جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/  اختتامیه دوره آموزش عالی تربیت مدرس در قم

حوزه/ مراسم تجلیل از فارغ التحصیلان مؤسسه آموزش عالی حوزوی تربیت مدرس با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله اعرافی در مراسم  تجلیل از فارغ التحصیلان مرکز تخصصی تربیت مدرس حوزه علمیه قم،‌در سخنانی با تبریک به مناسبت ایام میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) گفت: یکی از مهمترین شارحان و تصویرگران چهره تابناک رسول خدا، امام علی(ع)است؛ این بیانات بهترین منبع برای پیامبر شناسی است زیرا ایشان نزدیک ترین انسان ها به پیامبر اکرم(ص) بودند.

وی افزود: شرح مرحوم شوشتری در باب نهج البلاغه از مهمترین شرح های این کتاب عظیم است؛ امام علی(ع) حدود چهل موضع از پیامبر اکرم(ص) ذکر کرده اند؛ امام در خطبه 71 بیان می دارند که پیامبر از لحاظ زمان در پایان سلسله انبیا بود و از یک نظر مهر ختم تمام رسالت های آسمانی بود؛ ایشان به لحاظ زمانی در پایان سلسله قرار گرفت در عرصه منزلت در صدر این سلسله قراردارد؛ ولی این ختم به معنی پایان زمانی نیست، بلکه تمام رسالت ها با رسالت ایشان به کمال می رسند.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: وصف دیگر امام، آن بود که رسول خدا(ص) گشاینده درهای بسته بودند؛ بخشی از گشایش های عالم غیب را انسان با نگاه سطحی خود درک می کند، ولی هر در بسته ای به عالم غیب با وجود رسول خدا (ص)باز می شود؛ امام در هنگام رحلت پیامبر فرمودند که با رحلت شما دری بسته شد که دیگر کسی نمی تواند آن را باز کند.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: امام فرمودند که پیام و شیوه و روش پیامبر خدا حق بود و هم روش های ایشان حق بود و هم محتوا، محتوای حق بود؛ این انتظار را از پیروان ایشان و حوزه های علمیه نیز می رود؛ امروز از حوزه انتظار می رود که دری را به روی مومنان برای رسیدن به خدا باز کند و بهترین حقایق را به دنیا عرضه کنیم.

وی گفت: همچنین امام فرمودند،‌پیامبر گشاینده و راهنما و استاد و اعلان کننده و تبیین کننده حق بود و همین پیامبر آنگاه که لازم بود لشکرهای باطل را کنار می زد و شکوه گمراهی ها را در هم می کوبید؛ پیامبر ذره ای در آن چیزی که از او خواستند کم نگذاشتند و قیام به امر داشتند؛ این مسایل باید در سطوح رقیق تر آن در اساتید و طلاب متجلی شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: اگر بخواهیم روحانی در مسیر رسول خدا باشیم، باید همین مسایل را متجلی کنیم؛ همانگونه که از ما خواسته شده است، باید حرکت کنیم و به جز خدا به دنبال هیچ هوا و هوسی نداشته باشیم.

وی افزود: طلاب جوان، در آغاز مسیر هستند؛ اولین شرط استادی آن است که از خود، عبور کنند و اسیر خود نباشند و نگاه آنها به آرمان های الهی باشد؛ باید بدانیم که پیامبر خدا چه راه سختی را دنبال کردند و ما نیز در این مسیر باید حرکت کنیم.

مدیر حوزه های علمیه  بیان کرد: استادی در حوزه علمیه، نیازمند یک مجموعه ای از خصلت ها است و از جمله مهمترین آنها این است که استادی در همان جایگاه سنت های حوزه شکل بگیرد و رقم بخورد؛ درست است که عصر امروز با اعصار پیشین متفاوت شده است و نقش ها تفکیک شده، ولی بازهم در حوزه سننی وجود دارد که باید رعایت شود.

در کنار آموزش باید مربی اخلاق باشد

آیت الله اعرافی اظهارکرد: طلاب از همان ابتدای تدریس می تواند روحیه عالمانه و پژوهشگرانه طلبه را ارتقا دهد و در کنار آموزش باید مربی اخلاق نیزباشد؛ بنده در سال 56 در همان ابتدای درس اسفار مطالب اخلاقی بیان کردند که تا امروز با بنده باقی مانده است.

وی گفت: استاد حوزه باید در زمینه مشاوره نیز قدرتمند باشد و شاگردان را پرورش دهد و شرط اثر گذاری نیز وجود عناصری در استاد است که بتواند روی طلاب تاثیرگذار باشد و طلاب حرف او را فراگرفته و به کار ببرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروزه حوزه با خطراتی مواجه است که بخشی از آن کاملا طبیعی است و بخش دیگر نیز تصرفاتی است که دیگران در این عرصه انجام می دهند و افرادی که از بزرگان حوزه و مرجعیت زخم خورده اند، می خواهند که حوزه را به چالش بکشند؛ استاد باید برای ایفای نقش مربیگری به آسیب های این عرصه نیز کاملا آشنا باشد.

دنیای غرب حوزه را به خوبی می شناسند

وی افزود: امروزه دنیای غرب حوزه را به خوبی می شناسند و تلاش دارد که حوزه را از جایگاه خود خارج کنند؛ پروژه های دشمنان از سالها پیش روی حوزه و مرجعیت و قم کار می کنند؛ اساتید ما باید صیانت گران از حوزه اخلاق و فکر و معنویت حوزویان باشند و برای این امر باید آسیب ها و خطراتی که کیان ارزش های حوزه را تهدید می کند بشناسند.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: روزهای پایانی طرح جامع رشته های حوزه در حال طی شدن است و با یک نگاه جامع و منسجم مجموعه قلمروهای تخصصی حوزه در یازده حوزه دانشی تصویر شده است که این رشته ها به تدریج به منصه ظهور خواهد رسید؛ در حدود یک سال و نیم این طرح تمام شده است و یک سال آینده سرفصل ها و متون و منابع آن در دسترس قرار می گیرد.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: حوزه ما مکتب ساز ادبی بوده است و مکاتب ادبی در حوزه های علمیه ما شکل می گرفته است و نویسندگان بزرگ ادبی تاریخ ادبیات ما در حوزه شکل گرفته است؛ باید قدرت ادبی حوزه را بازیابیم.

وی گفت: این مرکز نیز باید هم رشته داشته باشد و هم دوره های مهارتی تربیت مدرس در قلمروهای مختلف داشته باشد؛ در بخش برادران امروزه بین پنج تا شش هزار استاد داریم و کمبود استاد در سطوح عالی با سیاست های جدیدی که به خصوص در استان ها دروس خارج فعال شده اند، احساس می شود که باید در آینده این مشکل نیز از بین برود؛ نزدیک به 100 درس خارج وجود دارد که در شهرها هم انجام می شود؛ در سطح مقدماتی اساتید قوی تر از شرایط عادی نیاز داریم؛ قوام اصلی کارها با اساتید قوی انجام می شود.

وضع اساتید حوزه از نظر اقتصادی مناسب نیست

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهارکرد: مدرسی حوزه باید با همان سنن حوزوی دنبال شود؛ باید شان اساتید رعایت شود؛ باید رابطه استادی و شاگردی و تامین اساتید نیزبا وجوه شرعی و مرجعیت انجام شود؛ زیرا می دانیم که وضع اساتید از نظر اقتصادی مناسب نیست و شایسته نیست که این شرایط وجود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی تربیت مدرس نیز در این مراسم، با تبریک ایام شادی ربیع الاول و هفته وحدت، با اشاره به برگزاری دوره دوازدهم تربیت مدرس در این مرکز گفت: در این دوره ها سعی شده، طلاب ضمن آموزش روش های تدریس از نظر قوای علمی و اخلاقی و مشاوره ای و تهذیبی در شرایطی قرارداده شده باشند که بتوانند ماموریت های مهم خود را در تربیت و آموزش طلاب به خوبی ایفا کنند.

وی افزود: خوشبختانه طلابی که از این مرکز فارغ التحصیل شده اند در تمام اوقات تحصیل و تدریس خوش درخشیده اند و ارمغان خوبی به جا گذاشته اند؛ با تلاش و کوشش گسترده ای  که بخش اعظم آن توسط اساتید و مجاهدان این عرصه رقم خورد در دوره جدید امیدواریم که با عنایت از روح رسول گرامی اسلام  امام صادق(ع) به شکل دیگری رقم بخورد وعرصه جدیدی برای خدمت کردن در قامت استادی انجام شود.

در ادامه این مراسم، برنامه تجلیل از طلاب برگزیده دوره دوازدهم تربیت مدرس حوزه برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha