پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ همایش بزرگداشت مقام کتابداران و تجلیل از خادمان عرصه کتابخوانی

حوزه/ دبیر علمی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: سرانه پایین مطالعه در جامعه حتی در بین حوزویان و دانشگاهیان ما یک واقعیت تلخ و تاسف آور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد طی سخنانی در همایش بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی که به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم در سالن همایش های کتابخانه امام خامنه‌ای برگزار شد، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: همه باید دست به دست هم بدهیم که در آینده سرانه مطالعه در کشور ما از وضعیت ناراحت کننده ای که در حال حاضر وجود دارد، بهبود پیدا نموده و شاخص ها در این زمینه بهتر شود.

وی با اشاره به این که متاسفانه در عرصه کتاب، آسیب ها و مشکلات جدی وجود دارد، افزود: یکی از مشکلات و آفت های جدی ، بحث دزدی کتاب است و این که حق و حقوق نویسنده و ناشر در وضعیت فعلی چندان رعایت نمی شود که این مساله به ساحت علم و فرهنگ آسیب می زند.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران همچنین بیان داشت: از سوی دیگر همچنان شاهد مشکل عدم توزیع مناسب کتاب در کشور هستیم که در این خصوص باید متولیان و نهادهای مسئول فکری برای حل این مشکل نسبتاً قدیمی کنند.

وی با ابراز تاسف از این که در حال حاضر نسل جدید آن چنان با چهره های شاخص علمی و فرهنگی و دینی آشنایی ندارد، گفت: الان اگر از بسیاری از بچه های امروز بپرسیم که برترین فوتبالیست ها و گلزن ترین آن ها چه کسانی هستند به راحتی پاسخ می دهند اما چندان آشنایی از نویسندگان، علما و چهره های ادبی مملکت خودمان در گذشته و حال ندارند که این مساله هم واقعاً مایه تاسف است.

حجت‌الاسلام و المسلمین  مهدوی‌راد اضافه کرد: به عقیده بنده یکی از علل شکل گیری چنین وضعیتی، از بین رفتن آثار مکتوب مرتبط با این افراد است، ضمن آن که ما گاهی نسبت به حفظ و نگهداری آثار غنی خود به خصوص در زمینه کتب خطی چندان اهتمام نداریم.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با بیان این که ما کتابخانه‌های خود را آن طور که باید و شاید جدی نمی‌گیریم، گفت: همه باید کتاب را مهم دانسته و برای آن ارزش قائل شویم تا بتوانیم خلاهای کشور را رفع کنیم اما اکنون سرانه کتابخوانی مفید در ایران افتضاح است چراکه آمار مطالعه در ایران از آمار مطالعه مردم کشورهایی چون هند و پاکستان نیز پایین تر است و حتی الان بسیاری از حوزویان و دانشگاهیان ما نیز چندان اهل مطالعه و کتاب خواندن نیستند.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha