پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دبیر همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی(ره):

حوزه/دبیر همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) گفت: با توجه به استقبال گسترده از این همایش و درخواست شرکت کنندگان، ارسال مقالات تا ۲۳ بهمن ماه تمدید شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از گلستان، حجت الاسلام محسن قمرزاده، امروز در هشتمین پیش نشست همایش ملی دیدگاه علوم قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) در تالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد شهرستان گرگان، پیرامون جایگاه مباحث قرآنی در اندیشه آن عالم فقید سخن گفت.

وی با بیان این که جایگاه قرآن در اندیشه آیت الله فاضل لنکرانی(ره) را می توان از چندین منظر مورد بررسی قرار داد، عنوان کرد: جایگاه شانی قرآن یکی از ویژگی های اندیشه قرآنی ایشان است که در این زمینه، یکی از ملاک های اهمیت و عدم اهمیت چیزی، توجه یا عدم توجه اهل بیت(علیهم السلام) به آن موضوع است و اهل بیت در استناد، عرضه روایات و منبعیت قرآن به آن توجه فراوان داشته اند.

دبیر همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) خاطرنشان کرد: آیت الله فاضل(ره) دروس طلبگی را مقدمه فهم قرآن دانسته و می فرمودند؛ جفا به عمر است که زمان بگذرد و انسان تفسير قرآن را به صورت جامع و با دقّت ملاحظه نكند؛ به خصوص طلبه و روحانى شيعه كه از طريق ‏ارشادات اهل‏بيت(ع) بسيارى از معارف بلند قرآن را می تواند به دست آورد.

حجت الاسلام قمرزاده، جایگاه غایتی فهم قرآن را دومین ویژگی اندیشه قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) دانست و تشریح کرد: غایت فهم قرآن عمل به فرامین آن است که انسان از طریق قرائت، حفظ، دقت، تدبر، تفکر و عمل به فهم قرآن دست پیدا می کند

وی در توضیح مقایسه قرآن و روایت در اندیشه ایشان، افزود: بايد به اين نكته توجه كرد كه فهم قرآن به تدبّر بالاترى نسبت به تدبّرى كه در مورد روايات فقهى صورت مى ‏گيرد، نياز دارد؛ گاهى براى درك صحيح يك روايتِ فقهى بايد چندین جلسه بررسى کرد در حالی که اگر آن روايت، آيه قرآن بود بايد ده جلسه و حتّى بيشتر، مورد دقت و بررسى قرار مى ‏گرفت؛ زیرا روايت، كلام معصوم(ع) بوده و قرآن كلام خداوند متعال است و ميان كلام خداوند و كلام امام فاصله زيادى وجود دارد.

استاد حوزه، پیرامون تاثیرگذاری قرآن، به کلام آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) استناد کرد و گفت: ایشان معتقدند که قرآن علاوه بر تاثیر معنوی، تاثیر دنیایی هم دارد؛ در حقیقت، عنايت به اين كتاب عزيز، تنها در رشد معنوى انسان اثر ندارد، بلكه نيازهاى زندگى انسان را هم تأمين مى‏كند.  

حجت الاسلام قمرزاده اظهار کرد: آیت الله فاضل لنکرانی(ره) نسبت به درك ظواهر و دستورات و معارف ظاهرى قرآن تاکید داشته و می فرمودند که ساده ‏انگارى و سطحى ‏نگرى موجب فهم نادرست از قرآن مى‏شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی(ره) با همکاری ۲۵ نهاد مختلف دانشگاهی، پژوهشگاهی و حوزوی در سطح ملی برگزار می شود.

دبیر همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)، استقبال از همایش را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است که همین امر سبب شد تا مهلت ارائه مقالات را تا 23 بهمن سال جاری تمدید کنیم.  

حجت الاسلام قمرزاده همچنین زمان برگزاری همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) را پنجم اردیبهشت سال ۱۳۹۸ در قم اعلام کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha