پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
جلسه طلاب کازرونی مقیم قم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین خرسند گفت:هیچ تبلیغی همچون تبلیغ چهره به چهره اثرگذار نیست و حتی تبلیغ از طریق فضای مجازی هم به آن نخواهد رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین خرسند، امام جمعه کازرون در جمع طلاب کازرونی مقیم قم که شب گذشته در نمازخانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: همه ما باید تلاش کنیم بر اساس آیات قرآن کریم به وظایف خود که بشارت و انذار است، به عنوان مبلغ دینی عمل کنیم.

وی ابراز داشت: امروز نیازمند حضور مبلغان کازرونی در شهرستان هستیم تا بتوانیم به وظایف تبلیغی و فرهنگی خود به درستی عمل نماییم.

امام جمعه کازرون خاطرنشان ساخت: امروز منطقه ای در کازرون وجود دارد که با وجود پنج هزار نفر جمعیت اما روحانی ندارد و این مسائل وظیفه ما را سنگین می کند.

حجت الاسلام والمسلمین خرسند تصریح کرد: «هدایت فکری و دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت افزایی» و «راهنمایی و حضور در عرصه خدمات اجتماعی» سه وظیفه ای است که رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب تهران با ایشان بر دوش حوزه و روحانیت گذاشته اند.

وی اظهار داشت: هیچ تبلیغی همچون تبلیغ چهره به چهره اثرگذار نبوده و حتی تبلیغ از طریق فضای مجازی هم به آن نخواهد رسید.

امام جمعه کازرون ابراز داشت: امروز از نزدیک مشاهده می کنیم که هر روستایی که روحانی مستقر در آن حضور دارد، مشکلات و معضلات اجتماعی و فرهنگی آن نسبت به دیگر روستاها کمتر است.

حجت الاسلام والمسلمین خرسند خاطرنشان ساخت: امروز علیرغم تهاجمات به دین، مکتب اهل بیت(ع) و روحانیت، باز شاهد تأثیرگذاری روحانیت در جامعه هستیم که هیچ قشر و دسته دیگری ندارد؛ این تهاجمات به روحانیت نیز به دلیل همین تأثیرگذاری هاست.

وی به نامه آیت الله یزدی به آیت الله العظمی شبیری زنجانی اشاره و تصریح کرد: تأثیرگذاری های روحانیت سبب شده کسانی که متأسفانه تا دیروز تقلید را کار میمون دانسته و حتی اعتراض به خدا را جایز می دانستند، خود را پشتیبان و دلسوز مرجعیت معرفی کرده و فریاد وا اسلاما سردادند.

امام جمعه کازرون بیان داشت: ما امکانات ویژه ای در شهرستان در اختیار نداریم؛ اما هرچه در اختیار ماست را برای حضور فضلا و روحانیون کازرونی در شهرستان خرج خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین خرسند به هدایت سیاسی و بصیرت افزایی مدنظر رهبر انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: امروز در شرایط خاصی قرار داشته و دشمن با تمام امکانات و قدرت به مقابله با ما برخواسته است که ما با تبعیت از رهبر معظم انقلاب می توانیم از این مشکلات عبور نماییم.

وی ابراز داشت: امروز آمریکا بی پرده در صحنه حضور دارد و تفاوت آنچنانی میان ترامپ و اوباما وجود ندارد؛ اما حماقت بیشتر ترامپ به این است که تمام ذهنیات خصمانه خود را به زبان می آورد.

امام جمعه کازرون با اشاره به اینکه امروز دو طرز تفکر در کشور وجود دارد، خاطرنشان ساخت: طرز تفکر اول این است که دین نمی تواند جامعه را اداره کند و برخی از این افراد حتی ظاهر مذهبی نیز داشته و در صف اول نماز حضور دارند؛ اما اعتقاد به مبارزه با استکبار نداشته و معقتدند باید با آمریکا و اروپا کنار آمد و ریشه مشکلات اقتصادی مملکت نیز همین تفکر است.

حجت الاسلام والمسلمین خرسند با بیان این مطلب که تجربه نشان داده که مقاومت غرورآفرین است، تصریح کرد: اخیرا مشاهده کرده اید که اسرائیل در مدت دو روز با 450 موشک کاتیوشا تسلیم شد و کابینه نتانیاهو از هم پاشید که نتیجه مقاومت است.

وی بیان داشت: این مباحث نشان دهنده آن است که ما هم باید در عرصه داخلی این مباحث را باور داشته و مسئولین از انفعال و حاشیه سازی ها دست بردارند تا مشکلات موجود حل شود.

امام جمعه کازرون اظهار داشت: آیا واقعا مشکل امروز کشور ما این است که بانوان به ورزشگاه بروند؟ آیا دغدغه دیگری در این کشور وجود ندارد؟ یا وزیر خارجه در مصاحبه خود سخنانی بگوید که به نفع کشور نیست.

حجت الاسلام والمسلمین خرسند ابراز داشت: امروز سه هفته ای که قرار بود اروپایی ها پس از خروج آمریکا از برجام جواب به ما بدهند، به هفت ماه تبدیل شده است که به دنبال خریدن زمان هستند.

وی خاطرنشان ساخت: هنوز مسئولین ما امید دارند که اروپایی ها کاری برای ما انجام دهند؛ مسئولین باید تکیه بر توان داخلی داشته باشند و متأسفانه وزارت خارجه ما نیز به حمایت های اروپایی ها دل خوش کرده است.

امام جمعه کازرون تصریح کرد: حضور طلاب و روحانی در عرصه های خدمات اجتماعی از دیگر منویات رهبر معظم انقلاب است که مستلزم حضور روحانیت در میان مردم بوده و با این حضور می توان برای جامعه خدمات داشت.

* چالش های پیش روی حوزه و طلاب

حجت الاسلام عارف، یکی از فضلای شهرستان کازرون نیز در این جلسه بیاناتی پیرامون چالش های پیش روی طلاب ارائه کرد و گفت: رهبر انقلاب بر تحول حوزه های علمیه تأکید داشته و فرمودند اگر حوزه متحول نشود، منزوی خواهد شد که نتیجه آن عدم تأثیرپذیری از این نهاد خواهد بود.

وی ابراز داشت: انقلابی ماندن حوزه های علمیه نیز از دیگر فرمایشات رهبر معظم انقلاب بوده که متأسفانه تفسیرهای مختلفی از تحول و انقلابی ماندن حوزه شده است که برخی حضور در راهپیمایی ها، برخی موضع گیری های بیشتر مراجع، برخی تبلیغ برای کاندیدای خاص ریاست جمهوری، برخی عدم سکوت در فتنه، برخی راه اندازی درس خارج مسائل مستحدثه، برخی راه اندازی دروس جریان شناسی و گفتمان انقلاب اسلامی، برخی برگزاری بیشتر جلسات یادواره شهدا و ... تفسیر کرده اند که همه این مباحث بخشی از تحول حوزه و انقلابی ماندن آن می باشد.

حجت الاسلام عارف خاطرنشان ساخت: زمانی، حوزه انقلابی می شود که همسو با گفتمان انقلاب اسلامی حرکت کند و تا زمانی که حوزه الگوی مردم سالاری دینی را در خود پیاده ننماید، نمی توان گفت که حوزه انقلابی است.

وی با بیان این مطلب که ساختار حوزه باید بر اساس نظام مردم سالاری دینی تغییر کند، تصریح کرد: حوزه باید دینی شود و اولین قسمتی که ما در مباحث دینی در حوزه مشکل داریم، اعمال نظر و سلایق شخصی در مباحث گوناگون حوزه است.

حجت الاسلام عارف با اشاره به اقتضائات دینی شدن حوزه، اظهار داشت: «یاد دادن الگوی زندگی دینی به طلاب»، «پرورش طلاب در سیستم امامت جامعه»، «ایجاد سبک زندگی دینی در طلاب» و ... از اقتضائات دینی شدن حوزه است.

وی به اقتضاء مردم سالار شدن حوزه نیز اشاره کرد و گفت: «برنامه ریزی برای طلاب مبتنی بر نیازهای واقعی آنان»، «برنامه ریزی برای طلاب مبتنی بر گفتمان سازی؛ نه حرکات گازانبری»، «اجازه اندیشیدن به طلاب جدیدالورود»، «برنامه ریزی بر اساس استعدادها و علائق طلاب»، «تشکیلاتی بودن حوزه» و ... از اقتضائات مردم سالارشدن حوزه است.

حجت الاسلام عارف ابراز داشت: یکی از دلائل بی انگیزگی طلاب، عدم برنامه ریزی بر اساس استعدادها و علائق اوست و همین مسئله سبب می شود که طلبه نمی داند که چه کاری می خواهد در آینده انجام دهد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: حوزه بعد از انقلاب اسلامی تحولات بسیار خوبی داشته است؛ اما باید به الگوی مطلوب نزدیک شد و به آن رسید.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha