جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ همایش معاونین تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه سراسر کشور

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین نبوی در جمع معاونان تبلیغ حوزه های استان ها، با اشاره به این که یکی از مشکلات جامعه ما این است که بعضی از مردم دچار مرید‌ پروری می‌شوند، اظهار کرد: فردی نادان یک کرامت بی ارزش می‌دهد که بعدها خودش هم آن کرامت را باور می‌کند و مدت‌ها بعد همین عامل، به معضل تبدیل می‌شود و عده‌ای افراد ناآگاه گرد او جمع می‌شوند، بنابراین باید با این پدیده مقابله کرد، زیرا نجات شیعیان ضعیف از وظائف ماست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از  اراک، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی، امروز در همایش معاونین تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه سراسر کشور، در مجتمع آفتاب اراک، به حدیثی از امام هادی(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت می فرماید «لَولا مَن يَبقى بَعدَ غَيبَةِ قائمِنا عليه ‏السلام مِنَ العُلَماءِ الدّاعينَ إلَيهِ، و الدالّينَ عَلَيهِ ، و الذابّينَ عَن دينِهِ بِحُجَجِ اللّه‏، و المُنقِذينَ لِضُعَفاءِ عِبادِ اللّه‏ مِن شِباكِ إبليسَ و مَرَدَتِهِ، و مِن فِخاخِ النَّواصِبِ لَما بَقِيَ أحَدٌ إلاّ ارتَدَّ عَن دينِ اللّه‏ و لکنهم الذين يمسکون ازمة قلوب ضعفآء الشيعة کما يمسک صاحب السفينة سکان ها، اولئک هم الأفضلون عند الله عزوجل؛ اگر بعد از غيبت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف علمايى كه به سوى او مى‏‌خوانند ، نبودند که بتوانند از دین خدا دفاع مى‏‌كنند و بندگان ناتوان خدا را از دام‌هاى ابليس و پيروان او برهانند و از دام‌های ناصبی‌ها نجات بخشند کسی در دين خدا پا برجا نمی‌ماند و همه از دین خارج و مرتد می‌شدند، ولی آنان رهبری دل‌های شيعيان ضعيف را با قدرت در دست می‌گيرند و حفظ می‌کنند، چنان که ناخدای کشتی، سکان و فرمان کشتی را نگاه می‌دارد؛ آنان نزد خدا والاترين انسان‌ها هستند».

کار احساسی جوابگو نیست

وی با بیان این که علما باید زمام قلوب مردم را در دست بگیرند، همان طور که پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) همین کار را کردند، افزود: از احساسات دوری کنیم و بدانیم امروز کار احساسی جوابگو نیست و در مباحث اعتقادی جایی برای احساسات وجود ندارد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه کشور ادامه داد: امروز متأسفانه در مورد کلام منطبق با آیات الهی و روایات کم‌ کار شده است؛ باید علما ببینند که ائمه معصومین(ع) برای اثبات حقانیت و رفع شبهات از چه استدلال هایی استفاده کرده و امروز اساتید علم کلام بر اساس منش قرآن و روایات چقدر کار کرده اند؟.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی اضافه کرد: برای استدلال نباید از مرز دین خارج شد، کسی که به دنبال اثبات و تبلیغ کلمةالله است، از هر لفظی استفاده نمی‌کند.

 شیوع پدیده «مرید پروری»

وی با اشاره به این که یکی از مشکلات جامعه ما این است که بعضی از مردم دچار مرید‌ پروری می‌شوند، اظهار کرد: فردی نادان یک کرامت بی ارزش می‌دهد که بعدها خودش هم آن کرامت را باور می‌کند و مدت‌ها بعد همین عامل، به معضل تبدیل می‌شود و عده‌ای افراد ناآگاه گرد او جمع می‌شوند، بنابراین باید با این پدیده مقابله کرد، زیرا نجات شیعیان ضعیف از وظائف ماست.

به نجات شیعیان بشتابید

حجت الاسلام والمسلمین نبوی خطاب به معاونان تبلیغ استان ها تصریح کرد: هر یک از شما مبلیغین زیادی در اختیار دارید و نمی توانید مثل یک طلبه معمولی رفتار کنید، بلکه باید به همراه مبلغین به نجات شیعیان بشتابید.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه کشور با بیان این که ما باید در جذب و هدایت مردم به مسیر درست، تلاش دو چندان داشته باشیم، اظهار کرد: وقتی از دل خانواده شهید ما، شخصی را به داعش ملحق می کنند پس ما هم می توانیم با برنامه ریزی درست، مسیر را به آنان نشان دهیم.

 

 

برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت قبل و حین تبلیغ

حجت الاسلام والمسلمین نبوی در ادامه از برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت قبل و حین تبلیغ خبر داد و افزود: آموزش ویژه کارشناسان تبلیغی به صورت غیر حضوری، حضور مبلغان در مدارس و آموزش قرآن و احکام ویژه خانواده طلاب تنها بخشی از فعالیت های معاونان تبلیغ است

لزوم استعدادیابی نیروهای فضای مجازی

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه کشور در پایان با اشاره به طرح های تبلیغی همچون «پیوند آسمانی»، «تمسک» و ...، تصریح کرد: معاونین تبلیغ در منطقه خود باید به خود کفایی برسند و در فضای مجازی هم نیروهای را استعداد یابی و تقویت کنند . همچنین به گونه ای برنامه ریزی کنید که کتب موثر چاپ و در اختیار عموم قرار گیرد .

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha