطئه است؛ غافل از آنکه دست ایران پر است و موساد کیس سوخته را حراج کرده است.

 

کشمکش شدید بین آل سعود و بن سلمان به بیرون از کاخ جده درز کرد

"مجتهد"، فعال تویتری و معارض حکومت آل سعود پرده از کشمکش شدید در محافل داخلی آل سعود با محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان برداشت؛ وی گفت پس از بحران بین المللی اخیر که به دنبال قتل جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول گریبان گیر این کشور شده است، محافل داخلی سعودی می کوشند بن سلمان را از صحنه قدرت دور کنند.مجتهد در توییت اخیر خود نوشته است دو نماینده از خاندان سلطنتی عربستان به بن سلمان پیشنهاد کرده اند که به شرط تضمین مسئولیت های دیگر برای وی، ولایت عهدی را کنار بگذارد. و چنانچه نپذیرد به زور او را کنار می گذارند.وی افزود: بن سلمان این پیشنهاد را رد کرده است و به آنها گفته است نمی توانید به زور مرا کنار بگذارید وی اعلام کرده است که آماده است حمله به یمن را متوقف کرده و به محاصره قطر پایان داده و ترکیه را به هر قیمتی که شده ساکت کند.

 

ظریف «پرچم عوضی» موساد را پایین کشید

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران بامداد پنجشنبه ادعاهای دانمارک علیه ایران را «عملیات پرچم عوضی» از سوی سازمان جاسوسی موساد توصیف کرد.وی در صفحه توئیترش نوشت: اقدام منحرف و خیره‌سرانه موساد در کاشت پرچم‌های عوضی (آدرس‌دهی‌ غلط) تنها عزم ما برای تعامل سازنده با دنیا را تقویت می‌کند.پلیس دانمارک روز سه‌شنبه بدون ارائه هیچ مستنداتی عوامل منتسب به ایران را به حمله به یک فرد در خاک این کشور متهم کرد.وزارت خارجه دانمارک هم روز سه‌شنبه در همین ارتباط سفیر این کشور را از تهران فراخواند.«آندره ساموئل‌سن» وزیر خارجه دانمارک در یک کنفرانس خبری گفت معتقد است حکومت ایران عامل این حمله بوده و به همین دلیل سفیر دانمارک را از تهران برای مشورت فرا می‌خواند.

 

ترامپ علیه مهاجران حکم تیر داد

رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد که مهاجرانی که قصد ورود به آمریکا را دارند اگر با سنگ نیروهای ارتش آمریکا را هدف قرار دهند، به سوی آنها تیراندازی خواهیم کرد.برخی از مهاجرانی که به آمریکا می آیند، در مرز بین گواتمالا و مکزیک، نیروهای مکزیکی را با سنگ هدف قرار می دهند. اشاره ترامپ به این مسئله است که اگر مهاجران، نیروهای آمریکا را هم با سنگ بزنند، ارتش پاسخ خواهد داد.گفتنی است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفته بود: درباره حضور این کاروان مهاجرتی باید بگویم که ارتش ما در آنجا حضور دارد. ما حدود ۵۰۰۰ تن را داریم. شاید ما این میزان را بین ۱۰ تا ۱۵ هزار در گشت مرزی افزایش ‌دهیم. ترامپ متعهد شده است که به افراد این "کاروان بسیار خطرناک" اجازه عبور از مرز آمریکا را ندهد. این در حالی است که به گفته بسیاری، این مهاجران قصد ورود قانونی دارند که طبق قانون مجاز است. اما ترامپ می‌گوید: هیچکس وارد نخواهد شد. ما به مردم اجازه ورود نخواهیم داد.

 

واشنگتن ترمز جنگ کودک کش را کشید

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای، توقف فوری جنگ یمن و مذاکره طرف‌های درگیر را خواستار شد.در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده: «معتقدیم که این روزها، موقعیتی مناسب برای حرکت به سمت مذاکرات صلح و پایان دادن جنگ در یمن است.»صبح امروز هم «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا پایان حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی علیه یمن را خواستار شده بود.پامپئو تاکید کرده بود که حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری رژیم سعودی به هر نقطه‌ای در یمن باید متوقف شود و در ازای آن نیز نیروهای مقاومت و انصارالله یمن نیز شلیک موشک‌های بالستیک به سمت عربستان سعودی و امارات عربی متحده را پایان دهند.جنگ عربستان علیه یمن از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ آغاز شده و هنوز ادامه دارد. این جنگ که با حمایت سیاسی و تسلیحاتی و مشارکت محدود آمریکا، فرانسه، انگلیس و مشارکت مستقیم امارات (و برخی کشورهای دیگر مثل سودان) در قالب «ائتلاف عربی»‌ و به رهبری عربستان ادامه دارد، تاکنون بیش از ۵۰ هزار یمنی را به کام مرگ کشانده است.

 

اسکاندیناوی ها علیه تهران بیانیه دادند

وزرای خارجه 4 کشور حوزه اروپای شمال غربی، بیانیه‌ای مشترک صادر کرده و ضمن تکرار اتهامات ضدایرانی دانمارکی‌ها، از همبستگی با کوپنهاگ در مقابله با تهدیدات سخن گفته‌اند.وزرای خارجه سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند با صدور بیانیه‌ای مشترک، از ادعای ضدایرانی اخیر دولت دانمارک حمایت کردند.کپنهاگ دیروز ایران را به تلاش برای قتل یکی از سرشاخه‌های گروهک تروریستی «الاهوازیه» در خاک این کشور متهم کرد؛ وزارت خارجه ایران، این اتهام‌زنی را به شدت رد کرد و گفت که طرح چنین مسائلی، تلاشی است برای منحرف کردن مسیر رو به جلوی روابط ایران و اتحادیه اروپا.وزرای خارجه ۵ کشور حوزه اسکاندیناوی از جمله خود دانمارک، با انتشار بیانیه‌ای مشترک، از اقدام اخیر کپنهاگ دفاع کرده و گفته‌اند: «ما امروز اطلاعات ارائه‌شده از سوی همکار دانمارکی‌مان در خصوص سوء قصد نافرجام یک مأمور اطلاعاتی ایران را با نگرانی شنیدیم. در این لحظه، ما همبستگی کامل خود با دوستان و شرکایمان در دانمارک را اعلام می‌کنیم.»در انتهای بیانیه وزرای خارجه 5 کشور حوزه اسکاندیناوی آمده: «ما هر گونه تهدید امنیت منطقه نوردیک را به شدت محکوم می‌کنیم. مهم این است که کشورهای این منطقه، به هنگام مواجهه با مخاطراتی که جوامع ما را هدف قرار می‌دهد، دوشادوش یکدیگر می‌ایستند.»

 

اختاپوس های تبلیغاتی غربی در برابر معجزه قرن سکوت کردند

آیت الله اعرافی با ذکر این مطلب که از قصه های عجیب، بایکوت عجیب این حماسه عظیم تاریخی است گفت: رسانه ها و غول های تبلیغاتی از یک حادثه کوچک بمب های بزرگ خبری ایجاد می کنند، ولی اختاپوس های تبلیغاتی غربی در این خصوص سکوت کردند که این مساله بسیار عجیب بود.وی اظهارکرد: گاهی نیز در این زمینه بهره گیری های ناروا انجام می شود که مردم ما باید نسبت به آنها حساس باشند؛ همچنین از دولت مردان ایران و عراق و کسانی که قدرتی دارند انتظار داریم که سال به سال زمینه این حضور را فراهم کنند؛ مردم خرج خود را با عشق خود می دهند؛ امسال مردم ما با این مشکلات در این راهپیمایی حضور پیداکردند که قطعا اگر مشکلات کمتر شود این جمعیت بیشتر خواهد شد.

 

سازمان ملل به تحریم های آمریکا علیه کوبا "نه" گفت

مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه درخواست لغو تحریم های آمریکا علیه کوبا را تصویب کرد. از 191 کشور حاضر در نشست مجمع عمومی فقط آمریکا و رژیم‌صهیونیستی به این قطعنامه رای منفی دادند.واشنگتن از 56 سال پیش تاکنون کوبا را در پارچوب سیاست های خصمانه خود، تحت تحریم قرار داده است.با وجود رای قاطع جامعه جهانی به رفع تحریم های کوبا ، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: واشنگتن به‌زودی تحریم‌های جدیدی علیه هاوانا وضع می‌کند.اما نماینده ایران در سازمان ملل هم در این جلسه ضمن محکوم کردن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه مردم کوبا، با یادآوری تحریم‌های یکجانبه آمریکا ضد ایران در 37 سال گذشته، تاکید کرد: آمریکا به اعمال تحریم به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف نامشروع خود عادت کرده است.

 

مقامات نظامی آمریکا به کابوس کاخ سفید اعتراف کرد

در حالی که کاخ سفید اسرائیل را به خاطر قاطعیتش مقابل ایران در سوریه مورد تأیید و تشویق قرار داده است، مقامات نظامی آمریکا می‌گویند آن‌ها از این می‌ترسند که اینکه ایرانی‌ها فکر کنند آمریکایی‌ها پشت بسیاری از این حملات هستند.در حالی که کاخ سفید اسرائیل را به خاطر قاطعیتش مقابل ایران در سوریه مورد تأیید و تشویق قرار داده است، مقامات نظامی آمریکا می‌گویند آن‌ها از این می‌ترسند که اینکه ایرانی‌ها فکر کنند آمریکایی‌ها پشت بسیاری از این حملات هستند و این موجب شود حمایت از گروه‌های مورد حمایت خود را تشدید و آن‌ها را به حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه تشویق کنند.یک مقام ارشد نظامی می‌گوید: « این یک نگرانی روبه افزایش برای ما است.» به هر حال در پنتاگون مقامات نظامی آمریکا هشدار شدید خود را ابراز کرده‌اند. نگرانی آن‌ها این است که ایرانی‌ها فکر کنند حملات اسرائیلی‌ها به هدایت سرویس‌های جاسوسی و امنیتی آمریکایی صورت گرفته است. این مقامات معتقدند اگر ایران متقاعد شود که ایالات متحده در این حملات مشارکت داشته است حملات تلافی‌جویانه‌ای را علیه نیروهای آمریکا به ویژه در عراق که بیش از ۵ هزار نیروی آمریکایی برای جنگ علیه داعش در آن حضور دارند، رهبری کند.

 

ظریف از نقشه موساد علیه برجام پرده برداشت

وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار توئیتی از زمینه چینی موساد برای نابود کردن برجام پرده برداشت.وزیر امور خارجه در توئیتی روزشماری ساده از برنامه "موساد" برای از بین بردن برجام در سال ۲۰۱۸ را به شرح زیر لیست کرد:۳۰ آوریل: ادعای نتانیاهو مبنی بر اینکه موساد پرونده بمب هسته ای ایران را کشف کرده است.۸ می: خروج ترامپ از برجام.۳ ژوئن: رئیس جمهور روحانی سفر رسمی خود به سوئیس و اتریش را آغاز کرد.همان روز (۳ ژوئن): موساد کمک کرد تا توطئه ساختگی بمب گذاری ایران در فرانسه شکل بگیرد!۲۶ سپتامبر: ترامپ نمایش فاجعه بار ضدایرانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد را به اجرا گذاشت.۲۷ سپتامبر (یک روز پس از جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ): نتانیاهو ادعا کرد که موساد سایت هسته ای ایران را کشف کرده است.۲۹ اکتبر: زمان اعلام رسمی سازو کار (SPV) اتحادیه اروپایی (برای ادامه همکاری اقتصادی با ایران بعد از بازگشت تحریم های آمریکا)همان روز (۲۹ اکتبر): موساد به توطئه ساختگی ترور یک ایرانی در دانمارک کمک می کند!

 

اروپای بدهکار، طلبکار شد

در سایه انفعال وزارت خارجه و عدم پیگیری جدی حضور تروریست‌ها در اروپا حالا دانمارک هم با ادعای تلاش ایران برای برخورد با عوامل جنایت اخیر اهواز یک ایرانی را دستگیر و سفیر ایران را احضار کرده است.پس از فرانسه، آلمان، بلژیک و اتریش، حالا دانمارک هم به پروژه ضدایرانی برخورد با دیپلمات‌های ایرانی پیوسته است. مقامات دانمارکی بعدازظهر سه‌شنبه به وقت تهران ادعا کردند یک نروژی ایرانی‌تبار را که قصد داشته با همکاری عوامل اطلاعاتی ایران، یکی از سرکردگان گروهک تروریستی الاحوازیه را در دانمارک مورد حمله قرار دهد دستگیر کرده‌اند. مقامات دانمارکی همچنین سفیر ایران در این کشور را احضار کرده و سفیر خود در تهران را نیز فراخواندند.این ادامه همان سناریوی ضدایرانی است که چند ماه قبل با اخراج ۲ دیپلمات ایرانی از هلند کلید خورد، با دستگیری اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی مامور در اتریش، ادامه یافت و حالا با رونمایی از پروژه دانمارک نیز تداوم یافته است.

 

آینهورن عمق استراتژیک واشنگتن علیه تهران را لو داد

«رابرت آینهورن» مشاور سابق ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی  در دولت اوباما و از تحلیلگران ارشد اندیشکده‌های آمریکایی می‌گوید که دولت آمریکا می‌خواهد که ایران یا تسلیم شود یا فروپاشد.وی به رویترز گفته است که خواسته‌های آمریکا از ایران خواسته‌های حداکثری است و هیچ دولتی در ایران نه می‌خواهد و نه می‌تواند چنین خواسته‌هایی را بپذیرد.به گفته آینهورن، ترامپ می‌خواهد که دولت ایران یا تسلیم شود یا فروبپاشد.ریچارد نفیو، دیگر مقام سابق آمریکایی که از او به‌عنوان معمار تحریم‌های ایران در دولت اوباما نام برده می‌شود نیز گفته است: ایران احتمالا تلاش می‌کند در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت کرده و آنها را دور بزند.وی موضع ایران را چنین تعبیر کرده است: «اگر قرار است شکست بخوریم، دستکم به زانو در نمی‌آییم، بلکه ایستاده می‌میریم!»

 

بازهم بی‌بی‌سی در سیاه‌نمایی علیه ایران ناکام ماند

رضایت گردشگر خارجی از تجربه سفر به ایران به مذاق مجری بی‌بی‌سی فارسی خوش نیامد و این مجری در القای ذهنیات باطل خود درباره ایران ناکام ماند.اقدام غیر حرفه‌ای مجری بی‌بی‌سی فارسی در هدایت جهت دار گردشگر خارجی که مهمان یکی از بخش‌های خبری این شبکه بود، سوژه داغ فضای مجازی شده است. این اولین بار نیست که بی‌بی‌سی فارسی در جهت سیاست‌های خود به چنین اقداماتی دست می‌زند.رفتار مغرضانه این شبکه بر هیچ کدام از مخاطبان پوشیده نیست اما مجری این شبکه با سوالات هدفمند خود تلاش می‌کند پاسخ گردشگر خارجی که تجربه سفر به ایران را داشته است به سمت سیاه نمایی هدایت کند. در ادامه می‌توانید این فیلم را ببینید.

 

گزینه ایران، روسیه و چین برای موج هجوم تبلیغاتی آمریکا روی میز رفت

یک کارشناس مسائل سیاسی اختصاص بودجه 40 میلیون دلاری آمریکا برای مقابله تبلیغاتی با ایران، روسیه و چین را بخشی از سیاست های روانی واشنگتن علیه کشورهای مستقل دانست و به مسوولان این کشورها «تدوین راهبرد مشترک در این زمینه» را پیشنهاد کرد. این کارشناس مسائل سیاسی یادآوری کرد: اکنون نزدیک به پنج هزار رسانه صهیونیستی در ایالات متحده آمریکا برای تاثیرگذاری بر افکاری عمومی کشورهای غربی فعال است. به این رقم باید یکصد شبکه ماهواره ای عربستان با گردش مالی سالیانه 10 میلیارد دلار را اضافه کرد که از منظر عقیدتی و مذهبی علیه ایران و محور مقاومت فعالیت می کنند.

 

رهبر معنوی طالبان ترور شد

منابع خبري اعلام کردند که مولانا سميع الحق كه از وی به‌عنوان پدر معنوی جنبش طالبان و رهبر جمعیت علمای اسلامی شاخه سمیع نام برده میشد، شامگاه جمعه(۱۱ آبان‌ماه) در شهر راولپندی بر اثر حمله افراد ناشناس، ترور شد.یوسف شاه، معاون امیر جمعیت علمای اسلام پاکستان در این باره گفت: مولانا سمیع الحق به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شد.سمیع الحق، متولد سال ۱۹۷۳ میلادی و مؤسس مدرسه دارالعلوم حقانیه و رهبر یکی از شاخه‌های جمعیت علمای اسلام پاکستان بود و آشکار از شورش طالبان در افغانستان حمایت می‌کرد.از وی به دلیل رابطه گرم با ملا محمد عمر، مؤسس جنبش طالبان، به‌عنوان رهبر معنوی طالبان یاد می‌شد و طی سال‌های ۱۹۸۵ ـ ۱۹۹۱  و ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۷ میلادی عضو مجلس سنای پاکستان بود.بسیاری از رهبران طالبان بر اساس گزارش‌ها، در مدرسه دینی مولانا سمیع الحق آموزش دیده‌اند و گفته می‌شود که وی نفوذ زیادی در میان طالبان داشت. تاکنون فرد یا گروهی مسئولیت ترور رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان شاخه سمیع را بر عهده نگرفته است.

 

دانشمندان از قحطی بزرگ جهانی هشدار دادند

دانشگاه ایالتی واشنگتن می گوید که قحطی جهانی از جمله بدترین بلاهای انسانی در روزگار مدرن است که با اپیدمی آنفلونزای سال های 1919-1918، جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم قابل مقایسه است.پژوهشگران دانشگاه ایالتی واشنگتن گزارش جدیدی درباره «قحطی بزرگ» منتشر کرده اند که ویرانگرترین خشکسالی طی 800 سال گذشته بوده و برآورد کرده اند که این خشکسالی به یک قحطی جهانی دامن زده که به مرگ 50 میلیون نفر منجر شده است. این دانشمندان هشدار می دهند که گرمایش جهانی فعلی می تواند یک قحطی مشابه و حتی بدتر از آن را موجب شود.نویسنده ارشد سینگ و همکارانش در جورنال آب و هوایی که در چهارم اکتبر منتشر شده نوشته اند: «وضعیت آب و هوایی که به خشکسالی بزرگ و قحطی جهانی انجامیده بود از ناپایداری طبیعی ناشی شده بود. و وقوع دوباره آنها – با تاثیرات هیدرولوژیک تشدید شده در اثر گرمایش جهانی- می تواند بار دیگر به طور بالقوه امنیت غذایی جهانی را تحلیل برد.»

 

مسئول پیشین سیا قاتل خاشقچی را لو داد

مسئول سابق سیا، سازمان جاسوسی آمریکا ولیعهد سعودی را عامل اصلی قتل جمال خاشقجی منتقد میانه رو عربستان اعلام کرد."نِد پرایس" گفت:  محمد بن سلمان متهم اصلی پرونده ترور خاشقجی است و سیا جزئیات کامل و دقیق وقایع کنسولگری عربستان در استانبول را در اختیار دارد که ثابت می کند عربستان اقدام به این ترور کرده است.او همچنين از تلاشهاي دولت عربستان و آمريكا براي شانه خالي كردن از مسئوليت اين اتفاق، انتقاد كرد، بويژه اينكه دلايلي مبني  بر دست داشتن محمد بن سلمان در دادن دستور اجراي عمليات ترور وجود دارد.پرايس از دولت ترامپ خواست با روشنگري و شفافيت بيشتري با اين بحران برخورد كند. وي  همچنين با انتقاد از هرگونه تحقيقات سعودي در اين باره، افزود كه اين تحقيقات فاقد هرگونه اعتباري در برابر جهان است، زيرا تحقيقاتي كه راس هرم قدرت در عربستان را محكوم نكند، غير قابل قبول است و البته اين چيزي است كه دولت رياض هرگز قادر به انجامش نخواهد بود.افسر سابق سيا، همچنين تاكيد كرد كه همه دستگاه هاي اطلاعاتي بزرگ جهان اكنون جزئيات مستقيم اين پرونده را در اختيار دارند و بهتر است ترامپ بار ديگر با جامعه اطلاعاتي آمريكا رو در رو نشود، آن هم در سايه اطلاعات و دلايلي كه اين جامعه از دست داشتن عربستان و بن سلمان در عمليات ترور در اختيار دارد.وي افزود: «آژانس اطلاعات مركزي آمريكا و بسياري از دستگاه هاي اطلاعاتي جهان دلايل و شواهد بسياري را درباره اين پرونده در اختيار دارند و در نتيجه از واقعيت اتفاقي كه رخ داده است، آگاهند؛ از اين رو عربستان تلاش خواهد كرد از فرصت موجود براي يافتن توجيه هايي جديد يا راه هايي براي فرار از آن اتهامات استفاده كند».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha