پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ جایگاه زکات باید در منظومه اقتصاد اسلامی دیده شود، و با یک نگاه نظام وار به آن، به سایر عرصه های مربوط به آن پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی، امروز در دیدار جمعی از مسئولین برگزاری اجلاسیه زکات که در دفتر مدیرحوزه های علمیه در قم برگزار شد، به تشریح الزاماتی در زمینه ترویج فرهنگ زکات در کشور پرداخت و گفت: اولین مسئله در بحث زکات این است که زکات را در ذیل مقوله اقتصاد اسلامی تعریف کنیم.

وی افزود: جایگاه زکات باید در منظومه اقتصاد اسلامی دیده شود، و با یک نگاه نظام وار به آن، به سایر عرصه های مربوط به آن پرداخته شود.

آیت الله اعرافی خاطر نشان ساخت: همه ما باید ویژگی های اقتصاد اسلامی را به عنوان مبادی و کلیات مورد توجه قرار دهیم و این کار کمک زیادی در تعیین جایگاه زکات در فرهنگ اسلامی می کند.

مدیرحوزه های علمیه با بیان شاخصه های هر موضوع از منظر اسلام تاکید کرد: از منظر اسلامی، وارد هر موضوعی که می شویم دارای سه شاخه کلامی فلسفی، اخلاقی ارزشی و فقهی حقوقی می باشد و این سه شاخه مهم باید در بحث زکات نیز دیده شود.

امام جمعه قم در تبیین یکی از محورهای مهمی که در اجلاسیه زکات باید به آن پرداخته شود گفت: حوزه ادب و اخلاق در بحث زکات بسیار مهم است و لازم است محوری جداگانه در اجلاسیه به این عرصه مهم اختصاص یابد و حوزویان در این باب مهم مقالات زیاد بنویسند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در باب زکات 7 یا 8 سوال کلیدی مهم وجود دارد گفت: این سوالات خود یک پروژه مهم محسوب می شوند و باید عده ای بنشینند و در مورد این سوالات تحقیقات لازم را انجام دهند.

رئیس هیات امنای جامعه المصطفی العالمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت خروجی اینگونه اجلاسیه ها گفت: در این اندیشه باشیم که از این مقالات ارائه شده در اجلاسیه، جزوات تبلیغی ترویجی بیرون بیاید و در اختیار عموم قرار گیرد تا همگان از خروجی های مفید فایده این اجلاسیه بهره مند شوند.

مدیر حوزه های علمیه به آمادگی حوزه برای هرگونه کمک در امر نشر و گسترش فرهنگ زکات در کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه مراکزی وجود دارند که به اقتصاد اسلامی می پردازند، همانند انجمن اقتصاد و مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی که شایسته است از ظرفیت خوب اینگونه مراکز حوزوی در جهت ترویج فرهنگ زکات و حل مسائل فقهی آن استفاده شود.

 

 

 

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha