شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ همایش تجلیل از فرزندان ممتاز طلاب

حوزه/ مسئول اداره فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: تربیت مبتنی بر اسلام مثل گنج است، یعنی همان‌گونه که برای پیدا کردن گنج باید حفاری کرد، برای تربیت فرزند هم باید زحمت کشید و عرق ریخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام امید رحمانی، عصر امروز در همایش خانواده آسمانی ویژه طلاب و روحانیان و خانواده‌های آن‌ها، به تشریح ملزومات تربیت دینی موفق فرزندان پرداخت.

وی اظهار کرد: انگیزش مهم‌ترین دلیلی است که انسان را به سمتی می‌برد که رفتارها را به‌صورت خودجوش به سمت مثبت ببرد و بر اساس نیاز این رفتارها را انجام دهد.

حجت‌الاسلام رحمانی افزود: اگر بخواهیم انگیزش را تشبیه کنیم، مانند اقتصاد درون‌زا است، به‌گونه‌ای که فرد از درون برای انجام کارهای نیک و کلام خوب دارای انگیزه است و بعضی وقت‌ها مشاهده می‌کنیم که والدین می‌گویند وقتی فرزندمان می‌خواهد نماز بخواند برای این کار والدین اذیت می‌شوند.

این کارشناس خانواده گفت: برای این فریضه واجب بعضی از والدین مجبور هستند مدام و به‌صورت تکرار فرزندشان را برای نماز تشویق و ترغیب کنند و حتی بعضی از مادران بیان می‌کنند که وقتی صبح می‌شود برای بیدار کردن فرزندمان برای این امر به‌ سختی و مشقت می‌افتیم.

 وی با بیان این‌که یکی از دلایلی بعضی از فرزندان در انجام فریضه واجب نماز سست و تنبل هستند این است که انگیزش عبادی آن‌ها ضعیف است، اظهار کرد: حتی آن‌ها برای کارهای علمی و شب امتحان هم سست هستند و دیگران باید مدام این امتحانات را گوشزد کنند زیرا خودشان انگیزش کافی را ندارند.

حجت‌الاسلام رحمانی ادامه داد: در بعضی مواقع نبود انگیزش در نظم دیده می‌شود، به‌گونه‌ای که فرزندان نظم‌بخشی ندارند و وسایل اتاق آن‌ها مدام نامرتب است که باید به تکرار گوشزد کرد اما درنهایت هم این فعالیت‌ها به‌صورت احسن انجام نخواهد شد.

وی با بیان این‌که این نبود انگیزش، در دیگریاری افراد هم مشاهده می‌شود به‌گونه‌ای که برخی برای کمک و یاری به همنوعان خودشان پیش‌قدم نمی‌شوند، اظهار کرد: این در حالی است که اسلام تعالیمی دارد که انسان را برای انجام دادن این کارها همراه با انگیزش به جلو می‌برد تا انسان از سر میل و رغبت و شوق این کارها را انجام دهد.

حجت‌الاسلام رحمانی افزود: علم‌آموزی، فعالیت‌های اجتماعی و فعالیت‌های اقتصادی افراد نباید این‌گونه بدون انگیزش انجام شود که این نیازمند تربیت است، زیرا این‌گونه نیست که افراد خودبه‌خود و با دارا بودن یک ژن خاص، خودجوش بشوند بلکه این مهم نیاز به پرورش دارد.

وی با بیان این‌که تربیت یک یگان عملیات رفتاری می‌خواهد، تصریح کرد: تربیت مثل گنج است، یعنی همان‌گونه که برای پیدا کردن گنج باید حفاری کرد برای تربیت فرزند هم باید زحمت کشید و عرق ریخت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha