شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
قلمکاریان

حوزه/ بانو مجتهده امین در کنار دانش، مسائل خانواده برایشان اصل بود و مدیریت چگونه زیستن را به ما آموزش می‌دادند و می‌گفتند اگر می‌خواهید در مسائل علمی‌تان موفق باشید باید روی خانواده مراقبت داشته باشید. ایشان با همسرشان بسیار صمیمی و عاطفی و نسبت به تربیت فرزند بسیار عنایت داشتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، بانو زینب السادات قلمکاریان، پیش از ظهر امروز در نشست علمی پژوهشی «تبیین شخصیت علمی بانو مجتهد امین (ره)»، در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر گفت: همه موجودات عالم کلمات الهی است، اولین کلامی که در عالم ایجاد شد، وجود حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) بود و انسان حکیم ابتدا، علت غایی را در نظر می گیرد و اولین هدف خلقت عالم، خلق انسان کامل است که همه هستی باید فدای او شود.

استاد حوزه خواهران و شاگرد بانو مجتهده امین با تاکید بر اینکه باران رحمت الهی به اندازه ظرفیت وجودی انسان است و هر کسی باید به کمال وجودی خود برسد، اظهار داشت: در زندگی رسول الله را اسوه قرار می دهیم، رفتار حضرت محمد در خانواده و جامعه را الگو قرار دهیم برای مثال رفتار ایشان در خصوص نظافت در آن دوران جاهلیت بسیار قابل توجه است، به حدی که می فرمایند نمازی که با مسواک زدن دندانها خوانده شود ثواب بسیار دارد.

بانو قلمکاریان ادامه داد: زیبایی عملکرد رسول الله(ص) در جامعه جاهلی آن روز بسیار دیدنی و قابل الگوگیری برای ماست، اگر ما هم قدم در راه مستقیم حق بگذاریم، همین زیبایی های اخلاق پیامبر را پیدا می کنیم.

شاگرد بانو مجتهده امین به بدعت ها اشاره کرد و گفت :بدعت ها و ساخته های ذهنی آفت دین ماست و در احادیث بر رفع آن تاکید شده است و دعاهایی که از ائمه معصومین به ما رسیده، بهترین و کوتاه ترین راه برای رسیدن به خداست.

بانو قلمکاریان با اشاره به شرایط اجتماعی زمانه بانو مجتهده امین عنوان کردبانو امین نمونه بارز یک زن مسلمان واقعی است و این بانو با داشتن زندگی اشرافی بدون اینکه از منزل خارج شوند، در عین اینکه وظایف همسرداری و بچهداری و مدیریت خوب منزل را بر عهده داشتند، درس خواندند و فقیه، فیلسوف و عارف شدند و کتاب‌های متعدد عربی و فارسی در جهات مختلف علمی تألیف کردند که مورد تایید علمای زمان خود قرار گرفته و از دست علمای تراز اول اجازه اجتهاد کسب کردند.

وی با بیان اینکه ایشان هم بچه داری، همسرداری و خانه داری می کردند و هم درس می خواندند و سیر و سلوک داشتند، تصریح کرد: ایشان زنی بودند که در همسرداری و برقراری زیباترین رابطه عاطفی و مهربانانه با همسر خود الگو است و در تربیت فرزندان و رسیدگی به امور خانه بی بدیل داشتند و در کنار همه این امور، آنچنان غرق معنویات و کمالات انسانی است که گویی فرشته ای از عالم ملکوت است.

بانو قلمکاریان با اشاره به اینکه بانو امین هشت فرزند به دنیا آورد و در عین حال توانست به مدارج بالایی عالمی دست یابند و در سن ۴۰ سالگی به درجه اجتهاد رسیدند، گفت: «مخرن العرفان» تفسیری عرفانی، فلسفی و تربیتی و به زبان فارسی است که گستره آن کل قرآن کریم را در بر می گیرد و ایشان دائم در حال تفکر و ذکر بودند ولی کاملا زندگی متواضعانه و معمولی داشتند و اگر کسی ایشان را نمی‌شناخت،  نمی توانست در جمع ایشان را بشناسد.

شاگرد بانو مجتهده امین تاکید کرد: الگویی که از این بزرگواران می توان گرفت این است که با وجود تلاش در رسیدن به حق، نباید از تکلیف همسری، مادری کوتاهی کرد و مهمترین شاخصه ایشان تعادل در زندگی  بوده بنابراین از تمام توانائی های خود استفاده کنید و مانع هدر رفتن آن شوید.

وی ادامه داد: بانو مجتهده امین در کنار دانش، مسائل خانواده برایشان اصل بود و مدیریت چگونه زیستن را به ما آموزش می‌دادند و می‌گفتند اگر می‌خواهید در مسائل علمی‌تان موفق باشید باید روی خانواده مراقبت داشته باشید، ایشان با همسرشان بسیار صمیمی و عاطفی و نسبت به تربیت فرزند بسیار عنایت داشتند.

بانو  قلمکاریان، ایجاد تعادل بین فعالیت علمی و خانواده را در شخصیت بانو امین این‌گونه توضیح داد: «ایشان اگرچه برای تحصیل از خانه بیرون نرفته بودند اما فعالیت علمی، بانو امین را از عمل به وظایف خود در خانواده دور نکرده بود، حتی مدیریت مالی خانواده بر دوش وی بود، اولویت اولش را در خانواده تعریف کرده و معتقد بود سیر و سلوک یک زن همسرداری و تربیت فرزند است؛ با وجود آنکه مستخدم هم داشتند ولی تمامی کارهای همسرشان را خودش به تنهایی انجام می‌داد

وی خاطرنشان کرد: مهمترین و بیشترین چیزی که خانم ها را به کمال می رساند، احترام و رسیدگی به خانواده است و این دقیقا همان چیزی است که دشمنان سعی در بی اهمیت کردن آن برای ما دارند.

بانو قلمکاریان افزود: سیر و سلوک زن از خانه آغاز می شود و هر کس به هر جایی که کنی رسد با باید وظایف خود را نسبت به خانواده بخوبی انجام دهد تا همین امر زمینه ساز تابش انوار الهی شود.

وی در پایان به عرفان های کاذب اشاره کرد و گفت: عرفان یعنی مستقیم به حق رسیدن و عرفان یعنی طریقیت از شریعت می گذرد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha