سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 469201
۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
حجت الاسلام و المسلمین سید جعفر کشفی، مدیر موزه آستانه مقدس حضرت معصومه(س)

حوزه/ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین کشفی گفت: ما با سه ترازو با انسان‌ها سخن می‌گوییم، خدای تعالی به انسان‌ها سه ترازو عطا کرده است، نخست سرشت و فطرت، دوم عقل و ما با تمام دنیا باعقل صحبت می‌کنیم، سوم ذوق که این نیرو در افراد کمی ظاهر می‌شود و کتب بر این سه اساساً در دنیا ظاهر می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین کشفی در دیدار با کتابداران حوزوی که در کتابخانه آیت‌الله بروجردی (ره) قم برگزار شد، بحث خود را با بیان ضرورت مسائل کتابدانی، کتاب‌شناسی و کتاب‌خوانی آغاز کرد و گفت: وقتی‌که به‌ضرورت کتاب‌خوانی پی بردیم باید بدانیم که چگونه کتاب را مطالعه کنیم، همه ما با کتاب سروکار داریم اما مسئله مهم در این میان این است که باید ما تعریف صحیحی از کتاب داشته باشیم.

 

وی تصریح کرد: جلد کتاب‌ها، کاغذ کتب، خط و نوشته، کتاب‌آرایی، علائم راهنما و دیگر پیکرهای مختص به کتاب دارای پیشینه فراوان و دنیایی از دانش را دارا است و باید ما با این پیشینه به‌عنوان کتابدار آشنا باشیم.

 

مدیر موزه آستان مقدس حضرت معصومه (س) گفت: روح کتاب همان محتوای نهفته کتب است و کتاب همچون انسان دارای روح پاک و پلید است، در ادبیات قرآن کتاب را وسیله سنجش با جلوه‌ای رحمانی معرفی می‌کند، البته که کتب شیطانی نیز در مقابل این جلوه رحمانی قرارگرفته‌اند.

 

وی اضافه کرد: کتابداران حوزوی به‌مراتب از کتابداران عمومی وظیفه سنگین‌تری دارند زیرا با جامعه روحانیت و مبلغان علوم دینی سروکار دارند و این وظیفه مسئولیت اخروی دارد.

 

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین کشفی گفت: کتابدار حوزوی کتابی را که ترجمه، تحقیق، نشر و راهنمایی می‌کند در آخرت نیز مورد سؤال قرارگرفته می‌شود، آخرت به انسان‌ها کتاب اعمالشان را می‌دهند، اگر این نامه عمل را به دست راست افراد دادند وارد بهشت می‌شوند اما امان از روزی که به این نامه عمل را به دست چپ ما بدهند.

 

وی گفت: کتاب به‌ویژه برای ما چیزی نیست که با مسامحه به آن نگاه کنیم، کتاب از ابتدا تا انتهای زندگی با ما است و در آخرت نیز این کتاب به دست ما داده می‌شود.

مدیر موزه آستان مقدس حضرت معصومه (س) خاطرنشان کرد: ما با سه ترازو با انسان‌ها سخن می‌گوییم، خدای تعالی به انسان‌ها سه ترازو عطا کرده است، نخست سرشت و فطرت، دوم عقل و ما با تمام دنیا باعقل صحبت می‌کنیم، سوم ذوق که این نیرو در افراد کمی ظاهر می‌شود و کتب بر این سه اساساً در دنیا ظاهر می‌شود.

 

وی افزود: کتابداران کتاب را با استفاده از روش‌های نوین کتابداری با معیار قرآنی تقسیم‌بندی کنند، 300 آیه در قرآن درباره قوم یهود وجود دارد و عمده مشکل ما با اهل کتاب است، ما باید در عالم سیاست، اقتصاد و علم با قرآن و علم به‌واسطه کتاب با دشمنان مقابله کنیم.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کشفی ابراز داشت: قرآن تبیان و وسیله تمامی مسائل است و در مقابل کتاب کفار راه رسیدن به امور شیطانی است و به تعبیری برای رحمانی بودن و شیطانی بودن ما به کتاب احتیاج داریم.

 

وی در پایان گفت: کتاب به‌منزله یک اسلحه در دست آدمی است و اگر به دست راست ما داده شود به رحمانیت سوق داده می‌شویم و اگر به دست چپمان دهند به‌سوی شیطانی بودن خواهیم رفت.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha